V Európe automobilky v podstate nemajú inú šancu, ako čoskoro vyradiť z ponuky autá so spaľovacími motormi. Investovať do ich vývoja je v súvislosti s pripravovanými emisnými limitmi a zákazmi predaja áut na benzín a naftu jednoducho nezmyselné. Iná cesta ako čisto elektrická do budúcnosti, zdá sa, nevedie. Do elektrifikácie masívne investujú najväčšie koncerny – od Volkswagenu cez Stellantis a Renault až po Daimler. Otázkou je len to, kedy vystavia autám na benzín a naftu definitívny stop. Pri Jaguare a Smarte to už vieme. Jaguar prejde na čisto elektrický pohon v roku 2025, teda o štyri roky, a Smart s novou generáciou áut vyvinutých v Číne.
A vo veci má jasno už aj Ford. Ten oznámil, že do roku 2026 budú všetky jeho európske modely elektrifikované a do roku 2030 plne elektrické. To je dosť odvážne, pretože v súčasnosti má trhu len jediný elektromobil – Mustang Mach-E. Do projektu investuje v celosvetovom meradle 22 miliárd dolárov. Časť z nich pôjde na modernizáciu výrobného závodu v Kolíne nad Rýnom, kde už v roku 2023 začne z liniek schádzať nový elektromobil určený pre Európu. Ako inak, vznikne z avizovanej spolupráce s koncernom VW, ktorý Fordu poskytne svoju elektrickú platformu MEB v objeme 600 000 kusov.
Očakávanou novinkou má byť podľa zákulisných správ model, ktorému sa hovorí „baby Mustang“, teda menší brat Mustanga Mach-E. Tešiť sa tak máme na crossover s líniami kupé. Jeho príchod môže znamenať koniec Fiesty, pretože tú Ford montuje práve v Kolíne nad Rýnom. Ale špekuluje sa aj nad tým, že záver jej kariéry sa odohrá v španielskej Valencii, kde sa presunie montáž po tom, čo sa z nemeckého závodu stane podnik určený výhradne pre elektromobily. Pripomeňme, že zo spolupráce Fordu a Volkswagenu vzíde napríklad aj nová generácia pikapov Ford Ranger a VW Amarok, ale aj nové dodávky Ford Transit Connect a VW Caddy.