Čipová kríza trápi automobilky už od začiatku roku a jej koniec je zatiaľ v nedohľadne. Aktuálne skôr naberá na sile. Výrobcovia áut sa stali rukojemníkmi dodávateľov polovodičov a zúfalo čakajú na každú dodávku. Tie však ich výrobcovia nedokážu garantovať rádovo ani na dni vopred, nieto ešte na týždne či mesiace. Automobilky preto nie sú schopné plánovať výrobu a situácia sa môže zmeniť doslova z hodiny na hodinu. A zúfalá situácia núti automobilky k zúfalým činom.
Americký Ford nechcel zastaviť výrobu pickupov F-150, ktoré mu prinášajú najvyšší zisk a preto sa ich rozhodol vyrábať bez čipov s tým, že ich dodatočne do vyrobených áut domontuje. Rýchlo však zistil, že by to výrobu áut tak predražilo, že lepšie bude linky zastaviť. Aby výroba Peugeotov mohla pokračovať, tak do modelu 308, čakajúceho na generačnú výmenu, sa namiesto digitálnych opäť vrátili klasické analógové prístroje. A ušetrené čipy umožnia pokračovať vo výrobe modelu 3008.
Daimler sa snažil výrobu udržať čo najdlhšie, no tento týždeň musel takmer 20-tisíc svojim zamestnancom jednoducho oznámiť, že už o pár dní pre nich nemá prácu. Ide o veľké fabriky v Brémach a Rastatte. V prvej z nich, ktorá patrí k najdôležitejším v rámci koncernu, pracuje 12-tisíc zamestnancov a aktuálne sa tam vyrába až 12 rôznych modelov, čo je vôbec najviac v celej výrobnej sieti Daimleru. Jej odstávka vážne ohrozí ich dodávky nielen do Európy ale aj do zámoria. Rastatt patrí k novším továrňam, zamestnáva 6 500 ľudí a vyrábať začala v roku 1992. Sústreďuje sa aktuálne skôr na kompaktné modely tried A, B a vyrába sa tam aj GLA.
Keďže automobilka rozhodnutie o zatvorení tovární od 23. apríla minimálne na týždeň oznámila zamestnancom doslova zo dňa na deň, ponúkla im zároveň možnosť chodiť do práce „len tak“ , pričom pre nich vymyslí „špeciálne projekty“ na ktorých budú pracovať.
Čítajte viac Renault obmedzí výrobu áut až do konca septembra!Projekty však neboli nijako bližšie špecifikované a vedenia oboch tovární si pomerne rýchlo uvedomilo, že vymyslieť nejakú zmysluplnú „náhradnú prácu“ pre takmer dvadsať tisíc ľudí je prakticky nemožné. Takže len deň pred odstávkou spresnili, že k slovu príde opatrenie, ktoré poznáme aj na Slovensku – kurzarbeit.
Zamestnanci tak budú stále v pohotovosti, pretože podľa vyjadrenie tlačového odboru Daimleru „je situácia s čipmi absolútne nepredvídateľná a my sa jej snažíme čo najoperatívnejšie prispôsobovať“. Aj takéto nečakané situácie a ich neštandardné riešenia ukazujú nielen bezmocnosť automobiliek, ale aj slabiny výrobného systému „just-in-time“. Ten im síce pomáha výrazne znižovať náklady, no je extrémne citlivý na akúkoľvek nestabilitu v dodávateľsko-odberateľských vzťahoch, keď môže aj jedno zlyhanie spôsobiť, že celý výrobný reťazec sa zrúti ako domček z karát. A to sa deje práve v súčasnosti.