Čínske autá už klopú na dvere Európy. Kedy príde zlom?

Úspech čínskych značiek v Európe nemusí byť ďaleko. Naznačujú to rekordné predaje na niektorých trhoch, ktoré už nemožno považovať za rozvojové či nenáročné.

08.04.2021 06:00
debata
S čínskymi autami sa môže zopakovať podobný... Foto: Aiways
Aiways U5 - čínsky elektromobil 2020 S čínskymi autami sa môže zopakovať podobný scenár ako to bolo s tými japonskými v sedemdesiatych rokoch a kórejskými na prelome storočí.

Automobilový trh zasiahla vlani celosvetová pandémia a ani ten súčasný nenaznačuje, že by sa na tom malo čosi zmeniť. Nových áut sa predáva menej ako pred koronakrízou. Trpí tým absolútna väčšina značiek. No je tu jedna výnimka. Čínskym automobilkám, ktoré sa snažia presadiť mimo Číny, sa darí. Pochopiteľne, v Európe stále „paberkujú“, no okamih, keď zmeníme pohľad na čínske produkty, tak ako v minulosti na tie kórejské, nemusí byť ďaleko. Naznačujú to registrácie čínskych značiek na niektorých trhoch. Napríklad v Austrálii, ale aj v Rusku a Veľkej Británii. Ich trhový podiel prudko rastie.

V Austrálii, ktorú rozhodne nemožno považovať za nenáročný trh typu toho juhoamerického alebo indického, sa Číňanom podaril doslova husársky kúsok. Už vlani začali u protinožcov poriadne vystrkovať rožky. Napriek poklesu celkového trhu narástli registrácie čínskych áut v porovnaní s rokom 2019 o 70 % a tento trend pokračoval aj v tomto roku. V januári zvýšili predaje o 156 % a vo februári o 152 %. Nehovoríme pritom o desiatkach či stovkách kusov, ale o tisíckach a tiež o útoku na prvú desiatku. Značke GM, patriacej pod krídla koncernu SAIC, sa už podarilo prepracovať do TOP 10, keď predala vo februári 3 017 áut.

Darilo sa aj GWM, teda Great Wall Motors, a tiež značke Haval, ktorá je v tesnom závese za GM. Čínske automobilky sa tak prepracovali na štvrtú priečku rebríčka z hľadiska pôvodu importovaných vozidiel s predajom vyše 5 000 kusov za jediný mesiac. Za Čínou zaostávajú v Austrálii aj nemecké a britské značky. Lepšie sú na tom kórejské a japonské automobilky. Podobne dramatické nárasty predajov registrujú čínske produkty v Rusku, ktoré môžeme považovať aj za európsky trh, hoci menej prísny z hľadiska bezpečnosti a emisí. Kým americký General Motors sa z Ruska pred pár rokmi stiahol, Čínske autá tu excelujú.

Ruský Avtostat informoval, že čínsky Haval sa už prebojoval do prvej desiatky najúspešnejších značiek, keď vo februári predal 2 833 kusov, o 77 % viac v medziročnom porovnaní. Darilo sa aj Chery s 2 398 regis­tráciami a nárastom o 294 %, ale aj šestnástemu Geely, ktoré v Rusku predalo 1 732 áut, o 85 % viac ako pred rokom. O to obdivuhodnejšie, že aj ruský trh klesol vplyvom koronakrízy. Rešpekt budia aj výsledky značky GM vo Veľkej Británii, ktorá najviac pripomína automobilový trh v EÚ. Napriek 30-percentnému poklesu registrácií v roku 2020 predalo MG o 41 % áut viac ako v roku 2019.

Za kanálom La Manche MG tesne minulo prvú dvadsiatku najúspešnejších značiek a dosiahlo v pomerne krátkom čase jednopercentný podiel na trhu. To len naznačuje obrovský potenciál čínskych automobiliek, ktoré už obkľučujú kontinentálnu Európu. O päť či o desať rokov môžu začať rozdávať karty, podobne ako to dokázali v minulosti Japonci a Kórejčania. Ich silnou zbraňou je cena, ktorej sa zavedená konkurencia nedokáže priblížiť, ale aj neustále rastúca kvalita a príchod nových technológií. MG je napríklad už dnes jedným z najúspešnejších predajcov elektromobilov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Čína #čínske autá #čínske automobilky
Články podľa značiek