Vodík využívaný v palivových článkoch je vskutku elegantným riešením, ako poháňať elektromobily s nulovými emisiami. Technológia je známa a zvládnutá. Vodík má tiež obrovskú výhodu v tom, že jeho čerpanie netrvá oveľa dlhšie ako tankovanie bežného paliva. Elektrické autá si pri vodíkovom pohone navyše vystačia s palivovým článkom a malou zásobou akumulátorov, takže sú ľahšie. Lenže všetko má svoje ale. Výroba vodíka elektrolýzou vody je energeticky nesmierne náročná a jeho distribúcia zložitá. Navyše by si jeho masové využitie vyžiadalo výstavbu rozsiahlej vodíkovej infraštruktúry. Tá dnes prakticky neexistuje. A tak sa názory automobiliek na vodík radikálne líšia.
Toata a Hyundai áno, VW a Daimler nie
Dnes to vyzerá tak, že sa od neho skôr odvracajú, ako by mu dláždili cestu do budúcnosti. Vzdali to aj také „esá“ ako Daimler či BMW, ktoré do niekoľkoročného vývoja vodíkového pohonu naliali milióny. Dnes veria vodíku už len Toyota, Hyundai a zdá sa, že aj Honda. Tieto automobilky naďalej financujú vodíkový program a na trhu majú vodíkové autá. Toyota svoj Mirai, Hyundai Nexo a Honda FCX Clarity. Ostatné značky vodík zatiaľ ignorujú, alebo otvorene deklarujú, že v ňom nevidia zmysel. Najnovšie zaznel takýto hlas z Volkswagenu. A nie hocaký. Na túto tému sa pre Financial Times vyjadril sám šéf koncernu Herbert Diess, známy propagátor batériových elektromobilov. Vodík nešetril.
„V budúcnosti neuvidíme žiadne využitie vodíkových áut. Ani za 10 rokov, pretože fyzika za týmto pohonom je nerozumná. Nemôžete upravovať výkon palivového článku hore a dole, ako pri spaľovacích motoroch. Takže ak chcete zvýšiť výkon, potrebujete ďalšiu 10 kW batériu, ďalší elektromotor a pridať ďalší palivový článok,“ vysvetlil Diess. Na neefektívnosť vodíka poukázal už dávnejšie aj bývalý šéf koncernu Daimler Dieter Zetsche. Zrušil vodíkový program a automobilku nasmeroval k batériám. „Vodík už nie je pre Mercedes-Benz prioritou. Automobilka sa rozhodla zamerať na vývoj batériových elektromobilov,“ povedal. Zetsche argumentoval tým, že vodík je drahý a palivové články nenapredujú, kým ceny batérií klesajú a ich kapacita rastie.
Možno pre nákladné autá
Podobný názor majú aj BMW či Jaguar Land Rover, ktoré považujú batériové elektromobily za najefektívnejšie. Ak totiž získame zelenú elektrinu, je najmúdrejšie uložiť ju priamo do akumulátorov. Každou ďalšou premenou tejto energie, napríklad na výrobu vodíka, dochádza k stratám. Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis sa údajne zasa nedávno podľa Financial Times vyjadril, že vodíkový pohon propagujú len tí, ktorí zaostávajú vo vývoji batérií a technológii elektromobilov. O Hyundai to ale určite neplatí. Napriek tomu automobilky ešte nad vodíkom palicu celkom nelámu, len vidia jeho využitie inde, než v osobných autách.