Aj napriek pandémii vyhlásili v Ženeve, tak ako býva zvykom už celých desať rokov, výsledky ankety Car of the Year, teda výsledky ankety o najlepšie európske auto roka. Len to nebolo v predvečer autosalóna, pretože, ako vieme, ten sa kvôli koronavírusu nekoná. Tento ročník súťaže sa líšil od tých predošlých už samotným priebehom. Termíny kôl síce ostali zachované, no 59 porotcov novinárskej jury z 22 európskych krajín, sa nemohlo zúčastniť tradičných spoločných testovacích jázd na severe Európy. Hodnotenie tak vychádzalo z ich individuálnych skúseností s jednotlivými modelmi v priebehu roka.
Tesne pred Vianocami zverejnila porota 27 kandidátov, ktorí sa uchádzali o zisk najprestížnejšieho titulu automobilového „kráľa“ Európy, a začiatkom januára vybrali siedmich finalistov. Prekvapením bolo napríklad to, že sitom neprešli také esá ako VW Golf, Hyundai Tucson s „neviditeľnými“ svetlami ani ambiciózny Peugeot 2008. Zato postúpili modely, o ktorých by to mnohí nepovedali. Spomeňme elektrický Fiat 500, Škodu Octavia či nový Citroën C4. Dnes tu máme výsledky a tie možno tiež prekvapia. No nie víťazom. Prvé miesto Toyoty Yaris sa dalo vcelku očakávať.
Výsledky ankety COY 2021
Poradie | Počet bodov |
---|---|
1. Toyota Yaris | 266 |
2. Fiat 500e | 240 |
3. Cupra Formentor | 239 |
4. VW ID.3 | 224 |
5. Škoda Octavia | 199 |
6. Land Rover Defender | 164 |
7. Citroën C4 | 143 |
Japonský hybridný mestský model je ako ušitý pre dnešné časy emisných škrtov. Navyše ostáva Yaris naďalej cenovo dostupným autom. Prvú priečku si iste zaslúži a potvrdil ju ziskom 266 bodov, čo znamená 26-bodový náskok pred druhým Fiatom 500 (240 b). Práve ten vyvolá asi najväčšie kontroverzie, keďže cenou sa tento na pohľad pôvabný elektromobil načisto vzdialil pôvodnej idei auta pre masy a len ťažko zastúpi svojho predchodcu so spaľovacími motorom. Porotu nadchlo aj športové SUV Cupra Formentor, ktoré zaostalo za Fiatom len o jeden jediný bod (239 b).
I tak je tretia priečka pre novovzniknutú značku odčlenenú od Seatu obrovským úspechom. Ani sa niet čomu čudovať. Formentor dizajnom rozhodne nezapadne medzi lavínou módnych crossoverov. Navyše ponúka plug-in hybridnú verziu a najnovšie aj výkonnú verziu VZ5 s dnes už vzácnym 5-valcovým motorom 2,5 TSI (287 kW). Formentoru sa dokonca podarilo odsunúť na štvrtú priečku ambiciózny elektrický VW ID.3, ktorý pravdepodobne doplácal na vysokú cenu, stroho zariadený interiér, ale aj na softvérové problémy, ktoré poškodili jeho imidž „Golfu budúcnosti“. Stále však získal viac bodov ako Škoda Octavia (199 b).
Od tohto bestselleru Škody si boleslavský výrobca sľuboval možno o čosi vyššiu pozíciu. Najmä ak je Octavia v ponuke s naftovými, benzínovými aj plug-in hybridnými pohonmi a okrem karosérie liftback a kombi je k dispozícii aj v out-doorovej verzii Scout či ostrej RS. No a sedmičku finalistov uzatvára hriešne drahý „elektronický off-road“ Land Rover Defender vyrábaný v Nitre a za ním nová generácia Citroënu C4, ktorá má bližšie ku crossoverom ako k hatchbackom. Pripomeňme, že vlaňajším víťazom ankety COTY 2020 bol Peugeot 208, ale tiež to, že Toyota Yaris už jedno víťazstvo na konte má – a to z roku 2000, o čo sa postarala jej prvá generácia.
1. Toyota Yaris – 266 bodov
2. Fiat 500e – 240 bodov
3. Cupra Formentor – 239 bodov
4. VW ID.3 – 224 bodov
5. Škoda Octavia – 199 bodov
6. Land Rover Defender – 164 bodov
7. Citroën C4 – 143 bodov
Predchádzajúci víťazi
Rok | Víťaz |
---|---|
2020 | Peugeot 208 |
2019 | Jaguar i-Pace |
2018 | Volvo XC40 |
2017 | Peugeot 3008 |
2016 | Opel Astra |
2015 | Volkswagen Passat |
2014 | Peugeot 308 |
2013 | Volkswagen Golf |
2012 | Opel Ampera |
2011 | Nissan Leaf |
2010 | VW Polo |
2009 | Opel Insignia |
2008 | Fiat 500 |
2007 | Ford C-Max |
2006 | Renault Clio |
2005 | Toyota Prius |
2004 | Fiat Panda |
2003 | Renault Mégane II |
2002 | Peugeot 307 |
2001 | Alfa Romeo 147 |
2000 | Toyota Yaris |
1999 | Ford Focus |
1998 | Alfa Romeo 156 |
1997 | Renault Mégane Scénic |
1996 | Fiat Bravo/Brava |
1995 | Fiat Punto |
1994 | Ford Mondeo |
1993 | Nissan Micra |
1992 | VW Golf III |
1991 | Renault Clio |
1990 | Citroën XM |
1989 | Fiat Tipo |
1988 | Peugeot 405 |
1987 | Opel Omega |
1986 | Ford Scorpio |
1985 | Opel Kadett |
1984 | Fiat Uno |
1983 | Audi 100 |
1982 | Renault 9 |
1981 | Ford Escort |
1980 | Lancia Delta |
1979 | Simca Horizont |
1978 | Porsche 928 |
1977 | Rover 3500 |
1976 | Simca 1307 |
1975 | Citroën CX |
1974 | Mercedes-Benz 450 SE |
1973 | Audi 80 |
1972 | Fiat 127 |
1971 | Citroën GS |
1970 | Fiat 128 |
1969 | Peugeot 504 |
1968 | NSU Ro 80 |
1967 | Fiat 124 |
1966 | Renault 16 |
1965 | Austin 1800 |
1964 | Rover 2000 |