Ani druhý mesiac v roku nevlial výrobcom áut do žíl nádej na lepšie časy. Potvrdili to už nedávne štatistiky Európskej asociácie výrobcov áut ACEA a tie nové od agentúry JATO Dynamics to len „zaklincovali“. Podľa jej údajov sa na 27 európskych trhoch predalo len 848 455 kusov, čo je pokles o 20 % v porovnaní s 1,06 milióna kusov vo februári 2020. Pritom už vlaňajší február bol o sedem percent slabší ako február 2019. Pandémia teda pád registrácií len urýchlila. Felipe Munoz, analytik spoločnosti JATO Dynamics tvrdí, že „pokiaľ zostanú v platnosti cestovné obmedzenia a zákazníci budú doma, odvetvie bude naďalej konfrontované s negatívnymi výsledkami“.
Po februárovom poklese sa síce v marci očakáva medziročný nárast predajov, no nejde o žiadnu optimistickú prognózu. Vychádza totiž len zo skutočnosti, že vlani došlo v treťom mesiaci roka vplyvom prvej vlny koronakrízy k najväčšiemu pádu registrácií za posledných 38 rokov. Ale späť k februáru. Ten ukázal, že elektromobily si krízu v podstate nevšímajú. Ich odbyt neustále rastie. Samozrejme, na úkor benzínových ale hlavne dieselových áut. Ich registrácie poklesli o 33 % na približne 225 000 kusov, čo predstavuje 27 % z celkového počtu predaja nových vozidiel. Pri značkách ako Mitsubishi, Honda, Toyota, Mazda a Mini sa diesle takmer úplne vytratili. Napokon, vytratili sa aj z cenníkov.
Na druhej strane spektra sa ale presadzovali spomínané čisto elektrické a plug-in hybridné vozidlá. Nárast o 67 % znamená, že sa ich predalo 115 000 kusov. Ich podiel vyskočil z pôvodných 6,5 až na 13,6 %. V Nórsku doslova obsadil 79 % trhu. Vplyv elektromobilov vidieť aj na jednotlivých značkách . Napríklad každý tretí Land Rover zaregistrovaný vo februári bol elektrifikovaný, v porovnaní s iba siedmimi percentami vo februári 2020. Medziročne sa podiel týchto áut zvýšil o viac ako 15 % aj pri značkách MG, Volvo, Mercedes-Benz a Jeep, keďže výrobcovia pokračovali v rozširovaní ponuky elektromobilov a plug-in hybridov v triede SUV.
Tie si napriek náročným ekonomickým podmienkam počínali v porovnaní s inými segmentmi dobre. Predaj SUV padol len o 11 % v porovnaní s 23 %, ktoré zaznamenali tradičné automobilové triedy vrátane mestských, kompaktných aj vozidiel strednej triedy. Najviac však utrpeli MPV, ktorých registrácie padli o 58 % na skromných 17 800 kusov. Dôvod na oslavu má však Peugeot. Vo februári sa totiž na čele tabuľky najpredávanejších modelov udomácnil Peugeot 208. Čosi podobné sa Peugeotu podarilo naposledy v roku 2008 s jeho dvestosedmičkou. A aby toho nebolo málo, na druhom mieste nájdeme Peugeot 2008, ktorého predaje narástli v medziročnom porovnaní o 51 %!
Peugeot 2008 je tak zároveň aj najpredávanejším SUV. Nechal za sebou také esá ako Volkswagen T-Roc či Renault Captur. Volkswagenu Golf, dlhoročnému lídrovi európskeho trhu, tak ostala až tretia priečka. Tretí bol aj v januári a tak sa zdá, že jeho nadvláda sa pomaly končí. Yaris padol v porovnaní s januárom z prvého na štvrté miesto. Skutočným šokom je však piata priečka pre Fiat Panda! Tomuto mestskému trpaslíkovi sa podarilo predbehnúť aj Renault Clio, Citroën C3 a Opel Corsa. A prvú desiatku uzatvárajú Škoda Octavia a VW T-Roc. Najpredávanejšími plug-in hybridmi boli Volvo XC40, Peugeot 3008 a Renault Captur. Elektromobilom zas kraľovali Tesla 3 pred VW ID.3 a Renaultom Zoe.
Najpredávanejšie autá v Európe (II. 2021)
Model | Počet ks | vs. 2020 |
---|---|---|
1. Peugeot 208 | 18.375 | –12 % |
2. Peugeot 2008 | 17.120 | +51 % |
3. Volkswagen Golf | 16.185 | –34 % |
4. Toyota Yaris | 15.467 | +7 % |
5. Fiat Panda | 15.400 | –13 % |
6. Renault Clio | 15.349 | –38 % |
7. Citroën C3 | 15.281 | –6 % |
8. Opel Corsa | 14.615 | –21 |
9. Škoda Octavia | 14.554 | –2 % |
10. Volkswagen T-Roc | 13.829 | 0 % |