ACEA: Pád predaja áut v EÚ pokračuje. Škoda bola vo februári štvrtá

Ani druhý mesiac roka nedal výrobcom áut veľa nádejí na skorý príchod lepších čias. Bol to najhorší február od roku 2013.

24.03.2021 16:00
debata
Ani február nezvrátil pandemický vývoj. V 30... Foto: ACEA
ACEA Ani február nezvrátil pandemický vývoj. V 30 európskych krajinách sa predalo len 850 170 nových osobných áut, o 20,3 % menej ako vlani.

Už januárové registrácie áut v Európe ukázali, že na optimizmus je priskoro. Ťažké pandemické časy sa jednoducho ešte neskončili. V prvom mesiaci roka padol v medziročnom porovnaní trh s osobnými autami o 25,7 %. A teraz vieme, že podobný trend pokračoval aj vo februári. Vyplýva to z najnovších štatistík Európskej asociácie výrobcov áut (ACEA), ktorá sleduje registrácie v 26 európskych krajinách a tiež vo Veľkej Británii, Nórsku, na Islande a vo Švajčiarsku. Ani tentoraz sa nepodarilo prekonať hranicu milióna registrácií. Pre kúpu nového auta sa rozhodlo len 850 170 zákazníkov, čo predstavuje pokles o 20,3 % a najhorší výsledok od roku 2013.

Volkswagen je nedobytnou európskou jednotkou.... Foto: Volkswagen
VW - nové logo 2019 Volkswagen je nedobytnou európskou jednotkou. To aj napriek masívnemu poklesu predaja o 21,7 % vo februári a o 27,3 % za január a február.

Dôvodom je, samozrejme, pandémia, ktorá v mnohých krajinách zatvorila predajne áut a znížila kúpyschopnosť obyvateľstva. Zasiahnuté boli všetky štyri hlavné trhy EÚ. Najmenší pokles zaznamenalo Taliansko (-12,3%). Ostatné trhy čelili oveľa výraznejším pádom. V Nemecku sa predalo o 19,0 %, vo Francúzsku o 20,9 % a v Španielsku až o 38,4 % menej áut. Na Slovensku to bolo o 23,3 % menej. Podobné je to, ak sa na predaje pozrieme za oba mesiace. Od januára do februára 2021 bol celkový počet registrácií nových automobilov v únii o 21,7 % nižší ako v rovnakom období roku 2020.

Škode sa podaril vo februári husársky kúsok.... Foto: Škoda-Auto
Škoda - logo Škode sa podaril vo februári husársky kúsok. Vyšvihla sa na štvrtú priečku. Jej pád bol „len“ 13,8 %.

Najtvrdšie sa to dotklo opäť Španielska, ktorého registrácie padli v porovnaní s minulým rokom takmer o polovicu (-44,6 %), nasleduje Nemecko (-25,1 %), Francúzsko (-14,2 %) a Taliansko (-13,1%). Rebríček značiek sa napriek tomu príliš nezmenil. Aj so stratou 21,7 % je naďalej lídrom Volkswagen pred Peugeotom. Na tretie miesto sa však vyšvihla Toyota, ktorá si pohoršila „len“ o 10,5 %. A Škoda sa dokonca prepracovala na štvrtú priečku s relatívne malým poklesom 13,8 %. V porovnaní s januárom sa posunula hneď o tri miesta vyššie. To znamená, že český výrobca predal vo februári viac áut ako napríklad Renault, BMW, Mercedes-Benz, Audi a Fiat.

Najväčší prepad v prvej desiatke hlási Renault.... Foto: Renault
Renault - logo 2021 Najväčší prepad v prvej desiatke hlási Renault. Jeho registrácie klesli o hrozivých 34,7 %.

Aj tieto značky sa ešte zmestia do prvej desiatky. Úplne najväčší februárový pokles hlási Renault so stratou 34,7 %. A rovnako dramatický je pád Nissanu s 34,5-percentným poklesom registrácií. Naopak, jedinou značkou, ktorá si polepšila, bolo švédske Volvo, ktorého predaje stúpli medziročne o 1,4 %. Oprieť sa mohlo najmä o domáci trh, ktorý stúpol o 5,3 %. Za úspech možno považovať aj 20. priečku Jeepu, ktorý sme v prvej dvadsiatke už dávno nevideli. Predal 10 402 áut, čo znamená, že klesol len o 5,3 %. Poradie značiek za január a február je podobné. Opäť dominuje Volkswagen pred Peugeotom a Toyotou.

Volvo je jedinou značkou, ktorá si vo februári... Foto: Volvo
Volvo XC90 - 2019 Volvo je jedinou značkou, ktorá si vo februári polepšila. Švédska značka predala o 1,4 % viac áut.

Rebríček značiek (február. 2021)

Značka Počet ks. (II. 2021) Medziročný rozdiel (%) Trhový podiel (%)
1. Volkswagen 94.242 –21,7 11,1
2. Peugeot 66.080 –12,2 7,8
3. Toyota 50.181 –10,5 5,9
4. Škoda 48.193 –13,8 5,7
5. Renault 48.141 –34,7 5,7
6. BMW 47.537 –13,7 5,6
7. Mercedes-Benz 44.702 –22,6 5,3
8. Audi 43.081 –15,6 5,1
9. Ford 42.669 –22,5 5,0
10. Fiat 38.744 –28,4 4,6
11. Citroën 38.638 –23,2 4,5
12. Opel 36.003 –28,1 4,2
13. Kia 31.373 –15,0 3,7
14. Hyundai 29.505 –23,0 3,5
15. Seat 28.755 –24,3 3,4
16. Dacia 25.972 –13,6 3,1
17. Volvo 23.354 +1,4 2,7
18. Nissan 18.355 –34,5 2,2
19. Mini 10.899 –10,1 1,3
20. Jeep 10.402 –5,3 1,2
Spolu 850.170 –20,3 100

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #ACEA #predaj áut
Články podľa značiek