Jednodenné registrácie, umožňujúce pri nových autách obísť cenovú politiku automobiliek, v Rakúsku minulý mesiac stúpli bezmála o 250 percent. Predajcovia v Rakúsku takto na jediný deň prihlásili a vzápätí odhlásili za prvé tri mesiace takmer tritisíc áut, väčšinu z nich pritom v marci.
Jednodňové registrácie sú trikom, akým sa, niekedy aj s tichým súhlasom výrobcov, obchádza nastavená cenová politika a predajcovia nové autá zlacňujú nad rámec akýchkoľvek oficiálnych dohôd s importérom alebo výrobcom, zväčša o 10 až 30 percent – a to bez toho museli meniť oficiálne cenníky nových áut.
Princíp je jednoduchý, aj „jednodňovo“ prihlásené auto sa totiž stáva z pohľadu vzťahu medzi dovozcom a predajcom „jazdeným“, pri ktorom predajcovia môžu ľubovoľne hýbať s cenou a nerešpektovať aktuálne platné cenníky a katalógové ceny nových áut. Z pohľadu legislatívy však môžu takéto auto pri predaji konečnému záujemcovi stále deklarovať ako nové.
Jediným legislatívnym obmedzením je, že takto možno prihlásiť a hneď odhlásiť auto, len ak má nájazd maximálne do 10 kilometrov. Ak je takto prihlásené auto dlhšie ako deň, alebo má nájazd viac ako 10 km, už nemôže byť deklarované pri ďalšom predaji ako nové, ale stáva sa štandardným predvádzacím vozidlom.
Takto prihlásené autá sa zväčša predajú veľmi rýchlo a neplatí jednoznačne, že predajca tým stráca. Dosahuje napríklad takto väčšie objemy predaja a od importéra získava za viac predaných áut finančný bonus, ktorý je spravidla vyšší, než to, čo stráca na marži jednodňovo prihlásených vozidiel.
Z takéhoto obchádzania katalógových cien sa stáva pomerne veľký biznis, mnoho zákazníkov nielen v Rakúsku, ale aj v Nemecku už programovo vyhľadáva inzeráty, kde sú nové autá ponúkané ako „tageszulanssung“.
Čítajte viac Tieto autá hľadáme v bazároch najčastejšie. Čím môžu nepríjemne prekvapiť?Výrobcovia to nevidia celkom radi, pretože to likviduje ich cenovú politiku a tí, čo si kúpia auto za oficiálnu katalógovú cenu, sa cítia podvedení, že zaň zbytočne zaplatili viac. Klienti sa navyše takto učia vopred automaticky rátať s tým, že na nové auto dostanú zľavu. Občas sa táto, nie celkom férová, metóda predaja používa aj s tichým požehnaním výrobcov, ktorí sa potrebujú zbaviť väčšieho množstva áut a nechcú pritom hýbať s katalógovými cenami a plošne zlacňovať.
Z hľadiska klienta je veľkou výhodou, že sa dostane k novému autu s pomerne výraznou zľavou, navyše je k dispozícii hneď. Nevýhodou je, že ho prakticky nemožno konfigurovať a ak sa ho náhodou nepodarí predať rýchlo, tak záruka naň beží odo dňa prvej registrácie, takže sa o niečo skracuje. Taktiež majiteľ bude evidovaný v technickom preukaze ako druhý, prvým je predajca, čo môže zavážiť pri jeho následnom odpredaji.