Expert obrej automobilky varuje USA pred zákazom spaľovacích motorov

Americkí senátori navrhujú určiť termín, odkedy definitívne zakázať predaj áut na benzín a naftu. Šéf Toyoty pre výskum energií si myslí, že to nie je dobrý nápad.

26.03.2021 14:00
debata
Toyota si nemyslí, že zakázať spaľovacie motory... Foto: Toyota
Toyota Mirai Toyota si nemyslí, že zakázať spaľovacie motory je múdre. Od automobilky, ktorá vyrába najviac hybridných áut na svete a jednej z mála, ktorá je verná vodíku, to neznie len ako marketing.

Po nástupe Joea Bidena do Bieleho domu zmenili USA aj svoj postoj k otázkam klimatických zmien. Namiesto bagatelizovania problému zo strany Donada Trumpa je nový americký prezident otvorený politike uhlíkovej neutrality. Najlepším dôkazom je návrat Spojených štátov k Parížskej dohode len pár dní po inaugurácii. Príležitosti sa hneď chytili dvaja kalifornskí senátori – Alex Padilla a senátorka Diane Feinstein. Prišli s návrhom, aby USA stanovili presný dátum, odkedy bude zakázaný predaj áut so spaľovacími motormi.

To je iste vznešený cieľ, ale zatiaľ majú elektromobily príliš veľa úskalí na to, aby mohli v krátkom čase plnohodnotne nahradiť „tvrdú prácu“ áut na benzín a naftu. Myslí si to aj Robert Wimmer, šéf Toyoty pre výskum energií a životného prostredia, teda zástupca automobilky, ktorá urobila svojou hybridnou technológiou pre ochranu ovzdušia viac, než akákoľvek iná. Navyše uvidla na trh druhú generáciu vodíkového Miraiu. Wimmer vystúpil v Senáte, aby príliš horlivých zástancov elektromobility varoval pred unáhleným a násilným prechodom k elektromobilom.

„ Ak máme dosiahnuť dramatický pokrok v elektrifikácii, je najprv nutné vyriešiť zásadné prekážky, ktoré predstavuje nedostatočná infraštruktúra, nedostatok batérií a vyššia cena.“ Wimmer tiež radí neignorovať zákazníkov, ktorí nie sú ochotní podstúpiť takú rýchlu zmenu. Upozorňuje, že z dôvodu obmedzenej využiteľnosti mali v USA vlani elektrické autá na celkových predajoch podiel necelé dve percentá. Podľa Wimmera trvalo Toyote 20 rokov, kým predala v USA štyri milióny hybridov. Teraz však chcú politici, aby sa za 10 rokov predávalo na oboch stranách Atlantiku 10 miliónov elektromobilov roč­ne.

Podľa Toyoty to jednoducho nie je možné. Wimmer je z dôvodov prekážok skeptik aj v otázke ambícií konkurenčných značiek. Len nedávno oznámil General Motors, že do roku 2035 ukončí výrobu áut spaľujúcich fosílne palivá. Volvo tak plánuje urobiť ešte o päť rokov skôr a Ford elektrifikuje svoju európsku ponuku na 100 % v roku 2030. Jaguar dokonca už v roku 2025. Toyota, samozrejme, nie je a nechce byť brzdou v pokroku. Len je opatrná. V budúcom roku spustí v USA predaj dvoch nových elektromobilov. Zároveň však zotrvá na svojej hybridnej stratégii.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Toyota #elektromobily #spaľovacie motory
Články podľa značiek