WWF: Francúzi chcú zákaz reklamy na SUV. Sú ‘škodná‘ ako alkohol

Svetový fond na ochranu prírody WWF navrhuje obmedziť propagáciu populárnych SUV. Podobne, ako to funguje v reklame na tabakové výrobky alebo alkohol.

01.04.2021 18:00
debata (3)
Pri 44-percentnom podiely SUV na celkových... Foto: Audi
SUV Pri 44-percentnom podiely SUV na celkových európskych registráciách je nemysliteľné, aby došlo k zákazu ich predaja. Obmedziť reklamu by sa však dalo.

SUV lámu v predajoch historické rekordy. V januári dosiahli v Európe podiel 44 % a vo februári 43,6 %. A zdá sa, že ich móda nekončí. Ochranári bijú na poplach, pretože SUV sú ťažšie, majú väčší odpor vzduchu a teda aj väčšiu spotrebu paliva ako bežné autá. Často sú označované za hlavných vinníkov znečisťovania ovzdušia v doprave. Ako vieme, už viacero štatistík preukázalo, že v posledných rokoch napriek stúpajúcemu podielu hybridných áut a elektromobilov, emisie osobných áut nielenže neklesajú, ale od roku 2017 stúpajú. Jednoducho povedané, palivo, ktoré ušetria autá s nízkoemisnými technológiami, „zožerú“ SUV.

Svetový fond na ochranu prírody WWF (World Wildlife Fund) s centrálou vo Francúzsku preto prichádza s návrhom obmedziť alebo zakázať propagáciu týchto áut. „Reklamný priestor nesmie pokračovať v propagácii vozidiel, od nákupu ktorých sa snažia odradiť spotrebiteľov aj naši politici,“ hovorí prezidentka WWF Isabelle Autissierová. Reaguje tak na štúdiu zameranú na reklamu v automobilovom priemysle, ktorú si dala organizácia vypracovať. Prieskum dospel k záveru, že SUV sú nadmerne zobrazované na billbordoch, v novinách aj v televízii. Jednoznačne prevažujú nad reklamou na menej „smädné“ autá.

„Francúzski spotrebitelia sú nadmerne vystavení reklame na SUV, a naopak, podexponovaní sú v oblasti reklamy na ľahšie autá s nižšími emisiami,“ uvádza WWF. Štúdia tvrdí, že reklama na SUV vo Francúzsku zaberá každý deň 3,5 hodiny vysielacieho času a predpokladá, že v USA je to ešte viac, zvlášť ak k tomu pripočítame čas reklamy na pikapy, ktoré sú za Atlantikom extrémne populárne. Za posledných desať rokov zaznamenalo Francúzsko sedemnásobný rast predaja SUV, ktorý vnímajú ekologické organizácie ako obavu. Na celom svete má byť na cestách dokonca 200 miliónov SUV, v porovnaní s 35 miliónmi v roku 2010.

A to hovoríme o údajoch z roku 2019, keď ešte podiel SUV na celkových registráciách neprekročil hranicu 40 %, tak ako vlani a tento rok. „Prečo nám záleží na znížení frekvencie reklamy na SUV vo Francúzsku? Pretože tento druh myslenia sa z Francúzska môže rozšíriť do Európy a dávať podnety aj iným vládam. Takto sa to v minulosti už stalo s reklamou na alkohol alebo tabakové výrobky,“ vysvetľuje Autissierová. WWF je presvedčená, že reklamu na SUV môže postupne nahradiť reklama na elektrifikované autá. Pripomeňme, že podobné snahy proti SUV sa už v minulosti objavili aj v Nemecku.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #reklama #SUV
Články podľa značiek