Toyota zachráni Aygo. Malým autám na benzín verí

12.03.2021 14:00

Nad malými autami sa sťahujú čierne mračná. Mnohé už sú alebo budú minulosťou. Konzervatívna Toyota to ale zas až tak pesimisticky nevidí. Aj po rozchode s PSA vyvíja nástupcu Ayga a dokonca mu plánuje benzínovú budúcnosť.

Nástupca Ayga bude schádzať od roku 2022 z...
Nástupca Ayga bude schádzať od roku 2022 z liniek závodu TMMCZ (Toyota Motor Manufacturing Czech Republic), spolu s novou generáciou Yarisu. Autor: Toyota

Predaje malých áut sa dostali do úzkych. Automobilky na nich totiž nevedia zarábať. I keď sú tieto vozidlá triedy mini naozaj skromné v ponuke priestoru, z hľadiska bezpečnosti a emisií musia byť vybavené rovnakou technológiou ako tie väčšie. To neladí s očakávaniami zákazníkov o ich nízkej cene. A tak sa z tejto triedy automobilky pomaly sťahujú. Spomeňme Škodu Citigo a tiež Citroën C1 s Peugeotom 108, ktoré priamych nástupcov nedostanú. Tieto dvojičky schádzajú z liniek spoločného závodu PSA a Toyoty (TPCA) v českom Kolíne s Toyotou Aygo.

Synergia partnerov umožnila znížiť vývojové a výrobné náklady na minimum a dosiahnuť zisk. Lenže rozhodnutím PSA ukončiť výrobu Citroënu C1 a Peugeotu 108 vznikla pre Toyotu nová situácia. Nakoniec sa ale rozhodla, že celý závod preberie pod svoje krídla a uvoľnenú kapacitu využije na výrobu novej generácie Yarisu. A nielen to. Rozhodla sa tiež, že na svet privedie nástupcu Ayga. Verí totiž, že miniautá majú stále potenciál. Najmä ak sa konkurencia z tohto segmentu vytráca.

Nový model, ktorý postavia na platforme GA-B, ktorú už používa Yaris a Yaris Cross, ostane navyše naďalej verný spaľovaciemu motoru. Toyota tvrdí, že Aygo je vstupnou bránou k produktom Toyoty a preto chce zachovať aj jeho nízku cenu. V prípade prerodu na elektromobil, tak ako to urobil Fiat s novou päťstovkou, a ako to plánuje PSA s náhradníkmi za ich miniautá, by nové Aygo o túto prednosť prišlo. Vďaka masovým predajom úsporných hybridných vozidiel si to môže Toyota dovoliť, pretože dokáže aj s benzínovým Aygom splniť flotilové emisie.

A nízku cenu zabezpečia úspory, ktoré budú plynúť z veľkého objemu výroby. Na platforme GA-B má vznikať ročne až 500 000 malých áut. „Vďaka tomuto objemu bude možné dosiahnuť úspory vo výrobe, ktoré sú nevyhnutnou podmienkou cenovej dostupnosti, ktorú požadujú záujemcovia o vozidlo segmentu A,“ píše Toyota v tlačovej správe. To je veľmi sympatický postoj, pretože očakávaná masová elektromobilita so sebou prinesie radikálne zvyšovanie cien, čo znamená, že osobná mobilita sa môže stať pre mnohých nedosiahnuteľná.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
1 debata chyba
Viac na túto tému: #výroba #Toyota Aygo #Toyota
Články podľa značiek