Elektromobilita je drahá. VW bude prepúšťať

Klesajúci predaj áut a astronomické investície do elektrických technológií nútia automobilky drasticky šetriť. Škrty neminú ani zamestnancov Volkswagenu. Nemecký koncern ohlásil masívne prepúšťanie.

17.03.2021 14:00
debata (41)
Koncern VW zastavil prijímanie nových... Foto: Volkswagen
VW ID.3 - výroba 2019 Koncern VW zastavil prijímanie nových zamestnancov v Nemecku už vlani a toto moratórium predĺžil do konca roka 2021. Okrem toho prepustí do roku 2023 aspoň 5 000 ľudí.

Nemohlo to byť inak. Stret pandémie koronavírusu, ktorý zosekal vlani predaj áut o 25 %, a stále vyššie investície do nízkoemisných technológií sa bez obetí nezaobíde. Automobilky musia šetriť. Platí to aj o koncerne Volkswagen. Ten už vlani oznámil moratórium na prijímanie nových zamestnancov, ktoré predĺžil do marca 2021. To ale nestačí. Bude sa aj prepúšťať. Vedenie koncernu oznámilo, že sa už dohodlo s podnikovou radou na pláne rušenia pracovných miest v Nemecku, kde výrobca áut zamestnáva okolo 300 000 ľudí.

Presný počet zrušených miest síce Volkswagen nespresnil, ale podľa agentúry AFP by ho do konca roka 2023 malo kvôli úsporám nutným na financovanie elektromobility opustiť 5 000 zamestnancov. O tom, že sa spoločnosť chystá v krajine prepúšťať, už predtým informoval na svojom webe nemecký hospodársky denník Handelsblatt. Starším zamestnancom narodeným do roku 1964 ponúkne Volkswagen predčasný alebo čiastočný odchod do dôchodku. Firma potrebuje nutne znížiť fixné náklady, napísal denník.

Šéf koncernu Herbert Diess podľa Handelsblattu považuje za obzvlášť neefektívny materský závod vo Wolfsburgu a jeho firemnú administratívu. Automobilka preto začne so šetrením práve v Nemecku, ale ďalšie koncernové značky majú nasledovať. Handelsblatt s odkazom na firemné zdroje uvádza, že spoločnosť si na odškodnenie zamestnancov vyčlenila pol miliardy eur. Dúfa, že v dlhodobom horizonte takto ušetrí miliardy. Handelsblatt tiež napísal, že Volkswagen do konca roka predĺži zákaz prijímania nových zamestnancov.

Zvonku bude firma môcť prijímať iba pracovníkov v oblastiach, ako sú informačné technológie a softvér. Volkswagen v januári uviedol, že v najbližších dvoch rokoch zníži režijné náklady o päť a obstarávacie náklady o sedem percent. Prevádzkový zisk firmy sa totiž vlani bez zahrnutia mimoriadnych položiek prepadol o 45 % na 10,6 miliardy eur. VW ale uviedol, že tento rok počíta s výrazným oživením tržieb. Vo februári Volkswagenu prvýkrát po piatich mesiacoch vzrástol odbyt v medziročnom porovnaní.

Ani oživenie trhu však neznamená, že by sa mala situácia v budúcnosti z hľadiska zamestnanosti zlepšiť. Skôr naopak, elektrické autá sú výrobne jednoduchšie, takže na ich produkciu nebude nutný taký veľký počet ľudí. A keďže sú zatiaľ výrazne drahšie a dovoliť si ich nebude môcť každý, možno predpokladať, že v budúcnosti sa už objem produkcie nikdy nevráti na čísla spred roka 2020. Dotkne sa to, samozrejme, všetkých automobiliek, ale najmä tých, ktoré sú najviac závislé od európskeho trhu s najprísnejšími emisnými reguláciami.

© Autorské práva vyhradené

41 debata chyba
Viac na túto tému: #zamestnanosť #Nemecko #prepúšťanie #šetrenie #Volkswagen #VW
Články podľa značiek