Nie je to vtip. Apple si nechal patentovať nafukovacie nárazníky

S myšlienkou nafukovacích nárazníkov sa Apple pohráva prakticky už od roku 2015, tento nápad si dala spoločnosť dokonca patentovať. Patentový úrad ho schválil pred pár dňami.

22.04.2021 12:00
Apple car Foto:
Ako bude presne auto od Apple vyzerať, sa ešte len môžeme dohadovať.
debata

Spoločnosť Apple sa s myšlienkou na vývoj autonómneho auta pohráva už niekoľko rokov. Najnovšie sa o tejto jej snahe hovorilo na prelome rokov, keď niektoré médiá zverejnili informácie, že „Apple auto“ je už predo dvermi a mohlo by sa na trhu objaviť ešte pred rokom 2025. Ako pravdepodobná sa javila spolupráca s koncernom Hyundai – Kia. Kórejci, rovnako ako Apple, však po sérii únikov informácií z rokovaní vyhlásili, že dohoda o spolupráci predbežne nie je na programe dňa.

Reálne sa začalo „Apple auto“ spomínať už v roku 2014 v súvislosti s projektom Titan. Postup prác na vývoji auta a potrebného softvéru však v ďalších rokoch nenapĺňal predstavy vedenia spoločnosti. Projekt Titan sa napokon ocitol v zásadnej kríze na prelome rokov 2018 a 2019. Vtedy odišli z oddelenia, pracujúceho na vývoji auta, takmer dve stovky zamestnancov. Po nich však prišli noví a vyzerá to, že z hľadiska vývoja autonómneho auta Apple chytil druhý dych.

Schéma ukazuje základný princíp fungovania... Foto: US Patent and Trademark Office
nafukovacie nárazníky Schéma ukazuje základný princíp fungovania nafukovacích nárazníkov.

Myšlienka „nafukovacích nárazníkov“ pochádza práve z úvodnej fázy projektu Titan, zrodila sa niekedy v roku 2015. Patent bol zverejnený v roku 2019 a pred pár dňami bol americkým patentovým úradom schválený. Základná myšlienka je jednoduchá, realizácia by však zrejme narazila na množstvo úskalí.

V podstate za predným aj zadným nárazníkom by boli uložené zariadenia, fungujúce na rovnakom princípe, ako nafukovacie airbagy, s podstatným rozdielom v tom, že by ich bolo možné na rozdiel od airbagov nafukovať a vyfukovať opakovane. Buď podľa želania vodiča, alebo by sa tak dialo automaticky pri dosiahnutí určitej rýchlosti, respektíve pri zaradení vyššieho rýchlostného stupňa. Nafukovacie „predlžovacie“ nárazníky by teda nevyužívali pyrotechnickú rozbušku ako airbagy, nafukovali a vyfukovali by sa po dosiahnutí určitej ráchlosti a nie v okamihu nárazu.

Apple-a-Hyundai Čítajte viac Apple a Hyundai - Kia chcú spolu vyrábať auto. Alebo iba hrajú mediálne hry

Vodič by ich aktivoval tlačidlom v interiéri, nafukovali by sa pomocou kompresoru. Ich nafúknutím by sa vysunula skladacia konštrukcia nárazníka, ktorý by sa zaaretoval v tejto polohe. Tým by sa auto predĺžilo a sily, ktoré v konečnom dôsledku pri náraze pôsobia na kabínu a posádku, by sa, v prípade ak by k nemu prišlo, viac rozložili a zoslabili. Nárazník by sa dal vďaka pružinovanému mechanizmu opäť sklopiť do zloženej polohy, čím by sa auto skrátilo a ľahšie by sa s ním v meste parkovalo.

Je to jeden z „divokých“ nápadov, vznikajúcich pri vymýšľaní revolučných áut. V tomto prípade ale, aj s ohľadom na to, kam sa uberajú bezpečnostné technológie v autách, zostane zrejme iba trochu bláznivých snom technologických vizionárov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #autonómne autá #projekt Titan #Apple auto #nafukovacie nárazníky
Články podľa značiek