
Už januárové registrácie áut v Európe ukázali, že na optimizmus je priskoro. Ťažké pandemické časy sa jednoducho ešte neskončili. V prvom mesiaci roka padol v medziročnom porovnaní trh s osobnými autami o 25,7 %. A teraz vieme, že podobný trend pokračoval aj vo februári. Vyplýva to z najnovších štatistík Európskej asociácie výrobcov áut (ACEA), ktorá sleduje registrácie v 26 európskych krajinách a tiež vo Veľkej Británii, Nórsku, na Islande a vo Švajčiarsku. Ani tentoraz sa nepodarilo prekonať hranicu milióna registrácií. Pre kúpu nového auta sa rozhodlo len 850 170 zákazníkov, čo predstavuje pokles o 20,3 % a najhorší výsledok od roku 2013.

Dôvodom je, samozrejme, pandémia, ktorá v mnohých krajinách zatvorila predajne áut a znížila kúpyschopnosť obyvateľstva. Zasiahnuté boli všetky štyri hlavné trhy EÚ. Najmenší pokles zaznamenalo Taliansko (-12,3%). Ostatné trhy čelili oveľa výraznejším pádom. V Nemecku sa predalo o 19,0 %, vo Francúzsku o 20,9 % a v Španielsku až o 38,4 % menej áut. Na Slovensku to bolo o 23,3 % menej. Podobné je to, ak sa na predaje pozrieme za oba mesiace. Od januára do februára 2021 bol celkový počet registrácií nových automobilov v únii o 21,7 % nižší ako v rovnakom období roku 2020.

Najtvrdšie sa to dotklo opäť Španielska, ktorého registrácie padli v porovnaní s minulým rokom takmer o polovicu (-44,6 %), nasleduje Nemecko (-25,1 %), Francúzsko (-14,2 %) a Taliansko (-13,1%). Rebríček značiek sa napriek tomu príliš nezmenil. Aj so stratou 21,7 % je naďalej lídrom Volkswagen pred Peugeotom. Na tretie miesto sa však vyšvihla Toyota, ktorá si pohoršila „len“ o 10,5 %. A Škoda sa dokonca prepracovala na štvrtú priečku s relatívne malým poklesom 13,8 %. V porovnaní s januárom sa posunula hneď o tri miesta vyššie. To znamená, že český výrobca predal vo februári viac áut ako napríklad Renault, BMW, Mercedes-Benz, Audi a Fiat.

Aj tieto značky sa ešte zmestia do prvej desiatky. Úplne najväčší februárový pokles hlási Renault so stratou 34,7 %. A rovnako dramatický je pád Nissanu s 34,5-percentným poklesom registrácií. Naopak, jedinou značkou, ktorá si polepšila, bolo švédske Volvo, ktorého predaje stúpli medziročne o 1,4 %. Oprieť sa mohlo najmä o domáci trh, ktorý stúpol o 5,3 %. Za úspech možno považovať aj 20. priečku Jeepu, ktorý sme v prvej dvadsiatke už dávno nevideli. Predal 10 402 áut, čo znamená, že klesol len o 5,3 %. Poradie značiek za január a február je podobné. Opäť dominuje Volkswagen pred Peugeotom a Toyotou.

Rebríček značiek (február. 2021)
Značka | Počet ks. (II. 2021) | Medziročný rozdiel (%) | Trhový podiel (%) |
---|---|---|---|
1. Volkswagen | 94.242 | –21,7 | 11,1 |
2. Peugeot | 66.080 | –12,2 | 7,8 |
3. Toyota | 50.181 | –10,5 | 5,9 |
4. Škoda | 48.193 | –13,8 | 5,7 |
5. Renault | 48.141 | –34,7 | 5,7 |
6. BMW | 47.537 | –13,7 | 5,6 |
7. Mercedes-Benz | 44.702 | –22,6 | 5,3 |
8. Audi | 43.081 | –15,6 | 5,1 |
9. Ford | 42.669 | –22,5 | 5,0 |
10. Fiat | 38.744 | –28,4 | 4,6 |
11. Citroën | 38.638 | –23,2 | 4,5 |
12. Opel | 36.003 | –28,1 | 4,2 |
13. Kia | 31.373 | –15,0 | 3,7 |
14. Hyundai | 29.505 | –23,0 | 3,5 |
15. Seat | 28.755 | –24,3 | 3,4 |
16. Dacia | 25.972 | –13,6 | 3,1 |
17. Volvo | 23.354 | +1,4 | 2,7 |
18. Nissan | 18.355 | –34,5 | 2,2 |
19. Mini | 10.899 | –10,1 | 1,3 |
20. Jeep | 10.402 | –5,3 | 1,2 |
Spolu | 850.170 | –20,3 | 100 |