SUV zlomili v januári historické rekordy. Brusel musí ‘zúriť‘

03.03.2021 18:00

Čo urobí Európan, keď má počas pandémie hlboko do vrecka? Kúpi si SUV! Nemá to logiku, ale je to tak. Demonštrujú to štatistiky analytickej spoločnosti JATO Dynamics. Tieto autá so zvýšeným podvozkom totiž v januári dosiahli neuveriteľný podiel 44 %. Najvyšší v histórii.

Emisie, ktoré ušetria elektromobily, idú...
Emisie, ktoré ušetria elektromobily, idú nakoniec na konto ťažších a smädnejších SUV. Ich popularita trhá historické rekordy. Autor: iStock

Automobilový trh v Európe bojuje s poklesom. Ako vieme, po sľubnom decembri, keď sa registrácie prepadli „len“ o 3,3 % prišla januárová studená sprcha. V medziročnom porovnaní padol odbyt áut v Európe o 25,7 %. Dotklo sa to všetkých trhov (s výnimkou Švédska) a všetkých značiek (s výnimkou Volva). No je tu jedna výnimka. SUV totiž trhali rekordy. Ich podiel sa v prvom mesiace roka vyšplhal na 44 %, najviac v histórii. Je to ťažko pochopiteľné, pretože proti SUV, ktoré sú považované za najväčších vinníkov znečisťovania podnebia, bojujú environmentálne organizácie aj politici, a navyše sú drahšie.

Podiel jednotlivých kategórií (I. 2021)

JATO Dynamics - SUV január 2021
JATO Dynamics - SUV január 2021 Autor: JATO Dynamics

Ako sa ale zdá, Európania majú vo veci celkom jasno. Hoci sa ich Brusel snaží nasmerovať ku kúpe elektromobilov a predaj SUV obmedziť napríklad formou dodatočného zdanenia, ľudia po SUV doslova prahnú. A to aj v časoch pandémie, kvôli ktorej majú mnohí do vrecka hlbšie ako obyčajne. „Dopyt po SUV nevykazuje žiadne známky stagnácie. Európa začína v tomto smere preberať vzory rastúcej popularity SUV v USA a v Číne. Predajné výsledky tejto triedy sú o to pozoruhodnejšie, že sú drahšie a spotrebujú viac paliva,“ konštatuje Felipe Munoz, analytik JATO Dynamics.

Celkovo dosiahol objem vozidiel SUV v januári 368 100 kusov, čo je v porovnaní s januárom 2020 pokles iba o 18 %. Napriek úsiliu vlád o zvýšenie registrácie čisto elektrických áut, ktoré majú zredukovať emisie CO2, nakoniec väčšinu ušetreného paliva „zožerú“ práve smädné SUV. Pretože sú ťažšie, majú horšiu aerodynamiku a vyššie odpory. Podobný vývoj je však napríklad aj v Rusku. Tam dosiahol v januári podiel modelov so zvýšeným podvozkom až 50,1 %. Tiež ide o historický rekord. SUV teda pokračujú vo svojom víťaznom ťažení aj napriek tomu, že niektorí analytici tvrdia, že ich éra sa pomaly končí. Zatiaľ tomu však čísla nenasvedčujú.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

0 debata debata
Viac na túto tému: #SUV #predaj áut
Články podľa značiek