Stuttgart vydierajú ekofanatici. Aj proti vôli jeho obyvateľov

Stuttgart je mesto s najprísnejším postojom voči naftovým autám. Ekológovia ho aj tak kvôli emisiám opakovane žalujú. Najnovšie aj spolkovú vládu Bádenska-Württemberska.

17.03.2021 16:00
debata (5)
Aktivisti v Nemecku už dosiahli zákaz vjazdu na... Foto: SHUTTERSTOCK
diaľnica, naftové autá, emisie Aktivisti v Nemecku už dosiahli zákaz vjazdu na niektoré diaľničné úseky pre naftové autá plniace emisnú normu Euro 5 a staršiu.

V rámci Európy patrí Nemecko k najaktívnejším podporovateľom obmedzenia áut so spaľovacími motormi. Prispôsobujú sa tomu už aj veľké automobilky. Napríklad Volkswagen chce, aby v roku 2030 bolo 70 percent vozidiel v jeho portfóliu elektrických.

Byť ekologický nestačí

A pridávajú sa postupne aj samosprávy. Najaktívnejší je v tomto smere priemyselný Stuttgart. Tam koncom októbra minulého roku skutočne vstúpil do platnosti zákaz vjazdu do centra mesta všetkým autám, ktoré nespĺňajú emisnú normu Euro 6. Tá začala platiť koncom roku 2014. To znamená, že centrum mesta majú „zakázané“ už vozidlá vo veku osem rokov a staršie. Týka sa to však len majiteľov osobných áut. Nákladná doprava má výnimku, musí sa však preukázať certifikátom, ktorý ju potvrdzuje.

Aktuálne má Stuttgart dve emisné zóny – prísnejšiu, kde musia diesle spĺňať emisnú normu Euro 6, ktorá platí pre užšie centrum mesta. V širšom stačí, ak spĺňajú minimálne emisnú normu Euro 5. Merania ekológov ukázali, že na niektorých cestách v nízkoemisných zónach však boli aj tak v zime prekročené maximálne povolené emisie. To viedlo ekologickú organizáciu Deutsche Umwelthilfe, ktorá najviac „tlačí“ na obmedzenie naftových áut, k podaniu žaloby.

Takto vyzerá "veľká" a... Foto: Reuters
Bezemisné zóny - Stuttgart Takto vyzerá "veľká" a "malá" bezemisná zóna v Stuttgarte. Do prvej z nich môžu vojsť naftová autá, spĺňajúce aspoň emisnú normu Euro 5, do druhej len tie, ktoré spĺňajú normu Euro 6.

A to aj napriek tomu, že za 43 percent emisií je podľa meraní zodpovedná nákladná doprava a o pár mesiacov, zrejme už v lete, bude pod centrom otvorený nový 13 km dlhý tunel, ktorý ju odkloní. A ukázali aj ďalšiu vec – namerané emisie v priemere v centre mesta klesli, no v jeho odľahlejších častiach, ktoré vodiči využívajú na obchádzanie centra, sa pre zmenu zhoršili. A z toho nie sú nadšení ich obyvatelia, ktori to pokladajú za nefér.

Opakované žaloby

Organizácia Deutsche Umwelthilfe má však pocit, že polarizácia obyvateľov tohto vyše 600-tisícového mesta je nedostatočná a podala koncom februára tohto roku opätovne žalobu na spolkovú krajinu Bádensko-Württembersko. V nej požaduje, aby jej bola (už druhýkrát v priebehu 12 mesiacov) udelená pokuta 25-tisíc eur za prekročenie povolených limitov oxidu dusíku (NOx), nameraných na uliciach Pragstrasse a Talstrasse. Zároveň chce, aby prestali platiť všetky výnimky pre naftové autá.

Riešením je podľa nej zvýšenie podielu elektromobilov, ktoré sú bezemisné. To, že energia, ktorú využívajú, je vyrábaná hlavne v hnedouhoľných elektrárňach, ktoré ovzdušie znečisťujú extrémne, je už irelevantné. Nemecko je aktuálne dokonca jeho najväčším producentom na svete. Ale aby sme boli spravodliví – Nemecko sa zaviazalo, že do roku 2038 z neho prestane vyrábať elektrinu úplne. Je to pomerne odvážne rozhodnutie, pretože krajina sa už dávnejšie (po jadrovej havárii vo Fukušime v roku 2011) rozhodla, že do konca budúce roku vypne všetky jadrové elektrárne.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #emisie áut #zákaz naftových áut #zákaz dieslov #bezemisné zóny
Články podľa značiek