ACEA: Predaj áut v EÚ v prvom štvrťroku vzrástol. Ale len naoko

Pohľad do štatistík registrácií áut za prvé tri mesiace 2021 pôsobí optimisticky. Ide však len o klam. Ku konsolidácii má automobilový trh ešte poriadne ďaleko.

22.04.2021 06:00
Predaj áut za prvý štvrťrok v Európe mierne... Foto: JATO Dynamics
Predaj áut Predaj áut za prvý štvrťrok v Európe mierne vzrástol. Ale nie z dôvodu tragických výsledkov toho predchádzajúceho.

Európska asociácia výrobcov áut zverejnila štatistiky predaja áut za prvé tri mesiace tohto roka. Kým v januári sa registrácie v medziročnom porovnaní prepadli o 24 a vo februári o 19,3 %, v marci došlo doslova k zázraku. Odbyt áut stúpol akoby mávnutím čarovného prútika o neuveriteľných 87,3 %, keď sa pre kúpu rozhodlo 1 062 446 zákaz­níkov. Samozrejme, neznamená to, že by dopyt vzrástol. Dvojciferný rast majú na svedomí dramatické udalosti, ktoré sa odohrali vlani. Práve marec bol totiž prvým mesiacom, keď automobilový trh naplno zasiahli následky pandémie koronavírusu. Predajné siete zatvárali dílerstvá v jednej krajine po druhej a automobilky ešte len hľadali nové virtuálne formy predaja. Vlaňajší marec sa tak skončil s obrovskou stratou mínus 55,1 %.

Volkswagen je naďalej trhovou jednotkou, i keď... Foto: Volkswagen
VW - nové logo 2019 Volkswagen je naďalej trhovou jednotkou, i keď s poklesom 6,1 %.

Celkovo putovalo za prvý štvrťrok 2021 k zákazníkom v Európe vrátane Veľkej Británie 3 080 751 vozidiel, čo znamená mierny nárast o 0,9 %. Ak by sme brali do úvahy len štáty EÚ, bolo by to 2 560 330 vozidiel a nárast o 3,2 percenta. Opäť však len z dôvodu obrovských vlaňajších strát. Dvojciferné rasty zaznamenalo z kľúčových trhov Taliansko (+ 28,7 %), Francúzsko (+ 21,1 %) a Švédsko (+ 37,1 %). Na Slovensku sa síce v marci podarilo zvýšiť odbyt o 30,5 %, ale na dorovnanie strát z januára a februára to nestačilo. Celková štvrťročná bilancia je tak mínus 18,9 %. Straty hlási aj Španielsko (-14,9 %) a najmä Nemecko (- 6,4 %), ktoré je najväčším automobilovým trhom Európy.

BMW sa podarilo prepracovať až na štvrtú... Foto: BMW
BMW - logo BMW sa podarilo prepracovať až na štvrtú priečku. Predalo tak viac áut ako mainstreamové značky Renault, Škoda a Ford.
ACEA Čítajte viac JATO: Februáru kraľovali dva Peugeoty. Golf je opäť až tretí!

V Portugalsku sa v medziročnom porovnaní prepadol trh s autami až o rekordných 31,4 %. Stále tu teda nie je dôvod na predčasný optimizmus. A ako dopadol rebríček automobiliek. Lídrom je naďalej Volkswagen, ktorý dodal 331 355 áut s poklesom 6,1 %. Druhý je Peugeot a tretia Toyota, tiež však so stratami. Prekvapením je štvrtá priečka pre BMW, ktoré si dokonca polepšilo o 4,5 %. Hneď za ním nasleduje Mercedes-Benz. To je ďalší dôkaz, že pandémia sa príliš nedotkla bohatších ľudí. Tieto dve nemecké prémiové značky zaznamenali totiž viac registrácií ako mainstreamový Renault, Škoda, Ford. Do prvej desiatky sa ešte zmestí Audi. Nasledujú Fiat, Citroën a Hyundai. Prakticky všetky značky sa museli zmieriť s poklesom.

Švédske Volvo exceluje aj v ťažkých časoch.... Foto: Volvo
Volvo XC90 - 2019 Švédske Volvo exceluje aj v ťažkých časoch. Tohoročné registrácie mu rástli v každom mesiaci. Za prvý štvrťrok tak hlási o 22,2 0 viac predaných áut.

Vytŕča jedine Peugeot (+15,7 %)Fiat (+ 5,8 %), Citroën (+ 5,8 %), BMW (+ 4,5 %)a najmä Volvo, ktoré dokázalo umiestniť na trhu za prvé tri mesiace o 22,2 % viac áut! No i tak je až na 17. priečke. Plusové skóre zaznamenali aj Mini a Land Rover, ktoré uzatvárajú prvú dvadsiatku. Odhadnúť vývoj je ťažké. V apríli síce možno očakávať medziročný rast, ale opäť len „vďaka“ kolapsu trhu v minulom roku. V apríli 2020 došlo totiž k drastickému prepadu o 76,3 %! A v máji to bolo podobné (-52,3 %). Automobilky navyše sužuje nedostatok polovodičových súčiastok, čo ich núti obmedzovať alebo úplne zastaviť výrobu. Najnovšie sa prejavil aj nedostatok kaučuku, ktorý zamieril k novým odberateľom – od automobiliek k výrobe rukavíc a ochranných pomôcok.

Značky podľa predaja (I. – III. 2021)

Značka Počet ks. vs. 2020 (%) Trhový podiel (%)
1. Volkswagen 331 355 –6,1 10,7
2. Peugeot 215 470 +15,7 7,0
3. Toyota 183 069 +6,6 5,9
4. BMW 182 401 +4,5 5,9
5. Mercedes-Benz 180 928 –10,1 5,9
6. Renault 170 612 –7,4 5,5
7. Škoda 162 604 –0,9 5,3
8. Ford 157 849 –1,8 5,1
9. Audi 155 531 –3,3 5,0
10. Opel 132 862 –1,1 4,3
11. Fiat 128 993 +5,8 4,2
12. Citroën 126 866 +5,8 4,1
13. Kia 113 812 +0,7 3,7
14. Hyundai 108 048 –0,9 3,6
15. Seat 102 728 –4,2 3,3
16. Dacia 88 913 +6,9 2,9
17. Volvo 88 078 +22,2 2,9
18. Nissan 77 289 –11,4 2,5
19. Mini 44 166 +4,1 1,4
20. Land Rover 36 763 +3,0 1,2
Spolu 3 080 751 +0,9 100

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #predaj áut
Články podľa značiek