Autá sú stále drahšie. To si všimol snáď každý. Dôvodom však nie sú len samotné technológie, ktoré si autá kvôli emisiám, konektivite či bezpečnosti vyžadujú. Stojí za tým nákladná „rozdvojenosť“ súčasného automobilového priemyslu. Majitelia konvenčných áut musia totiž sponzorovať tých, ktorí si kupujú elektromobily. Má to byť tak aj v najbližších rokoch. Vyplýva to z rozhovoru, ktorý poskytol holandskej stanici BNR National Auto Show Bram Schot, bývalý šéf Audi v rokoch 2019 a 2020. A hoci teraz tento Holanďan pracuje pre Shell, ani dnes nemá problém pomenovávať veci pravým menom.
Schot je presvedčený, že hlavným dôvodom trendu zdražovania je tlak na elektrifikáciu zo strany EÚ. Automobilky sú teda nútené vyrábať konvenčné autá a súčasne vyvíjať a vyrábať autá elektrické. Tieto technológie sú v podstate nekompatibilné, čo je veľmi drahé. Automobilky však tieto zvýšené náklady pokryť musia. A keďže elektromobily nie je možné predávať s rozumnou maržou a v rozumnom množstve, musia elektrifikáciu zaplatiť zákazníci bežných áut. Podľa Schota navyše situáciu vyostrila pandémia koronavírusu, ktorá negatívne ovplyvnila dopyt po autách. To znamená menej možností, ako získať úspory z rozsahu výroby.
Takže tu máme jednoduchú rovnicu. Na jednej strane stoja vysoké náklady a klesajúce predaje, a na druhej vyššie ceny. Schot navyše tvrdí, že v rovnakej situácii sú všetky automobilky, takže zdražovať si môžu dovoliť všetky. Svetlo na konci tunela je pritom v nedohľadne. „Čím viac elektromobilov budú automobilky predávať, tým budú menej efektívne a tým viac budú musieť zdražovať autá so spaľovacími motormi, po ktorých je dopyt,“ tvrdí bývalý šéf Audi. A pridáva aj odhad, že v najbližších rokoch stúpnu ceny áut z týchto dôvodov priemerne o 4 000 až 5 000 eur.
„Myslím si, že mobilita bude v blízkej budúcnosti podstatne drahšia ako dnes. Pritom je len málo pravdepodobné, že by príjmy ľudí mohli vzrásť o 4– až 5-tisíc eur. Viac a viac ľudí tak nebude mať na nové auto,“ maľuje čiernu budúcnosť Schot. To povedie podľa neho k tomu, že sa nových áut bude predávať menej a ľudia si budú nechávať tie staršie dlhšie, prípadne nakupovať ojazdené vozidlá. Tiež sa domnieva, že z dôvodu vysokej ceny nových áut sa ľudia začnú viac zaujímať o dnes nie príliš populárne zdieľanie, ktoré môže byť pre mnohých nakoniec jedinou cestou, ako si dopriať výhody individuálnej mobility.
Schotova predpoveď neznie síce príliš optimisticky, ale rozhodne má logiku. Zázrak by sa mohol stať len v situácii, ak by náklady na výrobu elektromobilov dosiahli úroveň konvenčných áut a automobilky na nich vedeli zarábať. To je ale napriek viacerým štúdiám, ktoré tvrdia, že sa to podarí v najbližšom čase, z dnešného pohľadu až príliš odvážne. Rast predaja ojazdených áut a predĺženie ich životného cyklu zasa môže celkom vymazať prínos elektromobilov na zníženie rizík klimatických zmien.