VW Golf: Výroba ikony je ohrozená. Chýbajú čipy aj články do batérií

Volkswagen doteraz rieši softvérové problémy pri novom Golfe, chýbajú mu čipy do riadiacich jednotiek, batériové články, bude musieť zaplatiť vysokú pokutu a ešte ho aj obvinili z podvodu.

24.02.2021 14:00
debata (5)
Aj keď sa nový Golf nevie zbaviť softvérových... Foto: VW
Volkswagen Golf 2020 Aj keď sa nový Golf nevie zbaviť softvérových problémov, opäť sa v roku 2020 stal najpredávanejším autom v Európe.

Ak pre nejakú automobilku začal tento rok zle, tak je to Volkswagen. Keďže minulý rok nedodržal, rovnako ako takmer všetky automobilky, maximálne povolené emisie, bude musieť zaplatiť do rozpočtu Európskej únie mastnú pokutu. A to aj napriek tomu, že limity prekročil o pol gramu!

Pol gramu za 170 miliónov

Niekto si možno povie – pol gramu sem, pol gramu tam. Ibaže automobilka potom musí platiť 95 eur za každý gram a každé predané vozidlo, ak priemerné emisie presiahnu 95 gramov na kilometer. A keď predáte 3 616 900 eur, začína to byť problém. Aj pri polgrame na auto totiž potom pokuta dosahuje 171,8 milióna eur.

Ak by povolené priemerné emisie prekročil o tri gramy, pokuta by s okamžite vyšplhala na miliardu eur. A „prešvihnúť“ ich o tri gramy nie je vôbec problém. Treba si uvedomiť, že relatívne úsporný Golf 1,5 TSI s výkonom 110 kW má emisie 112 gramov na kilometer, teda 3 gramy sú necelé tri percentná. A to má nemecká automobilka v ponuke aj oveľa „špinavšie“ motory.

Možno práve hrozba obrovskej pokuty, skoršie odhady hovorili, že by mohla presiahnuť 4 miliardy eur, donútila koncern ku kreatívnemu spôsobu znižovania emisií. A s tým súvisí jeho ďalší problém.

Greenpeace vo februári obvinil Volkswagen z... Foto: Volkswagen
VW Golf R - 2021 Greenpeace vo februári obvinil Volkswagen z "emisného podvodu".

Enviromentálna organizácia Greenpeace Volkswagen práve v týchto dňoch obvinila z emisného podvodu. Ten mal spočívať v tom, že Volkswagen desaťtisíce ekologických áut s „podlimitnými“ emisiami registroval pred koncom roku na seba a svojich dílerov, čím dosiahol zníženie emisného priemeru na akceptovateľnú úroveň. Či je to skutočne pravda a či Volkswagen podvádzal, sa dozviete v našom článku Greenpeace: VW zavádza. Emisie vylepšuje ‘falošnými‘ registráciami

Chýbajú čipy, aj články do batérií

Ďalší problém Volkswagenu súvisí s nedostatkom čipov, respektíve komponentov z polovodičov, ktoré automobilka potrebuje do riadiacich jednotiek auta. Nedostatok čipov ovplyvňuje februárovú výrobu v niektorých závodoch Volkswagenu. Ten musel dokonca aj vo svojom hlavnom závode vo Wolfsburgu na určitý počet dní vo februári využiť skrátený pracovný čas. Rovnako automobilka musela postupovať aj v závodoch v Kasseli a Braunschweigu. Spoločnosť aktuálne rokuje s dodávateľmi čipov o náhrade spôsobených škôd.

„Výroba áut a komponentov sa môže v nasledujúcich týždňoch upravovať, všetko bude závisieť od situácie v dodávkach (čipov),“ citovala Volkswagen agentúra Reuters. Automobilka zároveň oznámila, že s najväčšími dodávateľmi čipov rokuje o náhrade škôd spôsobených ich nedostatkom.

A aby toho nebolo málo, po chýbajúcich čipoch sa Volkswagen musí najnovšie potýkať aj s nedostatkom batériových článkov. To brzdí produkciu hybridných modelov Golf 8, čo je pre automobilku dosť problém.

Volkswagen má najnovšie aj problémy s...
VW batérie Volkswagen má najnovšie aj problémy s batériovými článkami.

„V Nemecku pripadá 60 percent všetkých objednávok Golfu na hybridy, v Európe 40 percent,“ uviedol šéf podnikovej rady VW Bernd Osterloh pre regionálny denník Braunschweiger Zeitung. „Nemáme dostatok batériových článkov, aby sme mohli všetky objednávky rýchlo vybaviť.“ Na Golfy sa jednoducho čaká a bude čakať. Predstavitelia Volkswagenu už teraz hovoria otvorene o tom, že vyrobia predbežne o stotisíc áut menej, než plánovali.

Problémy aj v zámorí

A ďalší problém s batériami musí automobilka riešiť aj v zámorí. V USA sa totiž stala obeťou boja dvoch veľkých batériových spoločností LG Chem a SK Innovation, dôsledkom môže byť obmedzenie dodávok batérii pre nemeckú fabriku, ktorá v Tennessee investovala 800 miliónov dolárov do technológií na výrobu elektrických áut, ktorá sa ešte ani poriadne nerozbehla.

A popri tom všetkom sa s Golfom už od minulého roku niekoľko mesiacov vlečie problém s novým softvérom infotainmentu a konektivitou. Golfy kvôli nemu musia chodiť do servisov a akosi sa ho stále nedarí vyriešiť. Najnovšie musí do servisov kvôli haprujúcemu infotainmentu a cúvacej kamere 56 000 nových Golfov vyrobených do júla 2020. O problémoch so softvérom pri Golfe sa viac dočítate v článku VW opäť zvoláva nový Golf. Trápi ho starý neduh

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW Golf #problém s čipmi #problém s batériami #emisný podvod
Články podľa značiek