Je vodík slepá ulička? Stále viac automobiliek si to myslí

Vodík je jednou z alternatív ekologických pohonov budúcnosti. No postoj k nemu nie je konzistentný. Hyundai či Toyota mu veria, ale taký Mercedes-Benz, Volkswagen či Stellantis sa od neho odvracajú. Aspoň pri osobných autách. A ani to netaja.

19.03.2021 12:00
7
Vo využití vodíka nevidí väčšina automobiliek... Foto: Toyota
Toyota Mirai - 2016 Vo využití vodíka nevidí väčšina automobiliek budúcnosť.

Vodík využívaný v palivových článkoch je vskutku elegantným riešením, ako poháňať elektromobily s nulovými emisiami. Technológia je známa a zvládnutá. Vodík má tiež obrovskú výhodu v tom, že jeho čerpanie netrvá oveľa dlhšie ako tankovanie bežného paliva. Elektrické autá si pri vodíkovom pohone navyše vystačia s palivovým článkom a malou zásobou akumulátorov, takže sú ľahšie. Lenže všetko má svoje ale. Výroba vodíka elektrolýzou vody je energeticky nesmierne náročná a jeho distribúcia zložitá. Navyše by si jeho masové využitie vyžiadalo výstavbu rozsiahlej vodíkovej infraštruktúry. Tá dnes prakticky neexistuje. A tak sa názory automobiliek na vodík radikálne líšia.

Toata a Hyundai áno, VW a Daimler nie

Dnes to vyzerá tak, že sa od neho skôr odvracajú, ako by mu dláždili cestu do budúcnosti. Vzdali to aj také „esá“ ako Daimler či BMW, ktoré do niekoľkoročného vývoja vodíkového pohonu naliali milióny. Dnes veria vodíku už len Toyota, Hyundai a zdá sa, že aj Honda. Tieto automobilky naďalej financujú vodíkový program a na trhu majú vodíkové autá. Toyota svoj Mirai, Hyundai Nexo a Honda FCX Clarity. Ostatné značky vodík zatiaľ ignorujú, alebo otvorene deklarujú, že v ňom nevidia zmysel. Najnovšie zaznel takýto hlas z Volkswagenu. A nie hocaký. Na túto tému sa pre Financial Times vyjadril sám šéf koncernu Herbert Diess, známy propagátor batériových elektromobilov. Vodík nešetril.

K zarytým zástancom vodíka patrí Toyota a Hyundai. Foto: Toyota
Toyota Mirai - 2021 K zarytým zástancom vodíka patrí Toyota a Hyundai.

„V budúcnosti neuvidíme žiadne využitie vodíkových áut. Ani za 10 rokov, pretože fyzika za týmto pohonom je nerozumná. Nemôžete upravovať výkon palivového článku hore a dole, ako pri spaľovacích motoroch. Takže ak chcete zvýšiť výkon, potrebujete ďalšiu 10 kW batériu, ďalší elektromotor a pridať ďalší palivový článok,“ vysvetlil Diess. Na neefektívnosť vodíka poukázal už dávnejšie aj bývalý šéf koncernu Daimler Dieter Zetsche. Zrušil vodíkový program a automobilku nasmeroval k batériám. „Vodík už nie je pre Mercedes-Benz prioritou. Automobilka sa rozhodla zamerať na vývoj batériových elektromobilov,“ povedal. Zetsche argumentoval tým, že vodík je drahý a palivové články nenapredujú, kým ceny batérií klesajú a ich kapacita rastie.

Možno pre nákladné autá

Podobný názor majú aj BMW či Jaguar Land Rover, ktoré považujú batériové elektromobily za najefektívnejšie. Ak totiž získame zelenú elektrinu, je najmúdrejšie uložiť ju priamo do akumulátorov. Každou ďalšou premenou tejto energie, napríklad na výrobu vodíka, dochádza k stratám. Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis sa údajne zasa nedávno podľa Financial Times vyjadril, že vodíkový pohon propagujú len tí, ktorí zaostávajú vo vývoji batérií a technológii elektromobilov. O Hyundai to ale určite neplatí. Napriek tomu automobilky ešte nad vodíkom palicu celkom nelámu, len vidia jeho využitie inde, než v osobných autách.

Hyundai má dokonca flotilu vodíkových kamiónov,... Foto: Hyundai
Hyundai - vodíkový kamión Hyundai má dokonca flotilu vodíkových kamiónov, ktorá už premáva vo Švajčiarsku.

Renault má napríklad podľa Phillipe Prevela, šéfa oddelenia alternatívnych pohonov, cieľ získať 30 % podiel na trhu úžitkových áut na vodík. Podľa neho je vodíková technológia v nákladných autách výhodná, pretože nepotrebuje ťažké akumulátory, čo znamená vyššiu užitočnú hmotnosť, takú dôležitú v nákladnej doprave. Podobne sa na vodíkovú budúcnosť v kamiónovej doprave pripravuje aj Daimler. Vlani napríklad predstavil koncept GenH2. Toyota zas prevádzkuje flotilu vodíkových kamiónov Kenworth v Kalifornii. Volkswagenom, ktorý vlastní aj značky MAN a Scania, teda výrobcov nákladných vozidiel, sa ale s konkurenciou aj tu rozchádza. Herbert Diess tvrdí, že aj tu sú jedinou cestou do budúcnosti akumulátory. Jeho argumentom je fakt, že vodíkový pohon si vyžaduje trikrát väčšie prevádzkové náklady ako ten batériový.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
7 debata chyba
Viac na túto tému: #vodíkový pohon #vodík #palivové články
Články podľa značiek