Premiéra prvého ostrého SUV z dielne Hyundaia, presnejšie jeho divízie N, je za rohom. A okrem nadupaného 4-valca 2,0 T-GDI s výkonom 206 kW dostane aj ďalšiu vychytávku. Podobne ako americký Veloster N a najnovšie aj i30 N sa bude môcť pýšiť 8-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou N DCT. Podobná technológia nie je vôbec bežná. Poznáme ju napríklad z Porsche, ale v masovej výrobe sa zatiaľ neobjavila. Lenže Hyundai ju má. Automobilka tvrdí, že pre Konu N bude ako stvorená. Kombinuje totiž široký rozsah prevodových pomerov, bleskurýchle radenie sekvenčných prevodoviek a komfort automatu.
Dve spojky v oleji
Ide o prevodovku s dvoma spojkami v olejovom kúpeli. V porovnaní so suchými dvojspojkami používa dve elektronicky ovládané olejové čerpadlá, ktoré pomáhajú znížiť trecie straty a zlepšujú chladenie. To znamená schopnosť prenosu veľkého výkonu a krútiaceho momentu. Kým čerpadlo s vysokým prietokom zodpovedá za mazanie prevodov a chladenie spojok, vysokotlakové čerpadlo, ktoré dodáva olej do zásobníka, udržiava tlak potrebný na ovládanie zmeny prevodov. Spoločne sa starajú o to, že prevodovka DCT s mokrými spojkami pracuje s minimálnymi výkonovými stratami.
Samozrejme, efektom je lepšia dynamika, nižšia spotreba paliva a vyššia spoľahlivosť. Chladiaci olej totiž konštantne udržiava optimálnu prevádzkovú teplotu spojok, čím ich chráni pred prehriatím počas ostrej jazdy. Na druhej strane vie ale N DCT zaručiť jemnú a pokojnú jazdu v dopravných zápchach alebo pri zdolávaní ostrých stúpaní. Prevodovka pracuje v troch režimoch – N Power Shift, N Grin Shift a N Track Sense Shift. Tieto módy zlepšujú schopnosti vozidla tým, že na radenie prevodových stupňov používajú špeciálny softvér.
N Power Shift (NPS) sa aktivuje v momente, keď vozidlo zrýchľuje s viac ako 90 percentami výkonu. Obmedzí sa tým zníženie krútiaceho momentu pri radení smerom nahor, aby sa na kolesá dostalo čo najviac výkonu. V móde N Grin Shift (NGS), ktorý sa aktivuje tlačidlom na volante, je možné na 20 sekúnd zvýšiť výkon motora. Po skončení prísunu maximálneho výkonu musí vodič na opätovné použitie počkať aspoň 40 sekúnd. Výhodné to môže byť nielen na okruhu, ale najmä pri predbiehaní alebo počas pripájania sa do jazdného pruhu na diaľnici, teda pri manévroch, ktoré si vyžadujú prudkú akceleráciu.
Dobrá na okruhu aj v zápchach
Mód N Track Sense Shift (NTS) je vyslovene okruhový. Softvér upraví adaptívne radenie prevodových stupňov tak, aby sa mohol vodič viac sústrediť na riadenie. Systém vraj rozpozná, keď sú podmienky ideálne na dynamickú jazdu, a aktivuje sa automaticky. Hyundai tvrdí, že softvér dokáže na základe údajov z motoršportu spojených s prejavmi vodiča zaradiť ideálny stupeň a v športových podmienkach nastaviť momenty preradenia tak, aby vodič podal optimálny výkon, takmer ako profesionálny jazdec. Prevodovka tiež umožňuje vypnutie pomalého rozjazdu. Táto funkcia sa deaktivuje na displeji.
Samozrejme, k dispozícii je aj manuálny výber prevodových stupňov páčkami na volante bez toho, aby došlo k preradeniu na vyšší stupeň po dosiahnutí maximálnych otáčok. Prevodovka jednoducho drží zaradený prevod, kým nerozhodne „pilot“ inak. Asi neprekvapí, že novú prevodovku testoval Hyundai na kultovom nemeckom okruhu Nürburgring. Tento okruh s dĺžkou 20,8 kilometra a so 73 zákrutami absolvovala prevodovka 1 350-krát. Tri testovacie vozidlá tu počas šiestich týždňov v ostrom nasadení nasimulovali približne 180 000 km jázd v náročných podmienkach. Prejaviť by sa to malo aj na kvalitách novej Kony N, ktorá sa do predaja dostane už v lete. Premiéra by však mala prebehnúť ešte tento mesiac.