ZAP varuje: V problémoch nie sú len automobilky, ale aj servisy. Hrozí prepúšťanie!

Generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu pripúšťa, že budú musieť prehodnotiť svoje optimistické odhady predaja áut pre rok 2021. Do problémov sa však už dostávajú aj autorizované servisy.

, 16.03.2021 10:00
1
Ľudia v súčasnosti odkladajú návštevy servisov,... Foto: Nissan
Nissan Leaf - servis Ľudia v súčasnosti odkladajú návštevy servisov, až kým to nie je celkom nevyhnutná.

Ešte pred mesiacom nám generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) pomerne optimisticky hovoril, že „pre rok 2021 odhadujeme celý trh s novými vozidlami na Slovensku na úrovni 95 000 vozidiel oproti roku 2020, keď bolo registrovaných 84 909 nových vozidiel.“

Budúcnosť vidia skepticky

Máme za sebou zlý január a predbežné februárové odhady tiež neveštia nič dobré – ani na Slovensku a ani vo zvyšku Európy. Aktuálne už Pribula pripustil, že prognózy robil v dobe optimizmu, keď sa v médiách začali objavovať správy o rozbehu vakcinácie, schvaľovaní nových druhov vakcín. „Realita je však iná a po ukončení prvého kvartálu 2021 budeme musieť naše predpoklady prehodnotiť v kontexte aktuálnej epidemickej situácie, stavu vakcinácie, prípadne príchodu účinných liečiv na trh,“ skonštatoval nedávno pre TASR.

Najbližšiu budúcnosť automobilového sektoru nevidí optimisticky ani dopravný analytik Jozef Drahovský. „Situácia sa môže v nasledujúcich mesiacoch ešte zhoršovať. Zlepší sa až po odznení pandémie,“ hovorí s tým, že optimistické odhady hovoria o možnom zlepšovaní v tohtoročnom lete, pesimistické však tvrdia, že sa vráti úplne do normálu až po troch rokoch.

Táto komplikovaná situácia však už neohrozuje len automobilky ale do vážnych ťažkostí sa dostávajú aj siete autorizovaných predajcov a servisov. Ako uviedol generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula, klesá predaj áut, ziskovosť z predaja a nároky na opravárenské činnosti sa zvyšujú.

„Na mnohé opravy potrebujete špeciálne vybavenie, prípravky a preškolených ľudí. To všetko vyvoláva tlak na investície, pričom ich návratnosť je v niektorých prípadoch problematická,” doplnil.

Kvôli koronakríze a  s ňou súvisiacej neistote... Foto: SHUTTERSTOCK
autá, predaj áut Kvôli koronakríze a s ňou súvisiacej neistote firmy výrazne redukujú obnovu svojich vozových parkov.

Najmä v tomto období, keď je výrazne znížená mobilita, ľudia navyše odkladajú nielen nákupy vozidiel, ale aj opravy, ktoré nie sú úplne nevyhnutné a tiež aj servisné prehliadky, najmä pri starších autách, na ktoré sa už nevzťahuje záruka. Navyše vyhľadávajú rôznych „garážových automechanikov“ s nižšími cenami, no často nedostatočným vybavením a konow-how, čo sa môže negatívne odraziť na bezpečnosti áut.

Firmy odkladajú obnovu svojich autoparkov

Dramaticky klesol aj záujem o obmenu firemného vozového parku. Drahovský za tým vidí dopad obrovského poklesu služobných jázd. Firemné autá sú jednoducho využívané menej, nové sa preto nekupujú.

„Vzostup zažívajú kuriérske a dopravné spoločnosti. Tu nastal výrazný nárast počtu jázd a aj potreba ďalších áut,“ vysvetľuje Drahovský. No ani to podľa neho nepotiahlo nákupy nových vozov, pretože „je k dispozícii veľké množstvo áut z uzatvorených prevádzok“. Práve takto si podnikatelia navzájom pomáhajú aby prežili, dodal dopravný analytik.

Napriek schémam pomoci na udržanie zamestnanosti tak podľa zástupcu zväzu už spomínané faktory, trvajúce dlhodobo, môžu viesť k postupnému zatváraniu prevádzok. „Prepúšťať kvalifikovaný personál, do ktorého boli investované nemalé prostriedky je krajné riešenie,” skonštatoval Pribula.

Podnikatelia v oblasti predaja a servisu vozidiel sú podľa neho bytostne závislí od tohto druhu podnikania, a preto budú hľadať všetky cesty a spôsoby, ako sa z tejto situácie dostať. „No nesmú však mať pri tom obmedzenia, ako je zákaz pohybu, zatváranie predajní. Pomohli by dotácie na rozbeh trhu, prípadne ďalšie opatrenia na podporu podnikania,” tvrdí generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu.

Už tento týždeň by mohol byť na vláde prerokovaný nový zákon o schémach pomoci podnikateľom a subjektom v doprave. „Schválením tohto návrhu vláda umožní ministerstvu dopravy vyplácať pomoc podnikateľom a subjektom v doprave, pretože aktuálne na to ministerstvo nemá zákonnú možnosť,“ vysvetlil pre denník Pravda hovorca ministerstva Ivan Rudolf. Samotná výška pomoci sektoru dopravy bude však ešte predmetom ďalších koaličných rokovaní, dodal. V dôvodovej správe sa predbežne predpokladá, že na pomoc dopravcom, taxislužbám a autoškolám by malo smerovať 100 miliónov eur.

Z tohto balíka však pôjde peniaze prevádzkovateľom nákladnej dopravy, autobusov, autoškolám, taxikárom, mal by pomôcť aj staniciam technickej kontroly, no na prevádzkovateľov automobilových servisov a predajcov áut sa v tejto schéme zatiaľ nemyslí. Pravdou je, že servisy otvorené zostávajú, no musia sa taktiež z vyššie zmienených príčin potýkať s veľkým poklesom záujmu zo strany klientov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
1 debata chyba
Viac na túto tému: #Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky #ZAP #predaj áut #autoservis
Články podľa značiek