Automobilky sa ešte poriadne nestihli spamätať z poklesu predaja nových áut kvôli pandémii a už musia čeliť ďalšej vážnej a dlhodobej kríze. Nedostatok čipov pre riadiace jednotky ich núti v niektorých fabrikách obmedzovať alebo úplne zastavovať výrobu. Na mnohé preto zákazníci musia čakať oveľa dlhšie, niektoré nie sú dostupné vôbec. Ich tohtoročné straty odhadujú experti na takmer 70 miliárd dolárov a vôbec to nemusí byť konečné číslo.
Aj preto sa niektoré v snahe udržať výrobu odhodlávajú ku krokom, ktoré ani nemožno nazvať inak, než ako zúfalé. Ford sa napríklad v snahe udržať výrobu ich najziskovejšieho modelu a súčasne jedného z najpredávanejších áut sveta, ktorým je pickup série F-150 nedávno rozhodol vyrábať ich bez potrebných čipov, ktoré by domontoval neskôr. Veľmi rýchlo však prišiel na to, že takéto riešenie je prakticky absolútne neudržateľné a tak výrobné linky napokon zastavil.

Peugeot čelí rovnako vážnemu problému, preto sa rozhodol pri niektorých modeloch s čipmi aspoň šetriť. Voľba padla na model 308, ktorý už čaká medzigeneračná výmena. Pri ňom sa rozhodol, že z výbavy vypustí jednu z najdôležitejších súčastí svojho ergonomického riešenia i-Cockpit, na ktoré je mimoriadne hrdý a zdokonaľuje ho už niekoľko rokov.
V praxi to znamená, že v jeho výbave už nebudú digitálne prístroje pred vodičom, ale vráti sa späť k analógovým ciferníkom. A ponúkne zároveň na auto zľavu, ktorá by sa podľa našich informácií mohla pohybovať okolo hranice 400 eur.
Ušetrené čipy použije v SUV 3008, ktoré je pre značku aktuálne po obchodnej stránke dôležitejšie. A bude pritom dúfať, že do začiatku budúceho roku sa čipová kríza vyrieši. Pri novej generácii 308-ky, ktorá vtedy príde na trh, totiž už takéto riešenie nebude možné, nerátalo sa s ním už ani pri počiatočnom návrhu auta. Z pohľadu Peugeotu je takéto riešenie trochu vabank, pretože čipová kríza môže trvať ešte veľmi dlho a nie je vylúčené, že sa prenesie aj do roku 2022.

Keď sme sa pýtali Martina Jahna, topmanažéra spoločnosti Škoda Auto, zodpovedného za globálny predaj a marketing značky na to, ako odhaduje koniec krízy s čipmi, tak povedal, že by mohla skončiť možno v treťom kvartáli tohto roku, možno sa však prenesie ešte aj do prvého kvartálu roku nasledujúceho. A to by bol už pre Peugeot vážny problém.
A ten sa už začína týkať aj automobiliek na Slovensku. Stellantis už musel kvôli nedostatku čipov prerušovať výrobu, v marci tak krátkodobo spravila aj žilinská Kia a najnovšie tak bude musieť spraviť už o pár dní aj bratislavský Volkswagen. Pri ňom sú zodpovední zatiaľ veľmi skúpi na podrobnosti, takže ako dlho bude prerušenie výroby trvať a či sa dotkne všetkých modelov v tejto chvíli nevieme.