Po nástupe Joea Bidena do Bieleho domu zmenili USA aj svoj postoj k otázkam klimatických zmien. Namiesto bagatelizovania problému zo strany Donada Trumpa je nový americký prezident otvorený politike uhlíkovej neutrality. Najlepším dôkazom je návrat Spojených štátov k Parížskej dohode len pár dní po inaugurácii. Príležitosti sa hneď chytili dvaja kalifornskí senátori – Alex Padilla a senátorka Diane Feinstein. Prišli s návrhom, aby USA stanovili presný dátum, odkedy bude zakázaný predaj áut so spaľovacími motormi.
To je iste vznešený cieľ, ale zatiaľ majú elektromobily príliš veľa úskalí na to, aby mohli v krátkom čase plnohodnotne nahradiť „tvrdú prácu“ áut na benzín a naftu. Myslí si to aj Robert Wimmer, šéf Toyoty pre výskum energií a životného prostredia, teda zástupca automobilky, ktorá urobila svojou hybridnou technológiou pre ochranu ovzdušia viac, než akákoľvek iná. Navyše uvidla na trh druhú generáciu vodíkového Miraiu. Wimmer vystúpil v Senáte, aby príliš horlivých zástancov elektromobility varoval pred unáhleným a násilným prechodom k elektromobilom.
„ Ak máme dosiahnuť dramatický pokrok v elektrifikácii, je najprv nutné vyriešiť zásadné prekážky, ktoré predstavuje nedostatočná infraštruktúra, nedostatok batérií a vyššia cena.“ Wimmer tiež radí neignorovať zákazníkov, ktorí nie sú ochotní podstúpiť takú rýchlu zmenu. Upozorňuje, že z dôvodu obmedzenej využiteľnosti mali v USA vlani elektrické autá na celkových predajoch podiel necelé dve percentá. Podľa Wimmera trvalo Toyote 20 rokov, kým predala v USA štyri milióny hybridov. Teraz však chcú politici, aby sa za 10 rokov predávalo na oboch stranách Atlantiku 10 miliónov elektromobilov ročne.
Podľa Toyoty to jednoducho nie je možné. Wimmer je z dôvodov prekážok skeptik aj v otázke ambícií konkurenčných značiek. Len nedávno oznámil General Motors, že do roku 2035 ukončí výrobu áut spaľujúcich fosílne palivá. Volvo tak plánuje urobiť ešte o päť rokov skôr a Ford elektrifikuje svoju európsku ponuku na 100 % v roku 2030. Jaguar dokonca už v roku 2025. Toyota, samozrejme, nie je a nechce byť brzdou v pokroku. Len je opatrná. V budúcom roku spustí v USA predaj dvoch nových elektromobilov. Zároveň však zotrvá na svojej hybridnej stratégii.