Gigafactory Berlin-Brandenburg by mala byť najvyspelejším veľkokapacitným výrobným závodom elektromobilov na svete. Po uvedení do prevádzky by sa tam mal vyrábať predovšetkým Model Y. Vyzerá to však tak, že táto továreň bude mať veľké problémy s tým, aby získala povolenie na stavbu. Paradoxne, problémy má práve so životným prostredím.
Stavbu Gigafactory pri Berlíne sprevádzajú rôzne komplikácie prakticky od prvého dňa. Najskôr to boli prírodné živly, potom ich vystriedali enviromentálni aktivisti, ktorí začali protestovať proti jej výstavbe a na úrady posielali rôzne námietky, týkajúce sa ornej pôdy, výrubu stromov a podobne. Takýchto námietok sa napokon nazbieralo takmer 350. Najvýznamnejšia sa však objavila na prelome tohto a minulého roku. Tá totiž môže naozaj zastaviť sériovú výrobu áut, ktorá sa tam ešte ani nerozbehla.
Takto vyzerala výstavba továrne Tesly pri Berlíne v novembri minulého roku. Dnes je už temer úplne hotová.
Stavba gigafacory totiž aj napriek ekologickým námietkam za súčinnosti vlády a vďaka rôznym výnimkám pokračovala ďalej. Aby mohla pokračovať, dostala takzvané predbežné ekologické povolenie – v poradí už dvanáste. Dnes je hrubá stavba už dokončená a začala sa inštalácia robotov a strojového vybavenia. Tesla už dokonca robí aj nábor zamestnancov, výroba by sa tam teoreticky mohla rozbehnúť už v lete. Najnovšie americká spoločnosť získala predbežné povolenie dokonca aj spustenie skúšobnej výroby. To však neznamená, že rozbehne aj sériovú.
Nemecký súd totiž zakázal na prelome tohto a minulého roku výrub stromov v niektorých častiach lokality neďaleko Berlína, kde má stáť nová továreň automobilky Tesla. Najvyšší správny súd pre mesto Berlín a spolkovú krajinu Brandebursko tým potvrdil rozhodnutie súdu nižšej inštancie. A to je len jedna z takmer 350 námietok ekológov, ktoré proti výstavbe továrne vzniesli ekológovia. Najnovšie, na prelome marca a apríla bol síce ten výrub napokon povolený, no hlavný problém zostáva otvorený.
Aj keď je továreň Tesly, kde by sa mal pre Európu vyrábať Model Y a aj Model 3 prakticky hotová, tak americká firma ešte stále nemá konečné stavebné povolenie a aj necelé tri mesiace pred zahájením výroby je ešte stále de facto čiernou stavbou. A bez tohto povolenia ju nebude možné skolaudovať a sériová výroba v neskolaudovanej továrni nesmie byť zahájená. Na to sa už u nemeckej vlády sťažovali aj čelní predstavitelia Tesly, ktorým, podľa ich vlastných slov, už „dochádza trpezlivosť s nemeckou byrokraciou“.