Greenpeace: VW zavádza. Emisie vylepšuje ‘falošnými‘ registráciami

Ochranárska organizácia Greenpeace upozorňuje, že automobilka Volkswagen si znížila pokuty za prekračovanie emisií tak, že desaťtisíce ekologických áut registrovala vlani na seba a svojich dílerov. Nemecký výrobca sa bráni. A v podstate má pravdu.

23.02.2021 14:00
debata (7)
Umelé registrácie „zelených“ áut mali podľa... Foto: Nextmove
VW ID.3 - 2020 Umelé registrácie „zelených“ áut mali podľa Greenpeace predstavovať 20 až 22 percent z celkových európskych „predajov“ Volkswagenu. Najviac sa mali týkať elektromobilu ID.3 v Nemecku.

Vlaňajší pandemický rok bol prvým, v ktorom museli automobilky pôsobiace v Európe znížiť priemer emisií svojich áut na 95 gramov CO2 na kilometer. Nie všetkým sa to podarilo. Je známe, že koncern VW už pred koncom roka oznámil, že svoj cieľ kvôli koronakríze nesplní. Automobilke sa totiž nepodarilo z dôvodu prepadu trhu dostať na európske cesty potrebný počet elektrifikovaných vozidiel. A stál za tým aj oneskorený nábeh predaja kľúčovej novinky – elektrického Volkswagenu ID.3, ktorý bojoval so softvérovými nedostatkami.

Volkswagen tak prekročil stanovený limit o približne 0,5 gramu na kilometer. Ochranárska organizácia Greenpeace pritom tvrdí, že aj tento údaj je skreslený. Stáť za tým majú umelé vlaňajšie registrácie elektromobilov a plug-in hybridov, teda registrácie áut na samotnú automobilku a jej dílerov. Ako píše nemecký Spiegel, podľa analýzy Greenpeace sa jedná až o 65 000 vozidiel, ktoré v skutočnosti neskončili v rukách zákazníkov. V prípade elektromobilov má ísť o 20,5 % a v prípade plug-in hybridov o 21,7 % z celkových registrácií.

V prípade samotného ID.3 má na „falošné“ registrácie pripadať až 24 % predajov, pričom v Nemecku to má byť až 35 %. Týmto spôsobom si mal Volkswagen znížiť sankcie za prekročenie emisií o približne 140 miliónov eur. Automobilka sa bráni tým, že vzhľadom na vlaňajší príchod nových elektrifikovaných modelov je logické, že díleri ich potrebovali mať k dispozícii na predvádzacie jazdy a iné účely. Druhým dôvodom má byť prechod autoparku automobilky na elektrifikované modely s nízkymi alebo nulovými emisiami. V prípade takého veľkého výrobcu môže ísť o tisíce áut.

Greenpeace sa ale s touto odpoveďou neuspokojil. „Namiesto vylepšovania svojej uhlíkovej stopy vlastnými registráciami by sa mala spoločnosť VW vymaniť z podnikania, ktoré poškodzuje podnebie výrobou dieselových a benzínových motorov,“ reagoval dopravný expert Greenpeace Benjamin Stephan. Podľa tej istej analýzy sa k podobnej taktike údajne uchýlili aj ďalší výrobcovia elektrifikovaných áut. V priemere mali takto samoregistrovať 14 % elektromobilov a 19 % zástrčkových hybridov.

Greenpeace má možno pravdu, no na druhej strane nejde o nič nelegálne. Táto prax sa objavila v minulosti viackrát, napríklad pred dvoma rokmi pri prechode na nový systém homologizácie spotreby podľa WLTP. Autá, ktoré novú homologizáciu nemali, pretože sa chýlil záver ich kariéry, takže sa do nej neoplatilo investovať, by sa inak nemohli dostať na európske cesty. A boli ich tiež tisíce. To však hovoríme o autách so spaľovacími motormi a nie o elektromobiloch či plug-in hybridoch, ktoré by mali byť Greenpeace po chuti. Je jedno, na koho sú registrované, dôležité je, že sú na cestách.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #emisie #emisné limity
Články podľa značiek