V roku 2011 sa spoločnosť Bolloré, ktorá sa zaoberá logistikou, pustila do financovania inovatívneho projektu zdieľania elektrických áut. Cez službu Autolib si mohli Francúzi požičať za poplatok malý elektromobil BlueCar, podobne ako bicykel. Potom ho vrátili na niektorom odstavnom mieste. Pred desiatimi rokmi išlo o revolučný počin. Samotné autá vznikli v spolupráci s vychýreným talianskym štúdiom Pininfarina a boli vyrábané v Turíne, neskôr v legendárnej továrni Renaultu v Dieppe, presne tam, kde vznikalo a dnes opäť vzniká úžasné kupé Alpine A110. Projekt sa postupne rozšíril z Paríža do rôznych regiónov Francúzska.
Čoskoro sa ale ukázalo, že pôvodné parametre tohto biznisu boli nastavené príliš optimisticky. Autolib očakával, že získa 320 000 zákazníkov. Nakoniec ich bola len necelá polovica. Očakávaná marža 23 000 eur z každého vozidla sa scvrkla na štyri tisícky. Projekt nielenže nezarábal, ale Autolib sa dostal do dlhov. Takže neprekvapí, že po siedmich rokoch služby sa malé elektromobily vytratili z Paríža a niektorých ďalších regiónov. Ešte dva roky bežalo zdieľanie v Bordeaux a Lyone pod hlavičkou divízií Bluely a Bluecub, no koronakríza zasadila projektu posledný, smrteľný úder. Vlani v auguste sa všetko skončilo.
Po Autolibe ostalo 4 000 áut, 1 100 nabíjacích staníc a 250 nezamestnaných. Väčšinu áut spoločnosť Bolloré naložila na kamióny a odviezla do veľkého priemyselného areálu v meste Romorantin. Ak ste znalcom áut, iste vám príde na um slávna Matra, ktorá tu v minulosti sídlila. Vznikli tu také úžasné autá ako kupé Matra 530, Bagheera, Rancho, ale aj prvé tri generácie Renaultu Espace. Napokon, prvé MPV sveta bolo práve projektom tejto francúzskej značky. Renault ho len vzal pod svoje krídla a urobil ním dieru do sveta.
Dobrodružstvo Matry sa však skončilo v roku 2003 po totálnom fiasku avantgardného Renaultu Avantime, ktorý sa tu montoval. Aj preto je areál „Romo3“ spustnutý. Kolorit skazy už len dotvorili odstavené vozidlá Bluecar. Podľa odhadov je ich spolu približne 3 000. A nájdu sa medzi nimi aj Citroëny C-Zéro a e-Méhari. Francúzsky koncern PSA totiž uzavrel partnerstvo s Bolloré a flotilu svojich elektromobilov poslal do služieb Autolibu. Straty sa Bolloré snažilo minimalizovať predajom týchto vozidiel individuálnym záujemcom. Prvých 50 kusov bolo predaných za 3 700 eur a druhých päťdesiat za 4 500 eur.
Samozrejme, vybrané boli len tie najlepšie exempláre, pretože stovky áut utrpeli veľké ujmy z dôvodu vandalského zaobchádzania. Zákazníci ich veru nešetrili. Asi 25 dokonca zhorelo. V tretej vlne si našlo nových majiteľov asi 800 áut z Paríža. Aj preto, že si na ne mohli noví vlastníci uplatniť štátnu dotáciu na nákup elektromobilov. Cena tak razom klesla aj pod 1 000 eur! Kto by nechcel elektromobil za takúto cenu? Od augusta minulého roka sa dostalo po krachu Bluely a Bluecub do ponuky ďalších 186 áut. Nie všetky však dostanú šancu na nový život.
Dôvodom sú ich lítium-polymérové batérie. Tie síce patrili v roku 2011 na špičku, no aby ostali v dobrej kondícii, vyžadovali si pravidelné dobíjanie. To sa ale roky odstaveným elektromobilom nedostávalo, a tak degradovali. Ich súčasná kapacita predstavuje len zlomok z pôvodných 30 kWh, keď boli akumulátory nové. Sú teda prakticky nepoužiteľné a výmena batérie finančne neúnosná. Je teda veľmi pravdepodobné, že areál Romorantin je pre ne poslednou zastávkou predtým, ako zamieria do šrotu. Nie je to po prvýkrát. Podobný scenár sa odohral aj v americkom Indianapolise, kde za päť rokov skrachovala služba BlueIndy. A hádajte, o aké autá išlo a kto za projektom stál. Opäť Bollore a jeho elektromobily Bluecar.