Holandsko vyhlásilo vojnu autám na benzín a naftu. Nevedie ju fér!

Prečo si Holanďania kupujú elektromobily? Nič iné im v podstate ani neostáva. V krajine tulipánov sú totiž spaľovacia autá extrémne drahé, uvaľujú sa na na rôzne dane, ktoré treba platiť každoročne a cena benzínu atakuje dve eurá za liter.

23.02.2021 16:00
Emisie Foto:
Holanďania chcú z ciest "vyštvať" spaľovacie autá čo najskôr.
debata (20)

Raketový vzostup popularity elektromobilov v Holandsku sa udial podľa scenára, ktorý sa zrejme v najbližších rokoch presadí v podobnej forme vo väčšine európskych krajín, Slovensko asi nebude výnimkou. Preto si o ňom povedzme viac.

Nórsky extrém, holandský zázrak

Ak existuje nejaká krajina, kde sa elektrifikované autá nielenže presadili, ale doslova prevalcovali trh, je to Nórsko. V uplynulom roku sa tam dokonca predalo viac elektrických áut, než tých so spaľovacími motormi. Trhový podiel elektromobilov bol vyše 54 percent. V roku 2019 bol o desať percent nižší a pred desiatimi rokmi bol na úrovni jedného percenta.

Popri tomto čísle koncom roku trochu unikol pozornosti iný zaujímavý údaj. V decembri bol v Holandsku podiel elektromobilov na celkovom predaji áut takmer 70 percent! Prekonali dokonca o pár percent aj Nórov, aj keď ročný predaj elektromobilov mierne nad hranicou 20 percent nie je tak silný. Na druhú stranu – podiel elektromobilov na globálnom predaji áut bol v minulom roku približne na trojpercentnej hranici, v Európe na 10-percentnej.

Volkswagen ID.3 sa stal v Holandsku v minulom...
Volkswagen-ID.3 1 Volkswagen ID.3 sa stal v Holandsku v minulom roku najpredávanejším elektromobilom.

A viete, ktoré tri autá boli v roku 2020 v Holandsku najpredávanejšie? Kia Niro s 11 866 predanými autami, druhý bol elektrický VW ID.3 (10 965 predaných áut) a tretí Hyundai Kona (10 823 predaných áut, vyše 7 700 bolo z toho elektrických). Do prvej desiatky sa ešte vošla aj Tesla Model 3, skončila s 8 369 predanými autami siedma. Pre Teslu to však nie je úspech, práve naopak, medziročne totiž klesla o šesť miest (v roku 2019 bola prvá) a predaje sa znížili o desiatky percent.

V rebríčku elektromobilov skončil prvý VW ID.3 (10 965 ks), druhá bola Tesla Model 3 (8374 ks), tretí bol Hyundai Kona EV (7761 ks) a štvrtý bola Kia Niro EV (6484 ks), ostatné elektromobily skončili s výrazným odstupom za touto prvou štvorkou.

Ekopolitika alebo ekoteror?

Za Holandskou ekologickou politikou – v roku 2030 chcú úplne zakázať predaj áut so spaľovacím motormi – je však tvrdá a nekompromisná vojna proti spaľovacím autám. Ale zdá sa, že to nevadí nikomu, dôležité je, že elektrické autá dokázali vnútiť vodičom. Zdražujú totiž systematicky čokoľvek, čo aspoň trochu súvisí so spaľovacími motormi.

Zaujímavosťou je, že ak ako Holanďan vlastníte auto, budete musieť platiť dane aj ako súkromné osoby. Cestná daň v Holandsku závisí od rôznych faktorov. Patria k nim: palivo (nafta ju samozrejme dvíha najviac), typ automobilu, ktorý vlastníte, jeho hmotnosť, miesto, kde žijete, jeho vek a emisie.

Ak teda v Holandsku vlastníte veľké naftové SUV s hmotnosťou niekde medzi 2,6 a 2,7 tony a žijete v provincii Južné Holandsko, tak za toto auto budete aj ako súkromná osoba ročne platiť daň vo výške takmer 4 100 eur. Ak v rovnakej provincii (a vlastne v celom Holandsku) vlastníte elektromobil, alebo vodíkové auto, výška tejto dane je 0 eur.

Mercedes AMG G63 je v základe v Holandsku...
AMG Mercedes AMG G63 je v základe v Holandsku drahší než na Slovensku o stotisíc eur.

A samozrejme, pri registrácii platíte ešte poplatok za emisie. Poďme do extrému. Napríklad by ste dostali šialený nápad, že si v tejto krajine zaregistrujete Mercedes G63 AMG, ktorý má deklarované emisie 370 gramov na kilometer, tak emisná daň vám toto auto zdraží o 24 492 eur.

A len pre zaujímavosť – viete na akej cene začína v Holandsku tento veľký a ultravýkonný Mercedes? Základ stojí 262 878 eur! Na Slovensku to isté auto začína na cene 166 184 eur, je teda lacnejšie o neuveriteľných 96 694 eur.

Takto sú však predražované autá naprieč všetkými triedami, aj základná cena Octavie sa v tejto automobilovo zvláštnej krajne blíži hranici 28 000 eur. Na elektromobily však stále dostávate niekoľkotisícové dotácie.

Drahé autá, drahý benzín

A aby toho nebolo málo, v Holandsku si nepriplatíte len za samotné spaľovacie auto, ale aj za benzín alebo naftu. Tie sú najdrahšie v celej Európe, cena za liter benzínu sa už blíži dvom eurám. A viete, kde sú palivá takmer rovnako drahé? Samozrejme v Mekke elektromobilov – v Nórsku.

Päť krajín s najdrahším benzínom 95
Miesto Krajina Cena (euro)
1. Holandsko 1,81
2. Portugalsko 1,62
3. Nórsko 1,59
4. Taliansko 1,55
5. Fínsko 1,54
18. Slovensko 1,30
Päť krajín s najdrahším benzínom 98
Miesto Krajina Cena (euro)
1. Holandsko 1,89
2. Portugalsko 1,75
3. Nórsko 1,68
4. Grécko 1,66
5. Taliansko 1,65
12. – 13. Slovensko 1,49
Päť krajín s najdrahšou naftou
Miesto Krajina Cena (euro)
1. Švédsko 1,57
2. Švajčiarsko 1,52
3. – 5. Belgicko 1,49
3. – 5. Holandsko 1,49
3. – 5. Nórsko 1,49
25. Slovensko 1,15

(Ceny palív sú z polovice februára 2021, zdroj: benzin.sk, autotraveler.ru)

Za Natural 95 zaplatíte v Holandsku v priemere 1,811 eura. Problém je, že tento benzín je dnes v Holandsku už len E10, teda s relatívne vysokou prímesou biopalív, ktoré starším autám preukázateľne škodia. Ich majitelia tak musia kupovať Natural 98, do ktorého sa toľko biozložiek nemieša, no jeho ceny už atakujú dvojeurovú hranicu.

Pravdou je, že Holanďania takto prinútili svojich občanov kupovať nové elektrické autá. Avšak ešte viac spôsobil, že ich záujem sa obrátil na staršie jazdené autá, ktoré rozhodne neplatia k ekologickým. V máji minulého roku sa tam predalo napríklad vyše 111-tisíc jazdených áut, čo bolo rekordné číslo za celú dobu tvorby štatistiky. Údaje o vývoji holandského trhu s jazdenými vozidlami za celý rok 2020 zatiaľ nemáme k dispozícii.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 20 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Holandsko #ceny áut #ceny palív #predaj nových áut #elekromobily
Články podľa značiek