Spojené štáty americké nie sú práve mekkou východoeurópskych automobiliek. Zuby si tu vylámali aj väčší borci, ako tí spoza železnej opony. Čo je to neúspech, pozná napríklad Peugeot, Fiat, Alfa Romeo, ale aj Volkswagen, ktorému sa nikdy nepodarilo dosiahnuť plánovaný prelom v predajoch. Jedinou značkou, ktorá sa zo socialistických štátov pokúsila presadiť v USA, bolo juhoslovanská Zastava, teda licenčný Fiat 128. Tá sa vyvážala do Ameriky v osemdesiatych rokoch ako Yugo Koral 55, dokonca aj ako kabriolet. Jej jedinou zbraňou bola však nízka cena.
Prečo to spomíname? Pretože socialistické autá sú v USA skutočne raritou. A práve jedno sa teraz objavilo v Texase. Ide o Ladu 2110, auto, ktoré od roku 1995 do roku 2007 vyrábali v ruskom AvtoVaze v státisícových sériách. Napriek modernejšiemu dizajnu z pera Vladimira Jarceva išlo len o ďalší derivát zastaranej Samary a teda o symbol nemohúcnosti ruského automobilového priemyslu, ktorý sa po rozpade komunistického molocha nedokázal ešte dlhé roky vyrovnať s minulosťou.
Ako sa mohlo toto auto dostať do USA, je tajomstvom. Už aj preto, že zákony USA nedovoľujú takéto nehomologované auto prihlásiť, jedine ako veterán v prípade, že má viac ako 25 rokov. A to naša Lada 2110 jednoducho nemá. Ak bude chcieť na cesty, musí si počkať ešte predlhých päť rokov. Nevyzerá však naozaj zle. Napokon, na tachometri má len skromných 14 494 km. To je na 20 rokov skutočne extrémne málo. Takže motor s objemom 1,6 litra a výkonom 66 kW by mohol byť v dobrom stave. Predávajúci tvrdí, že interiér vonia novotou a sedadlá sú ako nové. No i tak je cena 10 950 dolárov, čo je 9207 eur, za auto, ktoré bolo staré a poruchové už keď zišlo z linky, tak trochu „šialená“.
Otázkou teda je, kto by o túto Ladu neschválenú do premávky a s nulovou historickou hodnotou mohol mať vôbec záujem. Ešte keby tak išlo Nivu v perfektnom stave zo sedemdesiatych rokov, dalo by sa to pochopiť, no pri Lade 2110 je úspech málo pravdepodobný. Zvlášť v USA s obrovským trhom zánovných áut za pár drobných. Každé z nich vám pritom ponúkne vyšší komfort a vyššiu spoľahlivosť, ako toto ruské „veľdielo“. Bojovať môže jedine tým, že je za Atlantikom skutočnou kuriozitou. Možno jediným exemplárom.