Automobilky sa ešte poriadne nestihli spamätať z poklesu predaja nových áut kvôli pandémii a už musia čeliť ďalšej vážnej a dlhodobej kríze. Nedostatok čipov pre riadiace jednotky ich núti v niektorých fabrikách obmedzovať alebo úplne zastavovať výrobu. Na mnohé preto zákazníci musia čakať oveľa dlhšie, niektoré nie sú dostupné vôbec. Ich tohtoročné straty odhadujú experti na takmer 70 miliárd dolárov a vôbec to nemusí byť konečné číslo.
Aj preto sa niektoré v snahe udržať výrobu odhodlávajú ku krokom, ktoré ani nemožno nazvať inak, než ako zúfalé. Ford sa napríklad v snahe udržať výrobu ich najziskovejšieho modelu a súčasne jedného z najpredávanejších áut sveta, ktorým je pickup série F-150 nedávno rozhodol vyrábať ich bez potrebných čipov, ktoré by domontoval neskôr. Veľmi rýchlo však prišiel na to, že takéto riešenie je prakticky absolútne neudržateľné a tak výrobné linky napokon zastavil.
Peugeot čelí rovnako vážnemu problému, preto sa rozhodol pri niektorých modeloch s čipmi aspoň šetriť. Voľba padla na model 308, ktorý už čaká medzigeneračná výmena. Pri ňom sa rozhodol, že z výbavy vypustí jednu z najdôležitejších súčastí svojho ergonomického riešenia i-Cockpit, na ktoré je mimoriadne hrdý a zdokonaľuje ho už niekoľko rokov.
V praxi to znamená, že v jeho výbave už nebudú digitálne prístroje pred vodičom, ale vráti sa späť k analógovým ciferníkom. A ponúkne zároveň na auto zľavu, ktorá by sa podľa našich informácií mohla pohybovať okolo hranice 400 eur.
Ušetrené čipy použije v SUV 3008, ktoré je pre značku aktuálne po obchodnej stránke dôležitejšie. A bude pritom dúfať, že do začiatku budúceho roku sa čipová kríza vyrieši. Pri novej generácii 308-ky, ktorá vtedy príde na trh, totiž už takéto riešenie nebude možné, nerátalo sa s ním už ani pri počiatočnom návrhu auta. Z pohľadu Peugeotu je takéto riešenie trochu vabank, pretože čipová kríza môže trvať ešte veľmi dlho a nie je vylúčené, že sa prenesie aj do roku 2022.
Čítajte viac Renault obmedzí výrobu áut až do konca septembra!Keď sme sa pýtali Martina Jahna, topmanažéra spoločnosti Škoda Auto, zodpovedného za globálny predaj a marketing značky na to, ako odhaduje koniec krízy s čipmi, tak povedal, že by mohla skončiť možno v treťom kvartáli tohto roku, možno sa však prenesie ešte aj do prvého kvartálu roku nasledujúceho. A to by bol už pre Peugeot vážny problém.
A ten sa už začína týkať aj automobiliek na Slovensku. Stellantis už musel kvôli nedostatku čipov prerušovať výrobu, v marci tak krátkodobo spravila aj žilinská Kia a najnovšie tak bude musieť spraviť už o pár dní aj bratislavský Volkswagen. Pri ňom sú zodpovední zatiaľ veľmi skúpi na podrobnosti, takže ako dlho bude prerušenie výroby trvať a či sa dotkne všetkých modelov v tejto chvíli nevieme.