Subaru nebude vyrábať 3 týždne. Kvôli čipom chýbajú autá a už aj chladničky!

Automobilky kvôli nedostatku čipov obmedzujú výrobu prakticky po celom svete. Subaru tak musí spraviť dokonca až na tri týždne. A najnovšie sa z rovnakého dôvodu už ocitli v ťažkostiach aj výrobcovia chladničiek a pračiek.

, 08.04.2021 14:00
Automobilky kvôli nedostatku čipov postupne... Foto: SITA/AP, Hyundai
Hyundai - výroba Nošovice Automobilky kvôli nedostatku čipov postupne odstavujú výrobné linky.

Japonská automobilka Subaru oznámila, že od konca tohto týždňa na takmer tri týždne odstaví jeden zo svojich japonských závodov. Dôvodom je nedostatok čipov. Konkrétne obmedzí výrobu v závode Jadžima od 10. do 27. apríla. Produkciu začne spúšťať postupne, pričom všetky výrobné linky by mali byť uvedené do prevádzky až v druhom májovom týždni. Tento závod vyrába napríklad aj modely Legacy a Forester.

Spoločnosť je ďalšou z mnohých automobiliek, ktoré museli pre celosvetový nedostatok čipov obmedziť výrobu. S nedostatkom kľúčových komponentov zápasia automobilky v Európe, USA aj v Ázii. Minulý týždeň juhokórejská automobilka Hyundai informovala, že z tohto dôvodu pozastaví od 7. do 14. apríla produkciu v jednom z kľúčových závodov v Ulsane. Ten vyrába ročne 311 000 vozidiel, medzi nimi aj Kona Electric a Ionig 5. Problémy s čipmi hlásia aj ďalší japonskí výrobcovia – Toyota a Honda.

Americká automobilka General Motors rozhodla o predĺžení obmedzení vo výrobe minimálne do polovice apríla v závode vo Wentzville v štáte Missouri. Zároveň predĺži odstávku závodu v Lansingu (Michigan). Tá pritom trvá od 15. marca a bude pokračovať aj ďalšie dva týždne. Obmedzenia v produkcii sa tak dotknú pickupov Chevrolet Colorado a GMC Canyon,ale aj Cadillacov CT4, CT5 a Chevroletu Camaro.

Pozitívnou správou je aspoň to, že mexický závod GM v San Luis Potosí začne aspoň s obmedzenou kapacitou opäť vyrábať, odstavený bol totiž už od 8. februára. Druhá z amerických automobiliek Ford zasa uviedla, že tento problém môže jej produkciu znížiť v 1. kvartáli o 20 percent.

Moderné automobily obsahujú stovky súčiastok,... Foto: Delphi
polovodiče Moderné automobily obsahujú stovky súčiastok, procesorov a senzorov, v ktorých sú využívané polovodiče. A tie akútne chýbajú.

Volvo kvôli čipom obmedzuje výrobu nákladných áut. V druhom kvartáli ich na trh dodá minimálne o 16 tisíc menej. V priebehu uplynulých dvoch mesiacov v niekoľkých svojich závodoch musel kvôli čipom obmedziť výrobu aj koncern VW, ktorý zrejme tento rok vyrobí minimálne o stotisíc áut menej, než plánoval.

Okrem iného sa čipová kríza prejavuje aj na meškaní dodávok novej Octavie, na ktorú musia záujemci čakať dlhšie. Vo februári a marci museli zastaviť, respektíve obmedziť výrobu kvôli čipom aj Dacia a Stellantis. V prípade druhého menovaného sa to čiastočne týkalo aj trnavskej automobilky.

A len pre zaujímavosť, problém s čipmi sa ako rakovina rozlieza už aj do ďalších odvetví. Zasahuje napríklad výrobu bielej techniky. Upozornil na to Jason Ai, prezident čínskej divízie koncernu Whirlpool, ktorý informoval, že firma aktuálne nie je pre nedostatok čipov schopná uspokojiť dopyt a zaostáva pri exporte z Číny do Európy a USA aj o 25 percent.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #polovodiče #obmedzenie výroby áut #čipy do áut #čipová kríza
Články podľa značiek