V Británii dochádza k ‘zázračnému‘ zlacňovaniu elektromobilov

Naozaj sú dotácie na elektromobily tým, čo nám umožňuje dostať sa elektrickým autám lacnejšie? Vývoj vo Veľkej Británii naznačuje skôr opak. Dotácie umelo udržujú vysoké ceny týchto áut.

12.04.2021 16:00
debata (8)
Nissan zlacnil v Británii svoj Leaf 62 kWhe+... Foto: Nissan
Nissan Leaf e+ - 2019 Nissan zlacnil v Británii svoj Leaf 62 kWhe+ Tekna z večera do rána z 37 710 na 32 445 libier. Podobne postupovali Opel, BMW a Kia.

Aj Veľká Británia je krajinou, ktorá podporuje elektromobilitu. Napokon, v pláne má ako jedna z prvých krajín zakázať predaj áut so spaľovacími motormi v roku 2030 a hybridov do roku 2035. A keďže elektromobily sú drahšie ako konvenčné autá, podporuje ich predaj dotáciami. Ešte nedávno si mohli Briti uplatniť bonus na priamy nákup vo výške 3 000 libier, ak cena elektromobilu neprekročila 50 000 libier. Lenže vláda Borisa Johnsona v marci podporu obmedzila. Maximálna cena elektromobilu, pri ktorom si možno nárokovať na dotáciu, klesla na 35 000 libier a samotná výška dotácie na 2 500 libier. To je vcelku pochopiteľné. Takáto podpora je pre štát drahá, najmä ak predaj elektromobilov rastie.

Samozrejme, proti novým pravidlám sa hneď ozvali zástupcovia automobiliek, no neuspeli. Neostávalo im preto nič iné, ako sa prispôsobiť. A stal sa doslova zázrak. Keďže znížením maximálnej ceny vypadlo z ponuky množstvo elektromobilov s možnosťou dotácie, začali vo Veľkej Británii zlacňovať. A nejde o drobné. Tak napríklad Nissan Leaf 62 kWhe+ Tekna zlacnel z večera do rána z 37 710 na 32 445 libier, teda o 5 265 libier. Podobne sa zachovali aj značky Citroen a Opel. Zlacňovalo aj BMW. Cena jeho i3 klesla o 6 000 a i3s dokonca o 7 500 libier. To je už suma, za ktorú si kúpite novú Daciu Sandero. Kia zasa vytvorila špeciálnu lacnejšiu verziu e-Nira a podobná reakcia sa očakáva od Volkswagenu, Fordu a Volva.

To je, samozrejme, pre zákazníkov dobrá správa. Ale len naoko. Otvára totiž otázku, na čo sú dobré dotácie. Britský Carscoops tvrdí, že dotácie namiesto toho, aby robili elektromobilitu dostupnejšou, v skutočnosti umožňujú výrobcom umelo udržiavať vysoké ceny elektromobilov. Dotácie, hradené z peňazí tých, ktorí si elektromobily nekupujú, nakoniec skončia na strane automobiliek a predajcov. Inak si nie je možné vysvetliť také masové znižovanie cien elektrických áut bez toho, aby to nepredstavovalo stratu na strane výrobcu. V kontinentálnej Európe by sa to dalo ešte pochopiť, keďže takáto strata môže byť nižšia ako pokuty za prekračovanie emisií, ale v Británii je to po brexite naozaj podozrivé.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #zlacňovanie #Veľká Británia #elektromobily #dotácie na elektromobily
Články podľa značiek