Automobilový trh v Európe bojuje s poklesom. Ako vieme, po sľubnom decembri, keď sa registrácie prepadli „len“ o 3,3 % prišla januárová studená sprcha. V medziročnom porovnaní padol odbyt áut v Európe o 25,7 %. Dotklo sa to všetkých trhov (s výnimkou Švédska) a všetkých značiek (s výnimkou Volva). No je tu jedna výnimka. SUV totiž trhali rekordy. Ich podiel sa v prvom mesiace roka vyšplhal na 44 %, najviac v histórii. Je to ťažko pochopiteľné, pretože proti SUV, ktoré sú považované za najväčších vinníkov znečisťovania podnebia, bojujú environmentálne organizácie aj politici, a navyše sú drahšie.
Podiel jednotlivých kategórií (I. 2021)
Ako sa ale zdá, Európania majú vo veci celkom jasno. Hoci sa ich Brusel snaží nasmerovať ku kúpe elektromobilov a predaj SUV obmedziť napríklad formou dodatočného zdanenia, ľudia po SUV doslova prahnú. A to aj v časoch pandémie, kvôli ktorej majú mnohí do vrecka hlbšie ako obyčajne. „Dopyt po SUV nevykazuje žiadne známky stagnácie. Európa začína v tomto smere preberať vzory rastúcej popularity SUV v USA a v Číne. Predajné výsledky tejto triedy sú o to pozoruhodnejšie, že sú drahšie a spotrebujú viac paliva,“ konštatuje Felipe Munoz, analytik JATO Dynamics.
Celkovo dosiahol objem vozidiel SUV v januári 368 100 kusov, čo je v porovnaní s januárom 2020 pokles iba o 18 %. Napriek úsiliu vlád o zvýšenie registrácie čisto elektrických áut, ktoré majú zredukovať emisie CO2, nakoniec väčšinu ušetreného paliva „zožerú“ práve smädné SUV. Pretože sú ťažšie, majú horšiu aerodynamiku a vyššie odpory. Podobný vývoj je však napríklad aj v Rusku. Tam dosiahol v januári podiel modelov so zvýšeným podvozkom až 50,1 %. Tiež ide o historický rekord. SUV teda pokračujú vo svojom víťaznom ťažení aj napriek tomu, že niektorí analytici tvrdia, že ich éra sa pomaly končí. Zatiaľ tomu však čísla nenasvedčujú.