Celoročné pneumatiky sa stávajú čoraz populárnejšie. Motoristov zbavujú stresu z prezúvania a daň, ktorú za to zaplatia, nie je v Európe s čoraz miernejšími zimami, veľká. Celoročné pneumatiky sa už dokonca presadili aj v prvovýrobe. Doteraz ale len pri lowcostových značkách, napríklad pri Dacii a jej modeloch Duster či vo verziách Stepway. Tam to má logiku. Klientela Dacie je citlivá na cenu a tak s celoročným obutím nemusí investovať do ďalšej súpravy plášťov a míňať peniaze v pneuservise. Od Volva by sme to však naozaj nečakali. Švédska automobilka, ktorej DNA tvorí bezpečnosť, totiž oznámila, že svoje plne elektrické vozidlá vybaví celoročnými pneumatikami Recharge v rámci štandardnej výbavy.
Volvo tvrdí, že ide o pneumatiky vhodné pre severnú aj strednú Európu a že predstavujú praktickú alternatívu v porovnaní s tradičnými pneumatikami. Majú vraj zvládať širšiu škálu poveternostných a cestných podmienok ako samostatné letné alebo zimné pneumatiky a zákazníkov odbremeniť od pravidelného prezúvania dvakrát ročne. Dôvod tohto neštandardného rozhodnutia však vidíme v inom aspekte . Volvo priznáva, že sa tým znížia emisie CO2. Pneumatiky Recharge sú totiž prvými celoročnými plášťami s energetickou účinnosťou triedy A. Takže podľa Volva predĺžia priemerný dojazd jeho elektrických modelov XC40 Recharge a zakrátko aj C40 Recharge o osem percent v porovnaní so zimnými plášťami.
„Pri elektromobiloch je udržiavanie nízkeho valivého odporu pneumatík dôležitejšie ako v prípade automobilov s tradičným pohonom, pretože má u nich väčší vplyv na spotrebu energie a dojazd,“ vysvetľuje Gisela Blomkvist, riaditeľka Centra spoločnosti Volvo pre udržateľnosť. „Táto vlastnosť sa zvyčajne obmedzuje len na letné pneumatiky, ale v prípade pneumatík Recharge sme ju rozšírili aj na zimné mesiace, a priniesli tak výhodu pre zákazníkov aj životné prostredie.“ Navyše Volvo argumentuje znížením spotreby hliníka, keďže autá obuté celý rok na jednej súprave pneumatík nepotrebujú ďalšie disky. To je možno pravda, ale stále je tu otázka bezpečnosti.
Každý vie, a potvrdzujú to nezávislé testy pneumatík, že žiaden celoročný plášť nedosahuje v lete parametre najlepších letných a v zime najlepších zimných pneumatík. Ide o vždy o kompromis. O to viac prekvapí tvrdenie Volva, že „bezpečnostní experti spoločnosti Volvo zistili, že používanie letných a zimných pneumatík je menej bezpečné pri teplotách okolo nuly, či už sú podmienky suché, alebo vlhké. V takýchto podmienkach sú pneumatiky Recharge najbezpečnejšou voľbou“. Takže v chladom počasí majú byť plášte Recharge lepšie ako špičkové letné alebo zimné pneumatiky.
Volvo však trvá na svojom. „Pneumatiky Recharge ponúkajú najvyváženejšie bezpečnostné vlastnosti po celý rok a sú vynikajúce najmä pri častých zmenách počasia a stavu vozovky,“ píše v tlačovej správe. „V dokonalom svete by ste sa mali každé ráno zobudiť, pozrieť sa von oknom, vypočuť si predpoveď počasia a nasadiť podľa nej tie najvhodnejšie pneumatiky,“ hovorí Jan Ivarsson, hlavný expert na bezpečnosť z Bezpečnostného centra Volva. A dodáva: „Ale to by sme, samozrejme, chceli od ľudí príliš veľa, a tak ponúkame pneumatiky Recharge ako najvyváženejšiu alternatívu, vďaka ktorej budú naši zákazníci po celý rok v bezpečí.“
Neznie to príliš dôveryhodne, najmä nie v prípade elektromobilov, ktoré sú ťažšie ako konvenčné autá a pneumatikám dajú poriadne zabrať. Kvôli hmotnosti majú aj dlhšiu brzdnú dráhu a v zákrutách musia bojovať s väčšími priečnymi silami. Volvo si to pravdepodobne uvedomuje, pretože zákazníkom umožňuje vybrať si aj klasické letné alebo klasické zimné pneumatiky. Šokom ale je, že má ísť o súčasť voliteľnej výbavy! Ak tomu dobre rozumieme, za správne obutie si bude švédska automobilka účtovať od klientov ďalšie peniaze. Nemalo by to byť skôr naopak, ponúknuť celoročné plášte ako alternatívu? Teraz sa totiž Volvo nebude nikoho na nič pýtať a dodá z prvovýroby rovno kompromisné riešenie.