V ‘elektrickom‘ Holandsku kvitne predaj starých áut. Tie nové idú ku dnu

Holandsko tlačí na elektromobilitu ako sa len dá. Výsledkom je však presný opak – rozmáhajúci sa biznis s „jazdenkami“ na naftu a benzín. Je to scenár, ktorý možno očakávať všade, kde budú klasické autá daňovo znevýhodňované v prospech ešte drahších elektrických.

08.04.2021 16:00
debata (17)
V holandských autobazároch zažívajú zlaté časy.... Foto: Expatica
Holandsko V holandských autobazároch zažívajú zlaté časy. Záujem o ojazdené autá je rekordný. Naopak, predajcovia nových trú núdzu.

Kupovať auto v Holandsku by ste asi nechceli. Krajina tulipánov tlačí na „zelenú“ pílu tak, že z trhu prakticky zmizli lacné autá. Modely s benzínovými a naftovými motormi sú daňovo znevýhodnené, aby sa cenou priblížili k daňovo zvýhodneným elektromobilom. Uveďme príklad. VW Golf ôsmej generácie si v Holandsku vo verzii s benzínovým motorom 1,5 TSI (110 kW) a v úrovni vybavenia Life, čo je jedna zo základných, zaobstaráte za 29 136 eur. K tomu si ale musíte pripočítať registračnú daň BPM vo výške 3 278 eur. A hoci toto auto produkuje veľmi nízkych 108 gramov CO2 na kilometer, Holanďanom sa to zdá stále priveľa. A tak sú majitelia týchto áut každý mesiac „trestaní“ poplatkom 269 eur vo forme akejsi cestnej dane.

Naproti tomu, pri kúpe elektrického VW ID.3 za 37 990 eur vám štát zaregistruje auto zadarmo a ešte vám prispeje sumou 4 000 eur. Cestná daň je potom „len“ 122 eur mesačne. Časom by sa teda mali náklady vyrovnať. Problém je ale v tom, že nech je už dotačná politika voči elektromobilom akokoľvek veľkorysá, sú stále drahé. A keďže drahé sú kvôli zaťaženiu aj konvenčné autá, zákazníci sa do kúpy nových nehrnú. Presne to sa deje v Holandsku. A to už dlhší čas. Minulý rok v auguste, keď už nebol trh zásadne ovplyvnený koronakrízou, sa napríklad predaje nových áut prepadli na úroveň roka 1968. Naopak, predaje ojazdených áut vystrelili k rekordným číslam.

Je to logické, ak z trhu zmiznú lacné autá, majitelia si ponechajú pôvodné dlhšie, ako plánovali alebo sa rozhodnú pre kúpu „jazdenky“. Tento trend v Holandsku pokračuje. Miestna asociácia dovozcov očakávala, že v tomto ruku skončí u zákazníkov 400 000 nových áut. Lenže vývoj za prvé tri mesiace tomu rozhodne nenasvedčuje. Predaje nových áut klesli medziročne o 21,5 % na 80 885 áut. Podobný prepad registrácií síce vykazujú v pandemických časoch aj mnohé iné krajiny, no v Holandsku opäť excelujú staré autá. Tých sa predalo cez predajcov 118 831 kusov a ďalších 63 000 zmenilo majiteľa medzi súkromnými osobami.

Je tu teda dvojciferný prepad na strane nových a dvojciferný rast na strane ojazdených vozidiel. Holanďania teda autá kupujú, ale nie tie nové. Prečo to spomíname? Pretože podobný scenár môže čoskoro prebehnúť aj v ďalších európskych krajinách, ktoré budú deformovať daňovými pákami automobilový trh tak výrazne ako Holandsko. A už sa to deje, čo vidieť na rastúcich cenách áut z druhej ruky a zužovanie ponuky. Zvýšený dopyt jednoducho tlačí na ich ceny. Výsledkom takejto politiky bude skôr stagnovanie, ako pokles emisií CO2 v doprave. Na cestách bude totiž pribúdať málo nových áut s nízkymi emisiami a tie staré, s nižšími emisnými normami, budú jazdiť ešte dlhé roky.

© Autorské práva vyhradené

17 debata chyba
Viac na túto tému: #Holandsko #elektromobily #predaj áut
Články podľa značiek