Hyundai zvoláva vyše 80-tisíc elektromobilov. Môže im vzbĺknuť batéria

Pôvodne to vyzeralo na jednoduchú softvérovú záležitosť. Napokon však bude treba meniť v desiatkach tisíc elektromobilov batérie. Stáť to bude takmer miliardu dolárov.

25.02.2021 14:00 , aktualizované: 17:54
hyundai Foto: ,
Len do októbra minulého roku bolo zaznamenaných minimálne 16 požiarov modelu Hyundai Kona Electric. Tento rok sa objavili ďalšie.
debata (11)

Zda sa, že problém s batériami je v prípade kórejskej automobilky Hyundai a jej najpredávanejšieho elektromobilu Kona Electric vážnejší, než sa pôvodne predpokladalo.

Celá kauza začala v druhej polovici minulého roku, keď prišlo k opakovaným prípadom vznietenia batérii a niekoľko elektromobilov zhorelo. Najviac sa celý problém týkal najpredávanejšieho elektromobilu značky Hyundai, ktorý je Kona EV. Po podrobnej expertíze odborníci prišli k záveru, že ide o softvérovú chybu.

Ten sa aktualizoval a všetci boli spokojní. Ale len do januára tohto roku, keď prišlo k ďalšiemu požiaru a tentokrát zhorelo auto, ktoré prvou zvolávačkou prešlo a malo už aktualizovaný softvér, ktorý mal byť bezpečný. A nasledovali ďalšie, ktoré sa týkali aj iných modelov a dokonca aj autobusov.

Výskumné centrum Hyundai Motor tvrdilo, že hlavný problém má byť v separátore, ktorý oddeľuje anódu a katódu v batérii. Odborníci z LG Chem, ktorý batérie vyrába, však tento záver vylúčili. Príčina stále nie je jasná,podľa inžinierov z Hyundai ale predsa len asi bude „niekde priamo v batériových článkoch“. To ale ich výrobca LG Chem rezolútne odmieta.

Takto v polovici februára tohto roku horel elektrický autobus Elec City:

Kórejská automobilka na celú situáciu zareagovala tak, že do servisov zvoláva približne 82-tisíc elektromobilov a vyzerá to tak, že tentokrát to neskončí pri softvérovej aktualizácii – budú sa meniť batérie.

A to rozhodne nie je lacný špás. Odhaduje sa, že kórejskú automobilku táto zvolávačka (vrátane predošlej softvérovej aktualizácie) bude stáť takmer miliardu dolárov. Predstavitelia kórejskej auomobilky sa už vyjadrili, že náklady na zvolávaciu akciu „budú konzultovať s výrobcom batérií LG Chem“.

Najpostihnutejším modelom je opäť Kona EV, tých musí ísť do servisu 76 tisíc, spolu s nimi aj menší počet Ioniqov a autobusov Elec City. Konkrétne musí zvolávaciu akciu absolvovať 75 680 automobilov Kona electric, 5 716 Ioniqov a 305 autobusov Elec City.

Čo by mali Slováci o veľkej zvolávacej akcii vedieť

  • Hyundai sa v záujme bezpečnosti svojich klientov dobrovoľne rozhodol pre zvolávaciu akciu spojenú s výmenou batériového systému
  • Zvolávacia akcia sa týka vybraných vozidiel s batériovým elektrickým pohonom, ktoré boli vyrobené v Kórei
  • Aktuálne prebieha analýza, či a do akej miery sa tento problém môže prejaviť aj u vozidiel predávaných v Európe
  • Problém sa netýka vozidiel, ktoré boli vyrobené v závode HMMC v Českej republike (KONA Electric)
  • Zákazníci, pri ktorých prebiehajúca analýza ukáže, že sa zvolávacia akcia týka ich vozidiel, budú individuálne kontaktovaní
  • K dnešnému dňu Hyundai neeviduje v Európe prípady porúch či požiarov, ktoré by priamo a preukázateľne súviseli s popísaným problémom.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #zvolávacia akcia #Hyundai Kona Electric #vadná batéria
Články podľa značiek