Ako Škoda testuje novú Fabiu? Vo vozíku ťahá celé ‘Alpy‘

To, čo nová maskovaná Fabia ťahá, vyzerá ako aerodynamický prívesný vozík. V skutočnosti sa v ňom neskrýva žiaden náklad ani batožina. Len kopa elektroniky.

, 16.03.2021 12:00
2
Prívesný dynamometer dokáže simulovať rôzne... Foto: Škoda-Auto
Škoda Fabia - testy 2021 Prívesný dynamometer dokáže simulovať rôzne jazdné podmienky.

Nová generácia Fabie sa nám ukáže už v máji. To je čoskoro, no aj zvyšný čas využíva Škoda na testy predsériových prototypov, aby odhalila aj tie najmenšie možné problémy. A jeden z testov pôsobí naozaj kurióze. Štvrtá generácia v súčasnosti najmenšej Škody, zahalenej krycou kamuflážou, ťahá za sebou akýsi prívesný vozík. Vyzerá ako aerodynamicky optimalizovaný dodatočný priestor na batožinu, napríklad pri kempovaní. Lenže tak to nie je. V skutočnosti sa v ňom skrýva množstvo elektroniky.

Prejazd cez Grossglockner

Škoda, ktorá nás necháva nahliadnuť do tajomstiev vývoja, tvrdí, že vďaka tomuto zariadeniu dokáže Fabia zdolávať alpský priesmyk Grossglockner bez toho, aby opustila testovací polygón a aby čo i len trochu stúpala alebo klesala. Ide totiž o takzvané „Towing dyno“, teda prívesný dynamometer. Vozík dokáže vyvolať záťaž 9 kN, pričom samotný dynamometer dosahuje výkon až 150 kW. Vďaka tomu dokáže presne riadeným pribrzďovaním napodobniť rôzne jazdné situácie. Dokonca aj celý prejazd horským priesmykom.

„Takto vieme simulovať rozdielne jazdné podmienky, napríklad profily reálnych kopcov alebo jazdu s prívesom rôznej hmotnosti,“ vysvetľuje Pavel Kolajta, zodpovedný za funkčné skúšky novej Fabie. Towing Dyno je však len jedna z ciest, ako sa Škoda snaží zefektívniť testovanie nových vozidiel. Skúšok sú dnes stovky, či už tých fyzických, alebo virtuálnych. „Testy sú nenahraditeľnou súčasťou vývoja auta. Musíme sa uistiť, že novinka spĺňa všetky nároky, ktoré sú naň kladené,“ hovorí Kolajta. Tradičné sú napríklad testy v náročných klimatických podmienkach.

Vďaka presne regulovanému pribrzďovaniu,... Foto: Škoda-Auto
Škoda Fabia - testy 2021 Vďaka presne regulovanému pribrzďovaniu, riadeného elektronikou, môžu v Škode absolvovať prejazd známych horských priesmykov bez toho, aby Fabia opustila testovací polygón.

„S vozidlom v maximálnom zaťažení sa jazdí pri teplotách pod –30 aj nad 45 °C, jazdí sa v snehu, na ľade aj v prachu. Robíme tiež testy so simuláciou monzúnového dažďa,“ približuje Kolajta niektoré extrémne skúšky. Záťažové testy sú však čerešničkou na torte celého vývoja, ktorým predchádza veľa čiastkových skúšok. Jedným z najprísnejšie hodnotených kritérií je bezpečnosť, pri ktorej nároky s každou generáciou vozidla rastú. Aj tu sa kombinujú reálne testy s počítačovými simuláciami.

Pevná aj „nežná“

" Simulácie nám ukazujú správnu cestu, ako to čo najlepšie urobiť, a fyzické testy nám zas potvrdzujú, že zvolená cesta je správna a bezpečná," hovorí Csaba Sirgely, jeden z inžinierov zodpovedných za vývoj Fabie v oblasti bezpečnosti. Podľa neho je výzvou už základný vývoj bezpečnostnej štruktúry karosérie. „Vyvíjame auto, ktorého nosná časť má byť čo najpevnejšia, aby ochránila posádku, ale ktorého karoséria musí byť zároveň čo najšetrnejšia pri zrážke s chodcami," opisuje Sirgely často protichodné požiadavky.

Aerodynamika dynamometra je dôležitá, aby... Foto: Škoda-Auto
Škoda Fabia - testy 2021 Aerodynamika dynamometra je dôležitá, aby nezvyšoval iné odpory ako tie, ktoré má. Aj preto pôsobí dosť futuristicky.

Auto a jeho časti kvôli tomu prechádzajú sériou čiastkových skúšok aj celkových crashtestov. Povrchové časti karosérie ako kryt nárazníka či kapota sa napríklad od počiatku ladia a optimalizujú najskôr za pomoci počítačových programov a následne sa testujú s figurínami alebo takzvanými impaktormi. Cieľom je dosiahnuť poddajné správanie pri zrážke s človekom. „Pri vývoji Fabie sme na auto a jeho časti vystrelili impaktor viac ako 200-krát. Na jeden taký test však pripadá priemerne asi 140 virtuálnych simulácií, ktoré pomáhajú diely ladiť ešte pred reálnym testom,“ vysvetľuje Sirgely.

Pri klasických crashtestoch je podľa neho tento pomer ešte väčší. Na jednu nárazovú skúšku pripadá asi tisíc simulácií a tento pomer ďalej rastie. „Vývoj a fyzické testovanie prebiehajú od prototypu až po nultú sériu. Aj vďaka nášmu modernizovanému crashtestovému laboratóriu dokážeme v každej fáze podrobiť náročným crashtestom niekoľko desiatok áut,“ objasňuje zložitý proces Sirgely. Skúšajú sa aj čiastkové prvky bezpečnosti. Tak napríklad špeciálne sane testujú výdrž a pevnosť bezpečnostných pásov, skúšajú sa optimálne funkcie airbagov pre všetky druhy testovacích figurín a pri rôznych typoch nárazov.

„Počas statických skúšok vystrelíme airbag spolujazdca asi 300-krát. Približne rovnaký počet skúšok sa pritom týka každého airbagu vo vozidle, čo spolu dáva enormné množstvo testov. Tie prebiehajú v teplotách od –35 až do 90 °C,“ vysvetľuje Sirgely. Stále viac sa však prihliada na nové asistenčné systémy. „Každý rok pribúdajú v testoch nové scenáre pre aktívnu bezpečnosť, čím sa zvyšujú nároky pre funkčnosť radarov a kamier, tým sa teda musíme prispôsobiť,“ vysvetľuje Sirgely s tým, že napríklad funkciou automatického núdzového brzdenia bude patriť nová Fabii na špičku v segmente.

Škoda Fabia - testy
		2021
Škoda Fabia - testy
		2021
+5Škoda Fabia - testy
		2021

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
2 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda-Auto #Škoda Fabia #Škoda
Články podľa značiek