Pokiaľ ide o trh s elektromobilmi, tak asi neprekvapí, že najviac sa ich predáva v Číne. Po nej nasleduje – aj vďaka extrémne prísnej emisnej politike a dotačným schémam Európa, ktorá sa na ňu pomaly doťahuje. Ak zrátame predaje elektrických áut, tak na Čínu a Európu spolu pripadá takmer osem z každých desiatich predaných elektrických áut. Spolu sa ich tam v uplynulom roku predalo viac než 2,5 milióna.
Ak sa však pozrieme na globálny predaj elektrických áut, tak ich podiel na trhu sa len pomaly šplhá k piatim percentám. Ale späť k porovnaniu dvoch najsilnejších trhov – Európy a Číny.
Z percentuálneho hľadiska pripadá na Čínu podiel okolo 42 percent, na Európu niečo vyše 37 percent, no iné štatistiky vravia, že v uplynulom roku po prvýkrát v predaji elektromobilov Európa Čínu tesne predbehla. Tento rozdiel nie je až tak veľký, aj keď zo symbolického hľadiska je určite dôležitý, významnejší je však podľa nás iný.
Ide o šírku ponuky a ceny. Koncom minulého roku si Európania mohli vyberať z necelých 70 rôznych modelov elektrických áut, no v Číne ich je na trhu dvojnásobok. A to sme ešte nespomenuli ceny. Priemerná cena elektromobilu, ktorý sa v prvom polroku predal v Európe, bola vyše 41 000 eur, no v Číne stálo čisto elektrické auto priemerne len niečo vyše 25 tisíc eur.
Najsilnejším trhom pre elektromobily je bezkonkurenčne Nórsko, kde sa ich podiel na predaji dostal za uplynulý rok až na 54 percent – inak povedané, ide o jedinú krajinu na svete, kde ich trhový podiel už prekonal trhový podiel áut so spaľovacími motormi.
Ako raketovo stúpa, dosvedčuje aj fakt, že na túto úroveň sa zdvihol v priebehu jedinej dekády, pred desiatimi rokmi bol ich podiel jednopercentný. Len pre ilustráciu – európsku dvojkou je Holandsko, avšak s podielom približne 21 percent. Aj v tejto krajine sa však podiel elektromobilov na trhu za jediný rok viac než zdvojnásobil.
Na Slovensku ich predaj minulý rok zostal tesne pod tisíc kusovou hranicou, aj keď sme na jeho začiatku tipovali, že bude pokorená. Do predajov v uplynulom roku sa totiž premietli silné dotácie až osemtisíc eur, ktoré bolo možné krátkodobo získať (teda presnejšie, vyčerpali sa približne za 4 minúty) na konci roku 2019.
A ktorý model je kráľom elektromobilov? V oboch najsilnejších krajinách o prvenstvo bojovali dva – Tesla Model 3 a VW ID.3. Ale ako to už býva, kde sa dvaja bijú, tretí je kráľom. Najpredávanejším elektrickým autom na trhu, tvorenom 23 európskymi krajinami, sa stal malý Renault Zoe, dokonca s pomerne veľkým náskokom.
Je v tom aj kus francúzskeho lokálpatriotizmu – vyše 37 tisíc sa ich totiž predalo v roku 2020 vo Francúzsku. Tam predaj tohto modelu stúpol medziročne takmer dvojnásobne a Zoe sa dostalo dokonca do top 10 najpredávanejších francúzskych áut v uplynulom roku, celkovo mu patrila deviata priečka. A aj vďaka tomu sa napokon stal Zoe kráľom európskym elektromobilov za uplynulý rok. Takto vyzerá celkové poradie: