Uplynulý rok pre automobilky nebol úspešný. Predaje kvôli odstávkam výroby a zatvoreným showroomom klesali prakticky v celej Európe a Slovensko nebolo výnimkou. Napokon sme skončili s približne štvrtinovým prepadom predaja, čo je údaj, pomerne verne kopírujúci pokles predaja v celej Európe.
Malé autá krízou veľmi netrpeli
Najviac boli postihnuté automobilky, zamerané na vozidlá strednej a nižšej triedy. Tí, čo mali peniaze pred krízou, na nej príliš netratili a luxusné vozidlá sa predávali pomerne dobre. A napodiv, extrémny prepad nepostihol ani mini- a malé autá.
Dané je to tým, že nielen firmy, ale aj súkromníci, ktorí pred krízou rozmýšľali nad autami najmä nižšej strednej triedy sa rozhodli pre opatrnejší prístup a volili nákup menších áut. Ukazuje to aj naša tabuľka, ktorú nájdete nižšie.
Ak sa pozrieme na päť najúspešnejších modelov, tak predaj Fabie klesol približne o 15 percent, predaj Clia stúpol takmer o 27 percent, Citroën C4 si udržal rovnaký predaj ako v rekordnom roku 2019, respektíve rozdiel bol 2 percentá, Hyundai i20 klesol o 26 percent, Toyota Yaris stúpla o 12 percent a rovnako si polepšil aj šiesty Peugeot 208, dokonca o 26 percent. Ale pri ňom zas treba povedať, že bol nielen novinkou, ale navyše aj európskym Autom roku.
Fabia alebo Sandero?
V tomto roku očakávame, že s rebríčkom riadne zatrasie nová Dacia Sandero a vôbec by sme sa nedivili, ak by jej na jeho konci patrilo druhé miesto. Nové Sandero už podobnú revolúciu stihlo spôsobiť vo Francúzsku.V januári sa s predajom takmer 8 900 kusov stalo najpredávanejším autom v krajine a predbehlo dokonca aj Peugeot 208.
A aby toho nebolo málo, tak dokonca v celoeurópskom rebríčku najpredávanejších áut obsadilo Sandero tretie miesto. Predbehlo dokonca aj Golf. My máme naplánované testy nového Sandera na koniec marca a začiatok apríla a na toto auto sme naozaj zvedaví.
Pravdou je, že Fabiu zrejme neohrozí. Tá totiž v tomto čase prichádza taktiež so zásadnou generačnou obmenou, jej štvrtá generácia sa odhaľuje práve v týchto dňoch. A rozhodne nepôjde len o nejaké kozmetzické zmeny a decentné inovácie.
Tieto dve novinky sú v kategórii mini a malých áut z nášho pohľadu asi najdôležitejšie. Rozhodne to však neznamená, že sú jediné. My sa napríklad tešíme aj na Yaris v drsnejšom „outdoorovom“ prevedení s prívlastkom Cross.
Kým sa však noviniek dočkáme, pozrime sa, ako sa predávali mini a malé autá v minulom roku. Takto vyzerá tabuľka 20 najpredávanejších. Spojili sme obe kategórie do jedného rebríčka, pretože sa na ne aj orientujú rovnakí záujemcovia.
Na rozdiel od štatistík Zväzu automobilového priemyslu, z ktorých samozrejme vychádzame, ale nerozlišujeme medzi karosárskymi verziami. Takže Fabia na prvom mieste obsahuje predaje za hatchback aj kombi.
Taktiež pri niektorých modeloch pri generačnej obmene bola v predaji „odchádzajúca“ aj „prichádzajúca“ verzia, keďže ale ide o jeden model, taktiež sme ich predaje tiež sčítali. Tak sa zhodou okolnosti stalo napríklad pri Renaulte Clio, ktorý skončil druhý.
Poradie | Model | Počet ks. (2020) | Počet ks. (2019) | Poradie 2019 |
---|---|---|---|---|
1. | Škoda Fabia | 4 607 | 5 474 | 1. |
2. | Renault Clio | 2 003 | 1 467 | 4. |
3. | Citroën C3 | 1 470 | 1 503 | 3. |
4. | Hyundai i20 | 1 319 | 1 743 | 2. |
5. | Toyota Yaris | 1 256 | 1 100 | 6. |
6. | Peugeot 208 | 1 232 | 917 | 8. |
7. | Dacia Sandero | 867 | 1 039 | 7. |
8. | VW Polo | 799 | 912 | 9. |
9. | Kia Rio | 720 | 758 | 10. |
10. | Opel Corsa | 617 | 394 | 13. |
11. | Dacia Logan | 483 | 1 272 | 5. |
12. | Suzuki Swift | 302 | 442 | 11. |
13. | VW Up | 284 | 189 | 17. |
14. | Suzuki Ignis | 276 | 432 | 12. |
15. | Toyota Aygo | 235 | 221 | 15. |
16. | FIAT 500 | 208 | 166 | 18. |
17. | Mercedes triedy A | 191 | 341 | 14. |
18. – 19. | Hyundai i10 | 165 | 105 | 21. |
18. – 19. | Škoda Citigo | 165 | 96 | 23. |
20. | Honda Jazz | 112 | 157 | 19. |