Ako Nemci podvádzajú pri dotáciách na elektromobily. Budeme aj my?

Nemci majú v súčasnosti štedré dotácie na nákup elektromobilu. A niektorí sa preto snažia systém zneužiť.

15.03.2021 16:00
debata (6)
Cieľom subvenčných podvodov je aj v Nemecku... Foto: Volkswagen
VW ID.3 - výroba Cieľom subvenčných podvodov je aj v Nemecku mimoriadne populárny VW ID.3.

Každý si asi spomína na štedré, aj keď obmedzené dotácie na elektromobily, ktoré sa na prelome rokov 2019 a 2020 na Slovensku minuli za štyri minúty. A niet sa ani čo diviť, na elektromobil bolo totiž možné získať dotáciu vo výške až 8 tisíc eur. Aj vďaka nim sme mali minulý rok z hľadiska predaja elektromobilov rekordný, predalo sa ich takmer tisíc.

Nemecké megadotácie

Nemci však majú – aj kvôli poklesu ekonomiky, súvisiacemu s koronakrízou, dočasné dotácie na nové elektromobily až do výšky 9-tisíc eur. Pravda, ich cena nesmie prekročiť 40-tisíc eur, ak je vyššia, dotácia klesne. A k tomu ešte možno získať lokálne dotácie ďalších 1 500 eur a ďalej dotácie na inštaláciu nabíjačiek a aj na nabíjacie programy.

A ďalšie dotácie – vo výške 5 tisíc eur možno získať aj na nie úplne nové elektromobily, avšak s niekoľkými podmienkami. Nesmú byť staršie ako rok, nesmú mať najazdené viac než 15-tisíc kilometrov a ich predajná cena nesmie byť vyššia, ako 80 percent ceny nového auta. A tu sa dostávame k tomu, ako nemeckí nezávislí predajcovia systém zneužívajú. Deje sa tak najmä pri dostupnejších modeloch elektrických áut, akými sú napríklad Škoda Citigo, Seat Mii ale aj VW ID.3.

Takto vyzerá aktuálna nemecká dotačná schéma na...
Nemecko dotácie Takto vyzerá aktuálna nemecká dotačná schéma na elektrické autá.

Je to pomerne jednoduché. Ak sa im chce čakať, stačí kúpiť nové auto, vyinkasovať dotáciu vyše 11-tisíc eur a počkať 6 mesiacov. Následne nejazdené auto môžu fiktívne predať ako „jazdené“ a popri deväťtisícovej dotácii zinkasujú ďalšiu päťtisícovú.

Za pol roka sa takto cena nového auta zníži o vyše 14-tisíc eur a ide sa predávať opäť. To je v podstate ešte legálne, problém však je s cenou auta, ktorá môže byť v tomto prípade maximálne 80 percent nového, aby predajca nemusel dotáciu ako neoprávnenú pri ďalšom predaji vrátiť. Takže čo s tým?

Vo vzťahu k environmentálnemu úradu je preto na faktúre deklarovaná cena, ktoré je pod úrovňou 80 percent ceny nového auta, takže nárok na dotáciu nezaniká. Klient v predajni vidí auto s nulovým/mini­málnym nájazdom a cenou o pár tisíc nižšou, napríklad preto, že dlhšie stojí v showroome. Následne si takéto auto kúpi a dostane dve faktúry.

V prvej zaplatí napríklad „nadštandardné príslušenstvo“ alebo „špeciálne náklady na zaobstaranie vozidla“. V druhej zaplatí cenu za samotné vozidlo, ktorá je pod úrovňou 80 percent ceny nového.

Subvenčné podvody

Následne si chce v dobrej viere aj zákazník, uvedený do omylu, že si kúpil (takmer) nové auto, taktiež uplatniť nárok na päťtisícový environmentálny bonus. A dotácia je mu zamietnutá, pričom sa sám stáva podozrivým z dotačného podvodu. Nemci upozorňujú, že systém získavania dotácií je pomerne komplikovaný, sú nárokovateľné až po nadobudnutí auta a klient často zistí až neskoro, že bol uvedený do omylu a on už na dotáciu nárok nemá. Podobným systémom sa predávajú aj nové cenovo dostupné elektromobily, dovezené napríklad zo susedného Česka.

Faktúry predajcov sú pritom právne vyhotovené tak, že prvoplánovo sú „čisté“ a aj v prípade žaloby operujú tým, že zákazník jasne vedel, aké auto si kupuje a podpisom zmluvy to potvrdil. Celý, pomerne komplikovaný, systém subvenčných podvodov nájdete podrobne popísaný (v nemčine) na stránkach požičovne elektrických áut Nextmove.

U nás, našťastie, nič podobné nehrozí. Zatiaľ totiž nie je jasné, či dotácie na elektromobily budú, hoci ministerstvo hospodárstva ich koncom roku sľubuje. Ak predsa len splní svoje slovo, mali by byť v podstatne nižšej sume než 8– respektíve 9-tisíc eur, zato však nárok na ne vznikne kupujúcemu po splnení podmienok automaticky, ak si auto zadováži v čase, keď bol dotačný systém aktívny. A navyše budú takmer naisto určené len na nákup úplne nového elektromobilu.

6 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #dotácie na elektromobily #predaj elektromobilov
Články podľa značiek