Sú elektronické spätné zrkadlá slepou uličkou?

Ešte prednedávnom sa zdalo, že vonkajšie elektronické spätné zrkadlá sú jasnou budúcnosťou. Až do premiéry futuristického Mercdedesu-Benz EQS. Automobilka k nim má výhrady.

22.04.2021 14:00
debata (1)
Obrovské spätné zrkadlá na najaerodynamickejšom... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS - 2021 Obrovské spätné zrkadlá na najaerodynamickejšom aute planéty pôsobia trochu ako z praveku, no automobilka má vysvetlenie.

Aj vy ste si všimli najväčší paradox novej elektrickej vlajkovej lode zo Stuttgartu? Luxusná limuzína EQS je doslova nabitá elektronikou, ale digitálne vonkajšie spätné zrkadlá by ste na nej hľadali márne. Pritom ich dnes má, a to dokonca v sérii, napríklad malá Hoda e, nehovoriac o konkurenčnom Audi e-trone. Mercedes-Benz však použil pri svojom technologickom vrchole klasické zrkadlá a kamery namiesto nich neponúka ani len za príplatok. Pritom to nie je tak dávno, čo elektronické zrkadlá presadzoval sám šéf dizajnu automobilky Gordon Wagener a použil ich dokonca aj na úžitkovom koncepte Vision Van.

V roku 2016 Wagener tvrdil, že klasické zrkadlá kazia čistotu dizajnu a zvyšujú aerodynamický odpor. A mal pravdu. Kamery naozaj zmenšujú čelnú plochu auta, znižujú turbulencie aj aerodynamický hluk a dokonca môžu vďaka spracovaniu obrazu fungovať lepšie ako zrkadlá v nepriaznivých svetelných podmienkach. Lenže každá minca má dve strany. A dnes to vie aj Wagener. Počas prezentácie EQS povedal: „Tieto kamery nie sú až takým dobrým nápadom. Síce znižujú odpor, ale spotrebujú veľa energie na samotnú prevádzku, čo zvlášť pri elektromobiloch nedáva zmysel.“

Mercedes-Benz tvrdí, že čo digitálne zrkadlá... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS - 2021 Mercedes-Benz tvrdí, že čo digitálne zrkadlá ušetria na zníženom odpore vzduchu, spotrebujú na svoju prevádzku.
Lexus ES - digitálne zrkadlá Čítajte viac Lexus zdokonalil digitálne zrkadlá. Zlepšujú odhad

Šéf Daimleru Ola Källenius navyše dodal, že niektorým zákazníkom sa pri sledovaní obrazoviek robí nevoľno. Môže to byť spôsobené oneskorením obrazu. Klasické spätné zrkadlá na futuristickej vlajkovej lodi síce pôsobia ako päsť na oko, ale sú užívateľsky priateľskejšie. Uvidíme, či rozhodnutie Mercedesu-Benz ovplyvní celkový trend. Napokon, vo výhradách nie je sám. Tak napríklad Bengt Halvorson z Green Car Reports, ktorý testoval Audi e-tron upozornil, že zmena pohľadu medzi čelným oknom s prirodzeným svetlom a displejmi s umelým svetlom, pôsobí unavujúco.

A potom tu máme problém s reakciou obrazu na rýchle zmeny svetelných podmienok, napríklad pri vjazde a výjazde z tunela. Jednoducho, reagujú neskoro, čo môže znamenať, že na pár sekúnd stratí vodič predstavu o tom, čo sa deje za vozidlom. Podľa našich skúseností je ale najväčšou nevýhodou elektronických spätných zrkadiel strata odhadu vzdialenosti. Dvojdimenzionálny obraz displeja nemá totiž takú hĺbku ako realita zobrazovaná zrkadlom. A to je veľké mínus, pretože kým pri vnútorných elektronických zrkadlách máte stále možnosť prepnúť ich do režimu zrkadla, pri tých exteriérových to možné nie je.

Aston Martin - digitálne zrkadlá Čítajte viac Aston Martin ukáže unikátne spätné zrkadlo. Integruje funkciu všetkých troch

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz EQS #digitálne spätné zrkadlá #Mercedes-Bnez
Články podľa značiek