Pokiaľ ide o slovenský automobilový vkus, tak asi nie je prekvapením, že v uplynulom roku boli u nás dominantné SUV. Do tejto kategórie patrí takmer 30-tisíc z celkového počtu vyše 76-tisíc predaných áut v roku 2020.
Porovnanie tried
Za nimi v popularite nasledovali dve vyrovnanejšie triedy, medzi ktorými však bol ešte v roku 2019 priepastný rozdiel. Išlo o segmenty B a C, teda malé autá (napríklad Fabia, Hyundai i20, Citroën C3…) a kompakty, respektíve modely nižšej strednej triedy (napríklad Octavia, Hyundai i30, Toyota Corolla…).
Z malých áut sa v predkrízovom roku 2019 predalo 18 862 áut, v roku 2020, ktorý bol temer celý poznačený koronakrízou, to bolo 16 895. To je pokles len o 10,4 percenta. Modelom nižšej strednej triedy sa však v roku 2020 darilo podstatne horšie. Zatiaľčo v roku 2019 sa v tejto kategórii predalo 28 436 áut, v uplynulom roku to bolo len 18 245 kusov. To predstavuje medziročný pokles o 35,8 percenta. Celkový trh poklesol oproti roku 2019 takmer o 25 percent.
A ako to vyzeralo s modelmi, ktorým sa venujeme v tomto texte, teda so strednou triedou? Tá už roky asi najviac dopláca na popularitu SUV, ktoré ju obrali o zákazníkov. Kto chcel mať kedysi Superb, chce dnes Kodiaq a klienti Passatu sa oveľa viac obzerajú po Tiguane.
Pokles v kategórii strednej triedy bol rovnako dramatický, ako pri kompaktoch. V reči presných čísiel to znamená, že zatiaľčo sa v roku 2019 predalo 4 429 áut, patriacich do strednej triedy, v roku 2020 to bolo len 2 985, čo predstavuje pokles na úrovni 32,6 percenta.
Víťazi a porazení
A ktoré autá sa v nej predávali najlepšie? Táto kategória má dlhodobo jednoznačnú dvojicu bestsellerov – Škodu Superb a VW Passat. Kríza na ich dominancii nič nezmenila, teda ak nerátame citeľný pokles predaja, ktorý sa však prejavil naprieč celou kategóriou. Zaujímavé je tiež vidieť, ako sa do popredia prepracovali modely prémiových značiek. Z takého BMW radu 3 sa napríklad predalo viac kusov ako z Mazdy 6 alebo Volkswagenu Arteon.
Medziročne si z prvej dvadsiatky v počte predaných kusov polepšili len tri modely – Toyota Camry, Hyundai Ioniq a Volvo S60/V60, najvýraznejšie to tretie. Tak, ako aj v iných kategóriách, aj v strednej triede v roku 2020 putovali rebríčkom nadol modely značky Opel. Prepad predaja Insignie je výrazný, medziročne si pohoršila o vyše 200 kusov.
Rebríček najpredávanejších áut strednej triedy
Poradie | Model | Počet ks. (2020) | Počet ks. (2019) | Poradie 2019 |
---|---|---|---|---|
1. | Škoda Superb | 1170 | 1 484 | 1. |
2. | VW Passat | 744 | 635 | 2. |
3. | BMW 3 | 198 | 183 | 8. |
4. | BMW 5 | 146 | 229 | 7. |
5. | Mercedes CLA | 142 | 339 | 3. |
6. | Subaru Outback | 119 | 176 | 9.-10. |
7. | Peugeot 508 | 104 | 234 | 6. |
8. | VW Arteon | 92 | 176 | 9.-10. |
9. | Opel Insignia | 91 | 299 | 4. |
10. | Mazda 6 | 77 | 267 | 5. |
11. | Toyota Camry | 75 | 73 | 13.-14. |
12. | Volvo V60/S60 | 64 | 51 | 16.-17. |
13. | Mercedes-Benz C | 62 | 105 | 11. |
14. | BMW 4 | 43 | 60 | 15. |
15. | Audi A4 | 41 | 73 | 13.-14. |
16. | Ford Mondeo | 31 | 51 | 16.-17. |
17. | Audi A6 | 27 | 32 | 19. |
18. | Audi A5 | 26 | 33 | 18. |
19.-20. | Kia Optima | 25 | 99 | 12. |
19.-20. | Hyundai Ioniq | 25 | 16 | 23. |
(Pri zostavovaní rebríčku sne vychádzali zo štatistík Zväzu automobilového priemyslu, no na rozdiel od nich nerozlišujeme medzi karosárskymi verziami. Takže sme napríklad sčítali predaje pri karosárskych verziách Superbu alebo Volva S60 a V60)
A na aké novinky sa v strednej triede môžeme tešiť v aktuálnom roku? Zvedaví sme napríklad na to, ako sa bude dariť vynovenému Subaru Outback, no asi najzásadnejšou novinkou v tejto triede bude úplne nový a skutočne kompletne prepracovaný Mercedes-Benz triedy C.