Pokiaľ ide o slovenský automobilový vkus, tak v uplynulom roku boli u nás dominantné tri kategórie. Aj napriek kríze jednoznačne dominovali SUV, ktorých sa predalo takmer 30-tisíc z celkového počtu vyše 76-tisíc predaných áut v roku 2020.
Dve zvyšné kategórie boli už vyrovnanejšie. Išlo o segmenty B a C, teda malé autá (napríklad Fabia, Hyundai i20, Citroën C3…) a kompakty, respektíve modely nižšej strednej triedy (napríklad Octavia, Hyundai i30, Toyota Corolla…). Malých áut sa v uplynulom roku predalo takmer 17-tisíc, z niššej strednej triedy ich bolo niečo vyše 18-tisíc.
Kto naozaj „krvácal“?
Zaujímavé je porovnanie, ktorej zo spomínaných tried sa koronakríza dotkla najviac. Z SUV sa v roku 2019 predalo 37 670 kusov, v uplynulom roku to bolo 29 578 kusov, čo znamená medziročný pokles o 21,4 percenta.
Z nižšej strednej triedy sa v roku 2019 predalo 28 436 áut, no v uplynulom roku len 18 245 kusov. To predstavuje medziročný pokles o 35,8 percenta. Z malých áut sa v predkrízovom roku 2019 predalo 18 862 áut, v roku 2020, ktorý bol temer celý poznačený koronakrízou, to bolo 16 895. To je pokles len o 10,4 percenta. Celkový trh tak poklesol oproti roku 2019 takmer o 25 percent.
Takto vyzerajú preferencie Slovákov, pokiaľ ide o jednotlivé automobilové triedy:
Podiel podľa segmentov (2020)
Trieda | Počet kusov | Podiel (%) |
---|---|---|
SUV | 29 874 | 39,15% |
Nižšia stredná trieda | 18 245 | 23,91% |
Nižšia trieda | 16 628 | 21,79% |
Stredné MPV | 3 585 | 4,70% |
Stredná trieda | 2 680 | 3,51% |
Veľké osobné dodávky | 1 858 | 2,44% |
Mini | 1575 | 2,06% |
Off-road | 543 | 0,71% |
Veľké MPV | 453 | 0,59% |
Vyššia stredná trieda | 386 | 0,51% |
Športové autá | 252 | 0,33% |
Vyššia trieda | 175 | 0,23% |
Malé MPV | 49 | 0,06% |
Počas minuloročnej koronakrízy najviac „krvácala“ automobilová nižšia stredná trieda. Tí, čo mali peniaze pre krízou, ich majú aj teraz a drahšie autá sa predávajú len o niečo slabšie, niektoré luxusné modely si dokonca výrazne polepšili.
Koronakríza však najťažšie dopadla na ekonomickú strednú triedu, ktorá nemala na ružiach ustlané ani pred ňou. Teraz si však jej príslušníci, rovnako ako mnohé firmy, museli utiahnuť opasky a preto volili lacnejšie autá zo segmentu B. Preto ten medziročne klesol len minimálne.
Neznamená to však, že by nižšia stredná trieda prestala existovať. Niektorým modelom sa v nej dokonca aj cez krízu darilo výborne. V rámci prvej dvadsiatky sa našli štyri, ktoré si oproti roku 2019 polepšili, aj keď v niektorých prípadoch najmä vďaka generačnej výmene. Tí štyria „šťastlivci“ sú Škoda Scala, Toyota Corolla, Seat Leon a Kia Proceed.
Rebríček najpredávanejších áut nižšej strednej triedy
Poradie | Model | Počet ks. (2020) | Počet ks. (2019) | Poradie 2019 |
---|---|---|---|---|
1. | Škoda Octavia | 3 997 | 5 218 | 1. |
2. | Hyundai i30 | 2 536 | 3 428 | 3. |
3. | Kia Ceed | 2 174 | 3 475 | 2. |
4. | Škoda Scala | 2 104 | 1 664 | 5. |
5. | Toyota Corolla | 1 398 | 1 227 | 6. |
6. | VW Golf | 932 | 2 258 | 4. |
7. | Seat Leon | 760 | 597 | 10. |
8. | Peugeot 308 | 553 | 855 | 7. |
9. | Kia Proceed | 519 | 151 | 19. |
10. | Renault Megane | 428 | 673 | 9. |
11. | Fiat Tipo | 415 | 532 | 11. |
12. | Mazda 3 | 270 | 433 | 12. |
13. | Opel Astra | 202 | 739 | 8. |
14. | Audi A3 | 148 | 358 | 13. |
15. | Honda Civic | 140 | 286 | 15. |
16. | Ford Focus | 119 | 219 | 17. |
17. | Mercedes-Benz A | 191 | 341 | 14. |
18. | Citroën C4 Cactus | 97 | 213 | 18. |
19. | BMW 1 | 87 | 145 | 20. |
20. | Peugeot 301 | 65 | 250 | 16. |
(Pri zostavovaní nižšie uvedeného rebríčku sne vychádzali zo štatistík Zväzu automobilového priemyslu, no na rozdiel od nich nerozlišujeme medzi karosárskymi verziami. Takže Octavia na prvom mieste obsahuje predaje za liftback aj kombi.)
A čo ďalej?
Aký bude z hľadiska registrácii tento rok, si netrúfajú predpovedať ani analytici. V každom prípade – január bol v celoeurópskom meradle priam katastrofálny. Predaj áut na Slovensku zaznamenal jeden z najväčších poklesov v celej Európe. Podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu sa na Slovensku predalo v kategórii M1 3 325 nových áut, v januári roku 2020 to bolo 6 733 nových áut. To značí ročný pokles na úrovni 50,62 percenta.
V ďalších európskych krajinách to bolo podobné. Nemôže za to však len koronakríza, ale aj „predregistrovanie“ minuloročných modelov a elektromobilov v decembri 2020 a v Španielsku to bola napríklad aj obrovská snežná búrka, ktorá len v Madride spôsobila miliardové škody. Pre celý tento rok bude rozhodujúci postup epidémie, respektíve očkovania, a to, či sa podarí zabrániť masívnym lockdownom, zavreným showroomom a odstávkam výroby v automobilkách.
Napriek zatiaľ nie príliš optimistickým vyhliadkam na rok 2021 sa v ňom môžeme aj v „krvácajúcej“ nižšej strednej triede tešiť na niekoľko zaujímavých noviniek, ktoré rebričkom na jeho konci naisto zahýbu. Určite k nim bude patriť nový Peugeot 308, Astra na novej platforme, vďaka ktorej by sa tento model mohol opäť šplhať rebríčkom nahor, príde aj vynovená Honda Civic a očakávaný facelift populárneho Ceedu.