Vojna o elektrinu? VW bude ročne potrebovať 300 GWh batérií!

Ako si Volkswagen predstavuje riešenie problému s nedostatkom batérií, sa dozvieme o pár dní, keď "nabíjaciu stratégiu" koncernu predstaví jeho šéf Herbert Diess.

15.03.2021 12:00
debata
Batérie pre elektromobily môžu byť v... Foto: Nissan
Nissan Leaf - batérie Batérie pre elektromobily môžu byť v najbližších rokoch nedostatkovýcm tovarom.

Minulý týždeň spoločnosť Volkswagen predstavila víziu „Strategy Accelerate“, čo je plán na zvýšenie ich trhového podielu elektromobilov na viac ako 70 percent v Európe do roku 2030 a na viac ako 50 percent v USA a Číne.

Ak to chce spoločnosť skutočne dosiahnuť, bude do konca tohto desaťročia potrebovať batérie s celkovou kapacitou približne 300 gigawatthodín ročne. Do roku 2025 Volkswagen očakáva, že ročný dopyt v Európe bude viac ako 150 GWh.

Ako ďalej?

Automobilka má v súčasnosti dohody o dodávkach batérií so spoločnosťami LG Chem, Samsung SDI, SK Innovation a CATL. Ako to bude s batériami ďalej, sa dozvieme už o pár dní. Takzvaný Power Day spoločnosti Volkswagen je naplánovaný na 15. marca, kedy generálny riaditeľ koncernu Herbert Diess a Thomas Schmall, člen predstavenstva zodpovedný za technológie predstavia novú „nabíjaciu stratégiu“ Volkswagenu.

Potreba lítiovo-iónových batérií bude výrazne v... Foto: NextVugFuture.com
batteries2030 Potreba lítiovo-iónových batérií bude výrazne v najbližších rokoch rásť. (Modrá - osobné autá, žltá - úžitkové autá, ružová - veľké batériové úložiská, zelená - spotrebná elektronika, červená - elektrobusy)

Analytik Arndt Ellinghorst podľa portálu insideevs.com tvrdí, že spoločnosť Volkswagen bude do roku 2030 globálne potrebovať batériové články s celkovou kapacitou 420 gigawatthodín, pokiaľ chce naplniť svoj záväzok predať 7 miliónov batériových elektrických vozidiel. To si podľa neho vyžaduje ročné výdavky viac ako 20 miliárd eur.

Nádeje sa vkladajú aj do Grafénovo-polymérových... Foto: Trexa
trexa-electric-car-1 Nádeje sa vkladajú aj do Grafénovo-polymérových batérií. Tie by teoreticky mohli umožniť dobiť elektromobil za 10 minút na dojazd na úrovni tisíc kilometrov.

Batérie s postupným nástupom elektromobility začínajú byť pre automobilky problém. Chýbajú totiž nielen batériové články, ale aj suroviny na ich výrobu, pri väčšine z nich je navyše Európska únia závislá od Číny a ďalších ázijských krajín. O tomto probléme viac píšeme v článku Lítiová nočná mora.

Aj samotný Volkswagen sa v súčasnosti potýka s nedostatkom batériových článkov. To brzdí napríklad produkciu hybridných modelov Golf 8, čo je pre automobilku dosť problém. V Nemecku totiž pripadá až 60 percent všetkých objednávok Golfu na hybridy, vo zvyšku Európy je to 40 percent.

Miliardová zvolávačka

Kórejský Hyundai navyše v súčasnosti organizuje obrovskú zvolávaciu akciu kvôli požiarom elektrických áut, spôsobených pravdepodobne vadnými batériami od LG Chem. Preto sa preventívne rozhodol vymeniť v desiatkach tisíc elektromobilov kompletné batérie, bude ho to stáť takmer miliardu dolárov. A keďže sa počet elektromobilov, v ktorých bude treba batérie vymeniť, môže teoreticky vyšplhať až na 80-tisíc, bude to znamenať pomerne významný zásah aj do plánovaných dodávok a celú situáciu s batériami ešte skomplikuje.

Situáciu môže čiastočne pomôcť vyriešiť najväčšia batériová továreň na svete, ktorá vzniká v Poľsku. Fabrika spoločnosti LG Chem v obci Kobierzyce bude po štvrtej etape rozširovania, ktorá by mala skončiť v roku 2022, zamestnávať približne 10-tisíc ľudí. Ročne potom vyrobí batérie pre milión elektromobilov. Viac o poľskej továrni si môžete prečítať v našom článku Poliaci budujú najväčšiu batériovú továreň sveta.

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #elektromobily #elektromobilita #batéria pre elektromobil
Články podľa značiek