Most Podbanské pri Liptovskom Hrádku bol postavený v roku 1984 ako súčasť stavby úseku diaľnice D1 Liptovský Ján – Liptovský Hrádok a má smutný primát. Ide o prvý diaľničný most v sieti našich diaľnic, ktorý sa musí kompletne zbúrať a postaviť nanovo. Ešte pred piatimi rokmi sa uvažovalo o jeho zásadnej oprave, no jeho stav sa natoľko zhoršil, že jednoduchšie bude nahradiť ho úplne novým.
„Jeho poškodenie sme odhalili pri pravidelnej prehliadke v roku 2016. Začala oprava, ktorá poukázala na silné narušenie betónu nosnej konštrukcie ľavého mosta na viacerých miestach. Nasledoval rozšírený dodatkový diagnostický prieskum. Ten nám potvrdil, že poškodenie je väčšieho rozsahu, ľavý most (v smere z Popradu do Liptovského Mikuláša) sa musí zbúrať a vybudovať nový,“ vysvetľuje NDS. Momentálne je už od augusta 2018 úplne uzavretý.
Podľa informácií z NDS bol problémom nekvalitný stavebný materiál, ktorý sa navyše použil v nevhodných podmienkach. Preto musí byť ľavý most postavený nanovo a z materiálu, ktorý znesie projektovanú záťaž. Nový most bude mať dĺžku 150 metrov, šírku 15 metrov a výšku 8,30 metra. Lehota výstavby je 641 dní.
Po zbúraní a výstavbe ľavého mosta NDS plánuje aj opravu pravého mosta, tá má však ešte čas. „Na diagnostiku stavu pravého mosta sme realizovali dlhodobé prieskumy a geodetické sledovania, ktoré nám preukázali, že zaťažiteľnosť pravého mosta nie je obmedzená a most v súčasnosti vyhovuje obojsmernej premávke,“ tvrdí NDS.