Európska asociácia výrobcov áut zverejnila štatistiky predaja áut za prvé tri mesiace tohto roka. Kým v januári sa registrácie v medziročnom porovnaní prepadli o 24 a vo februári o 19,3 %, v marci došlo doslova k zázraku. Odbyt áut stúpol akoby mávnutím čarovného prútika o neuveriteľných 87,3 %, keď sa pre kúpu rozhodlo 1 062 446 zákazníkov. Samozrejme, neznamená to, že by dopyt vzrástol. Dvojciferný rast majú na svedomí dramatické udalosti, ktoré sa odohrali vlani. Práve marec bol totiž prvým mesiacom, keď automobilový trh naplno zasiahli následky pandémie koronavírusu. Predajné siete zatvárali dílerstvá v jednej krajine po druhej a automobilky ešte len hľadali nové virtuálne formy predaja. Vlaňajší marec sa tak skončil s obrovskou stratou mínus 55,1 %.
Celkovo putovalo za prvý štvrťrok 2021 k zákazníkom v Európe vrátane Veľkej Británie 3 080 751 vozidiel, čo znamená mierny nárast o 0,9 %. Ak by sme brali do úvahy len štáty EÚ, bolo by to 2 560 330 vozidiel a nárast o 3,2 percenta. Opäť však len z dôvodu obrovských vlaňajších strát. Dvojciferné rasty zaznamenalo z kľúčových trhov Taliansko (+ 28,7 %), Francúzsko (+ 21,1 %) a Švédsko (+ 37,1 %). Na Slovensku sa síce v marci podarilo zvýšiť odbyt o 30,5 %, ale na dorovnanie strát z januára a februára to nestačilo. Celková štvrťročná bilancia je tak mínus 18,9 %. Straty hlási aj Španielsko (-14,9 %) a najmä Nemecko (- 6,4 %), ktoré je najväčším automobilovým trhom Európy.
V Portugalsku sa v medziročnom porovnaní prepadol trh s autami až o rekordných 31,4 %. Stále tu teda nie je dôvod na predčasný optimizmus. A ako dopadol rebríček automobiliek. Lídrom je naďalej Volkswagen, ktorý dodal 331 355 áut s poklesom 6,1 %. Druhý je Peugeot a tretia Toyota, tiež však so stratami. Prekvapením je štvrtá priečka pre BMW, ktoré si dokonca polepšilo o 4,5 %. Hneď za ním nasleduje Mercedes-Benz. To je ďalší dôkaz, že pandémia sa príliš nedotkla bohatších ľudí. Tieto dve nemecké prémiové značky zaznamenali totiž viac registrácií ako mainstreamový Renault, Škoda, Ford. Do prvej desiatky sa ešte zmestí Audi. Nasledujú Fiat, Citroën a Hyundai. Prakticky všetky značky sa museli zmieriť s poklesom.
Vytŕča jedine Peugeot (+15,7 %)Fiat (+ 5,8 %), Citroën (+ 5,8 %), BMW (+ 4,5 %)a najmä Volvo, ktoré dokázalo umiestniť na trhu za prvé tri mesiace o 22,2 % viac áut! No i tak je až na 17. priečke. Plusové skóre zaznamenali aj Mini a Land Rover, ktoré uzatvárajú prvú dvadsiatku. Odhadnúť vývoj je ťažké. V apríli síce možno očakávať medziročný rast, ale opäť len „vďaka“ kolapsu trhu v minulom roku. V apríli 2020 došlo totiž k drastickému prepadu o 76,3 %! A v máji to bolo podobné (-52,3 %). Automobilky navyše sužuje nedostatok polovodičových súčiastok, čo ich núti obmedzovať alebo úplne zastaviť výrobu. Najnovšie sa prejavil aj nedostatok kaučuku, ktorý zamieril k novým odberateľom – od automobiliek k výrobe rukavíc a ochranných pomôcok.
Značky podľa predaja (I. – III. 2021)
Značka | Počet ks. | vs. 2020 (%) | Trhový podiel (%) |
---|---|---|---|
1. Volkswagen | 331 355 | –6,1 | 10,7 |
2. Peugeot | 215 470 | +15,7 | 7,0 |
3. Toyota | 183 069 | +6,6 | 5,9 |
4. BMW | 182 401 | +4,5 | 5,9 |
5. Mercedes-Benz | 180 928 | –10,1 | 5,9 |
6. Renault | 170 612 | –7,4 | 5,5 |
7. Škoda | 162 604 | –0,9 | 5,3 |
8. Ford | 157 849 | –1,8 | 5,1 |
9. Audi | 155 531 | –3,3 | 5,0 |
10. Opel | 132 862 | –1,1 | 4,3 |
11. Fiat | 128 993 | +5,8 | 4,2 |
12. Citroën | 126 866 | +5,8 | 4,1 |
13. Kia | 113 812 | +0,7 | 3,7 |
14. Hyundai | 108 048 | –0,9 | 3,6 |
15. Seat | 102 728 | –4,2 | 3,3 |
16. Dacia | 88 913 | +6,9 | 2,9 |
17. Volvo | 88 078 | +22,2 | 2,9 |
18. Nissan | 77 289 | –11,4 | 2,5 |
19. Mini | 44 166 | +4,1 | 1,4 |
20. Land Rover | 36 763 | +3,0 | 1,2 |
Spolu | 3 080 751 | +0,9 | 100 |