Brusel ďalej vydiera automobilky normou Euro 7. Môže to viesť ku kolapsu

Podľa novej emisnej normy Euro 7 by autá mali mať rovnaké emisie v lete aj v zime, pri jazde so záťažou aj bez nej, pri studenom štarte a aj pri ťahaní prívesu. Automobilky to považujú za nesplniteľné.

10.03.2021 16:00
debata (15)
Nová emisná norma Euro 7 predbežne stanovuje... Foto: JATO Dynamics
JATO Dynamics - emisie 2019 Nová emisná norma Euro 7 predbežne stanovuje požiadavky, ktoré podľa mnohých odborníkov nebude možné technicky splniť.

O novej emisnej norme Euro 7, ktorá by mala vstúpiť do platnosti okolo roku 2025, sme písali už niekoľkokrát. Ide totiž o normu, ktorá bude tak prísna, že by fakticky znamenala zákaz predaja áut so spaľovacími motormi.

Nesplniteľné limity

Aj preto niektoré automobilky, vrátane Fordu, Jaguaru, Hondy a ďalších postupne oznamujú, že od roku 2025, prípadne 2030 končia s výrobou benzínových a naftových áut, alebo ich prinajmenšom plánujú prestať predávať v Európe. Presné znenie tejto normy ešte nebolo zverejnené, niektoré požiadavky sú však už známe. A všetky majú spoločné jedno – autá by mali mať podľa nej tak nízku spotrebu a emisie, že dosiahnuť ich s čisto spaľovacími motormi bude nemožné.

Pôvodne sa uvažovalo, že emisie CO2 by mali pri novej norme Euro 7 klesnúť až na hranicu 30 gramov, čo by znamenalo, že benzínové autá by museli jazdiť so spotrebou okolo 1,4 litra a naftové 1,2 litra na sto kilometrov. To bez elektriny nejde.

Autá so spaľovacími motormi by podľa novej...
mercedes-benz, emisie, daimler Autá so spaľovacími motormi by podľa novej normy mali mať rovnaké emisie vždy a za každých okolností, bez ohľadu ba teplotu, záťaž a nadmorskú výšku

Nový limit pre CO2 napokon ešte bude spresnený, no europoslanci sa už teraz poistili ďalším nesplniteľným limitom. Ten sa tentokrát týka oxidov dusíku. Podľa návrhu, ktorý z dielne komisie unikol by emisie dusíku (NOx) mali od roku 2025 klesnúť na 30 gramov na kilometer, v prísnejšej verzii dokonca na 10 gramov. Dnes sú pritom pri naftových autách 80 gramov a benzínových 60 gramov. Rozdiel medzi oboma typmi motorov by už neplatil, limit by bol rovnaký pre benzín aj naftu.

Nezmyselné požiadavky

A ak by sa to predsa len podarilo dosiahnuť, je tu ďalšia nášľapná mína, ktorá by mala výrobu áut so spaľovacími motormi „zabiť“. Tou je požiadavka na formu testovania – aby autá produkovali rovnaké množstvo emisií za akýchkoľvek okolností. Nové automobily by tak mali byť testované v situáciách, ako je jazda pri extrémne nízkych teplotách, s plným výkonom, v rôznej nadmorskej výške, pri ťahaní prívesu alebo počas prvých kilometrov bezprostredne po štarte.

A vo všetkých situáciách musí mať auto emisie pod hranicou, udávanou novou normou. To sa už dosiahnuť rozhodne nedá. „To, čo táto norma stanovuje, je prakticky nemožné dosiahnuť. Očakávame, že Ursula von der Leyenová tento nerealizovateľný návrh svojej komisie stiahne,“ okomentovala stručne situáciu pre magazín Automobilwoche.de šéfka nemeckého Zväzu automobilového priemyslu (VDA) Hildegard Müllerová.

A aj keby sa to nejakým zázrakom podarilo, je tu ďalšia požiadavka, ktorá je súčasťou návrhu novej emisnej normy Euro 7. Emisie áut by mali byť monitorované nonstop, po celú dobu ich životnosti a hybridné autá by mali byť „nútené“ jazdiť na určitých miestach a v určitých situáciách vo výlučne elektrickom režime. „Nútené“ znamená, že by sa automaticky prepli do elektrického režimu aj vtedy, keď si to ich vodič z rôznych príčin neželá.

Permanentná kontrola

Monitoring emisií po celú dobu životnosti auta značí, že údaje o nich by boli permanentne odosielané na monitorovacie miesto, kde by boli za každé jedno auto (zrejme anonymizovane) uchovávané a emisné testy pri nich by sa teoreticky aj po rokoch užívania dali spraviť na diaľku. Európska komisia dokonca uvažuje, že pre takýto monitoring by sa špeciálne upravili aj palubné riadiace jednotky v autách, predávaných na trhu Európskej únie.

Hybridy by malo byť možné na diaľku... Foto: BMW
BMW - plug-in hybrid Hybridy by malo byť možné na diaľku "nútiť" k čisto elektrickej jazde.

A aj v tomto prípade je úplne jedno, v akej teplote auto jazdí, v akej nadmorskej výške a s akou reálnou záťažou – jediný dôležitý parameter sú emisné normy. Z tohto návrhu samozrejme vyplýva aj fakt, že ak konkrétne auto nespĺňa emisné normy – a je jedno z akých dôvodov – nie je spôsobilé na prevádzku na cestách a bolo by možné ho z prevádzky vyradiť. Jediné autá, ktoré takýmto regulatívom vyhovujú za každých okolností, sú tie, ktoré majú aspoň prvoplánovo deklarované nulové emisie – teda elektromobily.

"Ak budú politici príliš tlačiť na pílu, nastane v Nemecku obdobie temna. Zažijeme takú nezamestnanosť, aká tu ešte nebola. Varujem preto politikov, aby tému klímy neposudzovali jednostranne a nehazardovali tak s prosperitou Nemecka, "uviedol nedávno Manfred Schoch, šéf podnikovej rady BMW. Nemecká Asociácie automobilového priemyslu VDA, zas návrh Bruselu berie ako vyhlásenie vojny spaľovacím motorom. Šéfka organizácie Hildegard Müller pritom poukazuje na skutočnosť, že nie každý si môže kúpiť elektromobil, či už teraz, alebo v dohľadnej dobe.

Po extrémne kritických reakciách, ktoré sa po úniku návrhu novej emisnej normy na verejnosť objavili, zaradili európski úradníci čiastočne spiatočku. Thierry Breton, komisár zodpovedný pre jednotný európsky trh povedal, že definitívnu podobu návrhu normy Euro 7 predstavia koncom tohto roku a bude síce ambiciózna, ale technicky realizovateľná. Podľa neho ide totiž v prvom rade o to, aby sa v Európe predávali „čisté“ a „ekologické“ autá. Po tom, ako postupne na verejnosť prenikajú jednotlivé časti a návrhy novej normy, je však pochybnosť o jeho slovách asi na mieste.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #emisné normy #emisná norma Euro 7 #zákaz áut so spaľovacími motormi
Články podľa značiek