Tatra 700: Labutia pieseň z Kopřivnice má 25. Spomína na ňu konštruktér

10.04.2021 07:00

Miroslav Staroň stál za vznikom posledného osobného auta s logom Tatry. Práce na ňom považuje za najlepší rok svojej kariéry. Výrobu limuzín však zachrániť nemohol.

Tatra 700 bola posledným osobným vozidlom v...
Tatra 700 bola posledným osobným vozidlom v ponuke moravsko-sliezskej automobilky. Autor: Tatra

Vývoj Tatry 700 prebiehal neuveriteľným tempom. Najprv sa v Kopřivnici roky nič nedialo a potom prišiel ako blesk z jasného neba tento „expresný“ projekt. Od prvých skíc po predstavenie prototypu vedeniu neubehol ani rok! No aký rýchly bol vznik tohto auta, tak rýchlo pominula jeho výroba. Vzniklo ani nie 100 kusov. Verejnosti bola Tatra 700 predstavená pred 25 rokmi, presne 9. apríla 1996. „Mentálne ma to drží, dá sa povedať, celý život, pretože aj keď to bol iba rok, bol to najlepší projekt, na ktorom som v živote pracoval. Pre mňa to bol najlepší rok kariéry, aj keď to dopadlo, ako to dopadlo. Veľa som sa naučil, spoznal veľa ľudí, aj mňa začali niektorí kolegovia viac rešpektovať,“ popisuje minulosť Staroň, vtedajší šéfkonštruktér Ta­try.

Skelet musel zostať

Po zmene režimu v roku 1989 podľa neho sama Tatra nevedela, kam smerovať. V automobilke sa často striedali riaditelia a každý mal inú predstavu. Za Staroňom, ktorý predtým pracoval okrem iného na projektoch Tatier s pravostranným riadením pre Britániu, prišiel v roku 1994 vtedajší nový riaditeľ s tým, že chce mať nové osobné auto a že ho chce mať hotové do roka. Vtedajší model Tatra 613 schádzal z liniek už od roku 1974. „Hovoril som, že to nie je možné, že môžeme maximálne ponúknuť nejakú modernizáciu,“ povedal konštruktér. Ale vedenie sa nedalo odbiť. Staroň presadil spoluprácu s britským dizajnérom Geoffom Wardleym, s ktorým pracoval už na verziách Tatary 613 pre Britániu.

O omladenie exteriéru Tatry 700 sa postaral...
O omladenie exteriéru Tatry 700 sa postaral britský dizajnér Geoff Wardle. Karosériu jemne upravil rodák z Kopřivníc, akademický maliar Jiří Španihel. Autor: Tatra

„Začali sme na tom robiť v maketárni so skupinou mladých ľudí. Geoff nám priniesol nové technológie, začali sme napríklad používať tmely, ktoré sa dnes používajú bežne, ale vtedy to bola pre nás novinka,“ opisuje vtedajšiu prácu Staroň. Úpravy prebiehali na pripravenom skelete Tatry 613. „Vedel som, že skelet musí zostať pôvodný, že nemáme čas ani peniaze robiť nové náradie pre kompletne celú karosériu. Účelom bolo to auto aspoň oživiť, zmodernizovať, aby vyzeralo inak, aby bolo kvalitatívne na inej úrovni a aby sa jeho technológia priblížila 90. rokom. Samozrejme sme mali obmedzené možnosti, ale bolo tam ohromné nadšenie, že po rokoch sa v Tatre opäť niečo deje,“ spomína šéfkonštruktér.

Pomohla aj Škoda

Wardle začal v januári 1995 so skicami, od februára jazdil do Tatry na víkendy. „Naučil chlapcov, ako sa s tmelom pracuje a oni to cez týždeň podľa jeho inštrukcií dorábali. Začiatkom mája sme predstavili model vedeniu Tatry,“ povedal konštruktér. Zmenila sa hlavne predná časť vozidla, čiastočné zmeny však prebehli aj vzadu. Tatra 700 dostala nové vodné kúrenie a spoľahlivú klimatizáciu. „Podarilo sa nám Tatru dostať na trochu inú úroveň, bohužiaľ ale nie na takú, aby bola porovnateľná s vtedajšími autami značiek Mercedes alebo Audi. Auto nemalo airbagy, ABS ani automatickú prevodovku. S tým sme počítali v ďalšom vývoji,“ vysvetľuje konštruktér. Vyrobiť nové auto však nebolo vôbec jednoduché.

Interiér Tatry 700 bol luxusný, no s nemeckou...
Interiér Tatry 700 bol luxusný, no s nemeckou konkurenciou sa nemohol rovnať. Chýbali airbagy, ABS aj automatická prevodovka. Autor: Tatra

Staroň povedal, že napríklad lisovacie náradie na nové blatníky musela dodať Škoda v Kvasinách. Komplikované bolo aj lisovanie predných kapôt, ktoré nakoniec vyrobili vo firme v Kunoviciach, venujúcej sa lietadlám. Montáž tiež vyžadovala veľa ručnej práce. Prvý prototyp predviedol konštruktér manažmentu 23. decembra 1995. „Počas jediného roka sme boli schopní auto postaviť tak, aby sa dalo vyrábať aspoň na kolene. Úlohu, ktorú som dostal začiatkom roka, som teda splnil. Technologicky sme sa posunuli, ale konkurovať autám, ktoré sa začali dovážať, sme nedokázali“. Prekážkou bola aj cena okolo 1,5 milióna korún. Tím podľa konštruktéra urobil, čo v tej dobe bolo možné.

Vo Frankfurte zaujala

„Mali sme limitované možnosti. Neboli ľudia, chýbali nám skúsenosti, technológie, peniaze aj čas. Tatra bola organizačne rozglejená, nebolo jasné, ktorým smerom sa budeme uberať,“ povedal Staroň. Už v 80. rokoch sa podľa neho hovorilo o úplnom zastavení výroby osobných áut. Po ďalšej zmene vedenia firmy na to aj došlo. Tatra na tom z rôznych dôvodov finančne nebola dobre a zrušenie neziskovej výroby osobných áut sa ponúkalo ako riešenie. V roku 1996 sa síce v závode v Příbore vyrobilo okolo 70 kusov novej Tatry 700, v ďalších rokoch už ale len jednotlivé kusy. Staroň už vtedy v Tatre nebol, po zmene vedenia z firmy odišiel. Obmenou prešlo aj celé vedenie příborského závodu.

V tom čase bola Tatra 700 skutočným monumentom....
V tom čase bola Tatra 700 skutočným monumentom. Dĺžkou prekonávala aj dobový Mercedes-Benz triedy S, prezývaný „mamut“. Autor: Tatra

Potenciál pritom Tatra 700 podľa šéfkonštruktéra mala, čo bolo vidieť napríklad na veľtrhu vo Frankfurte, kde oslovila veľa záujemcov zo zahraničia. „Videli to auto ako unikátnu príležitosť. Unikátny dizajn, unikátna konfigurácia s obrovským vzduchom chladeným osemvalcom vzadu, veľký výkon, to všetko oceňovali,“ spomína Staroň. Bývalý technický námestník příborského závodu Tatry Zdeněk Kübel povedal, že sa v 90. rokoch chystali projekty spolupráce so zahraničnými firmami, napríklad s Audi, Fiatom či Chryslerom, s cieľom preraziť na západné trhy. Boli však spojené s potrebou osamostatnenia závodu a s tým „veľká“ Tatra nesúhlasila.

Pomoc Citroënu Tatra odmietla

„Navyše sme mali pripravený projekt s Citroënom. V Příbore sa mala zaviesť výroba úžitkových automobilov, ľahkých dodávok, ktorých sa malo vyrábať 12 000 kusov ročne. Mali sme to pripravené do detailov. Najskôr dovoz jednotlivých dielov, potom montáž a potom postupné zvyšovanie podielu vlastnej výroby, aby sme využili naše kapacity a zručnosť našich ľudí,“ povedal Kübel. Osobné Tatry by sa v Příbore ďalej vyrábali a postupne inovovali. „Výroba úžitkových áut mala vygenerovať kapitál, ktorý by dovolil, aby sme mohli inovovať Tatru a udržiavať ju na potrebnej technickej úrovni v počte asi 1 500 kusov za rok,“ vysvetlil Kübel.

Podľa ohlasu, aký videli na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom, by sa záujemcovia po celom svete určite našli, dodal. „Osud ale tejto kooperácii neprial. Citroën mal podmienku, že keď urobíme spoločný podnik, musíme sa osamostatniť od Tatry, aby financovanie bolo oddelené a transparentné, aby peniaze, ktoré do toho budú Francúzi investovať, neskončili v kase veľkej Tatry. Tatra však povedala nie a dopadlo to tak, že my, čo sme to chceli, sme z Příboru museli nakoniec odísť,“ povedal Kübel. Tak sa definitívne uzavrela kapitola výroby osobných vozidiel automobilky Tatra, ktorá patrí k najstarším na svete. Dnes produkuje už len nákladné vozidlá.

Tatra 700GT s
		kratším rázvorom. Išlo o športovú...
Tatru 700 s obľubou
		využívali štátne orgány.
+6Pohľad na
		Tatru 700 spredu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
9 debata chyba
Viac na túto tému: #Tatra 700 #Tatra #Tatara T700
Články podľa značiek