Bulharský úpravca ‘vyšľachtil‘ klasickú Ladu 2101. Vyzerá úžasne

Bulharská spoločnosť GB Design sa rozhodla vzdať hold slávnemu Žiguli 2101. K 50 výročiu z neho urobila luxusný sedan. A to naozaj s citom.

19.03.2021 18:00
debata
Exteriérové úpravy sú veľmi decentné. Nové sú v... Foto: GB Design
Lada 2101 - GB Design Bulharsko Exteriérové úpravy sú veľmi decentné. Nové sú v podstate len kolesá s rozšíreným rozchodom a zadný spojler.

Lada VAZ 2101, alebo ak chcete Žiguli, je nepochybne slávne auto. Tento licenčný a Rusmi výrazne vylepšený Fiat 124 doslova postavil Rusko na kolesá. Mal svoje muchy, no z histórie ho už nik nevymaže. V novom závode v Togliatti z neho za 42 rokov vyrobili neuveriteľných 17,3 milióna kusov. Posledné kusy zišli z liniek v roku 2012. Ten prvý ale zmontovali v „ruskom Detroite“ presne 19. apríla 1970. Vlani tak mala Lada 2101 50. výročie. A keďže sa hojne vyvážala do mnohých krajín socialistického tábora, vrátane Bulharska, jeden exemplár padol do oka bulharskej spoločnosti BG Design. Tá sa bežne zaoberá úpravou áut luxusných značiek, no tentoraz sa rozhodla vzdať hold práve tejto ruskej legende.

Interiéru vládne luxusná koža. Asi žiadnej inej... Foto: GB Design
Lada 2101 - GB Design Bulharsko Interiéru vládne luxusná koža. Asi žiadnej inej Lade sa nedostalo toľko profesionálnej pozornosti.

Za základ si GB Design vzala originálnu Ladu 1200, teda celkom prvú verziu. Neskôr totiž nasledovali rôzne deriváty ako Lada 2103, 2104, 2105, 2106 a 2107. Menil sa dizajn aj technika. Objemy motorov sa vyšplhali až na 1,6 litra. Lenže klasika je klasika. Bulharský „tuner“ síce 50. výročie nestihol, pretože práce na bielej Lade trvali nakoniec celé štyri mesiace, no výsledok je excelentný. A keďže doménou GB Designu sú najmä interiéry, práve tu ukázal, čo vie. Lada 1200 bola kompletne odstrojená. Začalo sa izoláciou podlahy a dverí. Bulhari tiež prepracovali palubnú dosku a vytvorili celkom novú stredovú konzolu. Prístrojový panel dostal biele „budíky“.

Sedadlá pochádzajú z Toyoty. Tie pôvodné by... Foto: GB Design
Lada 2101 - GB Design Bulharsko Sedadlá pochádzajú z Toyoty. Tie pôvodné by neboli dostatočne komfortné.

A potom prišla na rad luxusná prešívaná koža, ktorou je čalúnená prakticky celá kabína. Tá medová kontrastuje s bielou. Nechýbajú ani obklady z pravého dreva. Na palubnej doske aj dverách. Nový je trojramenný volant, sedadlá z Toyoty aj výkonná audiosústava s reproduktormi prekrytými hliníkom. Nechýba na nich nápis modelu ani logo úpravcu. Ďalšiu plaketu nájdete na stredovom tuneli. Zvonka je tuning veľmi decentný. Obmedzil sa len na chrómové kolesá s rozšíreným rozchodom a nízkoprofilovými pneumatikami, čím sa VAZ 2101 priblížil mierne k asfaltu. Vzadu zasa pribudol spojler. Inak je ale vzhľad prakticky pôvodný.

Vzadu sú s čalúnením dokonca zladené pohodlné... Foto: GB Design
Lada 2101 - GB Design Bulharsko Vzadu sú s čalúnením dokonca zladené pohodlné vankúšiky.
A platiť to bude pravdepodobne aj o technike pod kapotou, pretože o nej sa GB Design nezmieňuje. Len pripomeňme, že toto auto poháňal na svoju dobu veľmi moderný 4-valec s objemom 1,2 OHC a výkonom 44 kW. Spojený bol so 4-stupňovou manuálnou prevodovkou a zadným náhonom. Tak ako, páčilo by sa vám mať takéto auto v garáži? Máte smolu. GB Design svoje dielo nepredáva a nechystá ani ďalšiu podobnú úpravu. Chcel si len pripomenúť auto, ktoré ešte dnes občas vidieť na cestách v Bulharsku a v množstve ďalších krajín bývalého východného bloku. Aj do Československa sa doviezli státisíce kusov. Najprv ako Žiguli a od roku 1972 s logom Lady.
Lada 2101 - GB Design Bulharsko
Lada 2101 - GB Design Bulharsko
+13Lada 2101 - GB Design Bulharsko

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #tuning #Lada #AvtoVaz #Žiguli #VAZ 2101 #Lada 2101 #GB Design
Články podľa značiek