Slovensko má šancu zabojovať o veľkú fabriku na batérie

Volkswagen by chcel zosadiť Teslu z pozície top výrobcu elektromobilov. Investuje do tohto snaženia niekoľko desiatok miliárd eur. Časť z nich by mohla skončiť aj na Slovensku.

24.03.2021 00:00
debata (47)
Volkswagen ID.4 - toto je úplne nový... Foto: VW
Volkswagen-ID.4 -2021 Volkswagen ID.4 - toto je úplne nový elektromobil od VW, ktorý práve v týchto dňoch prichádza na náš trh. Po ňom budú v priebehu najbližších rokov nasledovať desiatky ďalších.

VW patrí k tým európskym automobilkám, ktoré vidia svoju najbližšiu budúcnosť jednoznačne elektrickú. Už v tomto roku chce na trh dodať milión elektrických vozidiel a najneskôr do roku 2025 sa chce stať globálnym lídrom v elektromobilite.

Preto firma chystá do produkcie elektromobilov investície v sume približne 46 miliárd eur v priebehu najbližších piatich rokov. Dokonca do rozvoja nabíjacej infraštruktúry chce do roku 2025 investovať 400 miliónov eur.

Neskrývané ambície

V roku 2030 chce mať Volkswagen na svojom konte 26 miliónov vyrobených elektromobilov, ich zastúpenie v portfóliu bude na úrovni 70 percent a ak všetko pôjde podľa predstáv vedenia koncernu, chceli by už v tom čase byť jednoznačnou jednotkou na trhu s elektrickými autami.

Aby sa mu to podarilo, potrebuje byť samostatný a nezávislý pri výrobe batérií. Takže padlo strategické rozhodnutie, že postaví v Európe šesť vlastných „gigafabrík“ na ich výrobu, ktoré budú obdobou tovární, ktoré pod názvom Gigafactory postupne buduje Tesla. A investuje do nich obrovské peniaze, suma sa blíži hranici 25 miliárd eur.

Volkswagen Ichce byť, minimálne poiaľ ide o... Foto: VW
Volkswagen-ID.4 2021 Volkswagen Ichce byť, minimálne poiaľ ide o batérie pre masovo vyrábané elektromobily, úplne sebestačný.

Tieto batériové fabriky by mali byť každá schopná vyrobiť ročne články s kapacitou 40 gigawatthodín, takže ročne bude koncern schopný produkovať batériové články s celkovou kapacitou 240 gigawatthodín. Po dobudovaní tovární by sa VW mohol stať po čínskej spoločnosti Contemporary Amperex Technology druhým najväčším svetovým producentom batériových článkov.

A použiť ich bude mať kde, pretože do roku 2030 plánuje koncern uviesť na trh približne 50 úplne nových elektromobilov. Už onedlho na náš trh napríklad príde nový VW ID.4.

Pre niektoré z týchto šiestich tovární koncern už má vybraté miesta, pri ďalších je známy úzky okruh favoritov a pri zvyšných sa ešte len bude rozhodovať. V každom prípade – VW chce byť v batériách viac sebestačný a preto zrušil nedávno avizovaný kontrakt so spoločnosťou Northvolt, ktorá sa mala podieľať na výrobe batérií vo fabrike VW v nemeckom Salzgitteri. Kontrolu nad batériami pre masovo vyrábané modely chce mať výlučne vo svojich rukách.

Napriek tomu zostáva Northvolt významným dodávateľom batérií pre luxusné divízie koncernu, 10-ročný kontrakt má hodnotu takmer 12 miliárd eur.

Štvrtá by mohla byť „naša“

A pokiaľ ide o konkrétne miesta – prvá fabrika by už o dva roky mala začať vyrábať batérie vo švédskom Skelleftea (práve tam by mala pokračovať spolupráca s Northvoltom), druhá v roku 2025 v už spomínanom Salzgitteri v Nemecku. Ďalšia by mala byť vybudovaná v roku 2026 v Španielsku, Francúzsku alebo Portugalsku.

Zaujímavá je tá štvrtá, ktorá by mala byť hotová o rok neskôr, teda v roku 2027. Tu sa totiž do úzkeho výberu dostali podľa agentúry Bloomberg tri krajiny – Poľsko, Česko a tou treťou je práve Slovensko. „Kde továreň bude, závisí od toho, kde dosiahneme najlepšie podmienky pre jej vybudovanie,“ uviedol technologický riaditeľ VW Thomas Schmall.

V Bloombergu majú evidentne dobré informácie, pretože naši západní susedia už prebiehajúce rokovania o výstavbe továrne potvrdili. Naši politici sa k nim zatiaľ nechcú vyjadrovať.

Rozhodnutie o umiestnení fabriky je čisto interné a Slovensko v tejto fáze nevie do tohto procesu zasiahnuť. Potvrdil to bývalý minister hospodárstva Richard Sulík, podľa ktorého do tohto procesu v súčasnosti krajina nemá ako zasiahnuť. Potvrdil však, že s vedením slovenskej fabriky sa už o tomto zámere rozprávali a pokiaľ bude treba, do rokovaní je okamžite schopná vstúpiť ako Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu, tak aj ministerstvo hospodárstva.

© Autorské práva vyhradené

47 debata chyba
Viac na túto tému: #VW #elektromobily #elektromobilita #Gigafactory #továreň na batérie #výroba batérií
Články podľa značiek