Toyota zachráni Aygo. Malým autám na benzín verí

Nad malými autami sa sťahujú čierne mračná. Mnohé už sú alebo budú minulosťou. Konzervatívna Toyota to ale zas až tak pesimisticky nevidí. Aj po rozchode s PSA vyvíja nástupcu Ayga a dokonca mu plánuje benzínovú budúcnosť.

12.03.2021 14:00
debata (1)
Nástupca Ayga bude schádzať od roku 2022 z... Foto: Toyota
Toyota - výroba Aygo Nástupca Ayga bude schádzať od roku 2022 z liniek závodu TMMCZ (Toyota Motor Manufacturing Czech Republic), spolu s novou generáciou Yarisu.

Predaje malých áut sa dostali do úzkych. Automobilky na nich totiž nevedia zarábať. I keď sú tieto vozidlá triedy mini naozaj skromné v ponuke priestoru, z hľadiska bezpečnosti a emisií musia byť vybavené rovnakou technológiou ako tie väčšie. To neladí s očakávaniami zákazníkov o ich nízkej cene. A tak sa z tejto triedy automobilky pomaly sťahujú. Spomeňme Škodu Citigo a tiež Citroën C1 s Peugeotom 108, ktoré priamych nástupcov nedostanú. Tieto dvojičky schádzajú z liniek spoločného závodu PSA a Toyoty (TPCA) v českom Kolíne s Toyotou Aygo.

Synergia partnerov umožnila znížiť vývojové a výrobné náklady na minimum a dosiahnuť zisk. Lenže rozhodnutím PSA ukončiť výrobu Citroënu C1 a Peugeotu 108 vznikla pre Toyotu nová situácia. Nakoniec sa ale rozhodla, že celý závod preberie pod svoje krídla a uvoľnenú kapacitu využije na výrobu novej generácie Yarisu. A nielen to. Rozhodla sa tiež, že na svet privedie nástupcu Ayga. Verí totiž, že miniautá majú stále potenciál. Najmä ak sa konkurencia z tohto segmentu vytráca.

Nový model, ktorý postavia na platforme GA-B, ktorú už používa Yaris a Yaris Cross, ostane navyše naďalej verný spaľovaciemu motoru. Toyota tvrdí, že Aygo je vstupnou bránou k produktom Toyoty a preto chce zachovať aj jeho nízku cenu. V prípade prerodu na elektromobil, tak ako to urobil Fiat s novou päťstovkou, a ako to plánuje PSA s náhradníkmi za ich miniautá, by nové Aygo o túto prednosť prišlo. Vďaka masovým predajom úsporných hybridných vozidiel si to môže Toyota dovoliť, pretože dokáže aj s benzínovým Aygom splniť flotilové emisie.

A nízku cenu zabezpečia úspory, ktoré budú plynúť z veľkého objemu výroby. Na platforme GA-B má vznikať ročne až 500 000 malých áut. „Vďaka tomuto objemu bude možné dosiahnuť úspory vo výrobe, ktoré sú nevyhnutnou podmienkou cenovej dostupnosti, ktorú požadujú záujemcovia o vozidlo segmentu A,“ píše Toyota v tlačovej správe. To je veľmi sympatický postoj, pretože očakávaná masová elektromobilita so sebou prinesie radikálne zvyšovanie cien, čo znamená, že osobná mobilita sa môže stať pre mnohých nedosiahnuteľná.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #výroba #Toyota Aygo
Články podľa značiek