Yamaha má dlhé roky chuť spolupracovať s automobilovým priemyslom. Ak si spomínate, podieľala sa napríklad na vývoji 8-valcového motora pre Volvo a tiež ladila zvuk úžasného 10-valca pre superšport Lexus LFA. V roku 2023 tiež predstavila konkurenta pre Smart, koncept Motiv.e a o dva roky neskôr malé športové kupé Sports Ride, oba vyvíjané v spolupráci s geniálnym konštruktérom monopostov Gordonom Murrayom. A keď sme už pri rýchlych autách, spomeňme jej 12-valcový superšport OX 99–11 z roku 1992.
Odvtedy sa ale veľa zmenilo. Svet áut sa rúti do elektrickej éry a v nej Yamaha opäť vidí svoju príležitosť. Vyvíja elektromotory novej generácie s výkonom od 35 do 200 kW a najnovšie aj supersilný elektromotor, ktorý dosahuje až 350 kW. Táto synchrónna jednotka s permanentným magnetom má mať kompaktnú konštrukciu a olejové chladenie. Jej výhodou je aj integrácia mechanických a elektronických systémov do jediného celku. Výhodou je aj 800 V elektrická architektúra.
Yamaha tvrdí, že si vie predstaviť hyperšport, ktorý by využíval až štyri takéto elektromotory. Svojou jednotkou sa chce pochváliť na výstave automobilových technológií, ktorú otvoria v Jokohame 26. mája. Cieľom je ponúknuť elektromotory výrobcom áut spolu so svojím know-how, ktoré jej umožňuje vyvinúť prakticky akýkoľvek elektromotor ušitý na mieru zákazníkov. Ak sa jej podarí presadiť, môže to znamenať rast firmy a istotu prosperity pre ďalšie desaťročia. Konkurencia bude však tvrdá.
Čítajte viac Yamaha Sports Ride: Kupé od Gordona Murraya pôjde do výroby Čítajte viac Yamaha MOTIV.e: Dostane sa japonský 'Smart' do výroby?