Ťažký kvartál: Pozrite, ktoré autá sa v ňom predávali najviac!

Prvé tri mesiace boli z hľadiska predaja automobilov naozaj ťažké. Komplikovali ich jednak zatvorené showroomy, jednak kríza, spojená s nedostatkom čipov. Svitá však konečne na lepšie časy, predaje v druhom kvartáli by mali výrazne stúpnuť.

26.04.2021 05:00
debata (2)
Najpredávanejším modelom za prvý kvartál roku... Foto: Škoda-Auto
Škoda Fabia Scoutline - 2018 Najpredávanejším modelom za prvý kvartál roku 2021 bola na Slovensku Fabia.

V marci 2021 Zväz automobilového priemyslu (ZAP SR) zaznamenal registrácie nových osobných automobilov s celkovým počtom 6 542 vozidiel. To medziročne síce predstavuje nárast o 30,50 percenta, no treba si uvedomiť, že marec uplynulého roku bol mesiacom, kedy na nás naplno doľahla prvá vlna pandémie, prišiel lockdowvn, zatvorili sa postupne showroomy a automobilky prestali dočasne vyrábať.

Komplikované mesiace

Marec tohto roku bol naopak prvým mesiacom, keď sme sa aj vďaka očkovaniu začali opäť voľne „nadychovať“ a začalo sa hovoriť o uvoľňovaní protipandemických opatrení. Optimizmus sa prejavil aj v ekonomike a čiastočne aj v správaní obyvateľov, ktorí opäť začali zvažovať, aj keď zatiaľ len opatrne, väčšie investície, vrátane tých do áut. Reálnejšiu výpovednú hodnotu má teda údaj, aký bol predaj nových áut v marci oproti priemeru z posledných piatich „predpandemických“ rokov. Ak sa na registrácie nových áut pozrieme z tohto uhla pohľadu, tak v marci 2021 evidujeme stále pokles predaja približne o 21 percent.

Po komplikovanom prvom kvartáli by sa už situácia mala lepšiť, aj keď sa automobilky potýkajú s ďalšou krízou, ktorá predaje zrejme stiahne nadol. Ide o nedostatok čipov, kvôli ktorému sú nútené niektoré, vrátane všetkých slovenských, dočasne obmedzovať alebo zastavovať výrobu. To môže viesť k nedostatku niektorých modelov a predĺženiu čakacích dôb.

V našich končinách sa zákazníci napríklad musia zmieriť s tým, že dlhšie budú čakať na nové Octavie. Pre mladoboleslavskú automobilku je to nepríjemné, lebo pri tomto modeli práve prišlo ku generačnej výbave. Nová Octavia je mimoriadne žiadaná, na Slovensku sa napríklad stala aj Autom roku 2021.

Že sa situácia aj napriek tejto kríze a nedostatku ďalších komponentov, napríklad gumy, začne v druhom kvartáli zlepšovať, je presvedčený aj výkonný viceprezident ZAP SR Pavol Prepiak, ktorý hovorí „Sme radi, že avizované otváranie predajní umožní zákazníkom prísť aj do predajní vozidiel a motocyklov a čísla predajov sa zlepšia. Oproti výsledkom z EŮ, kde (marcový, pozn. red.) medziročný rast dosiahol viac ako 87%, si musíme vysoko vyhrnúť rukávy.“

Ak sa pozrieme na to, ako sa v prvých troch mesiacoch tohto roku vyvíjala situácia v kategórii M1, teda pri bežných osobných autách, ktoré asi každého najviac zaujímajú, tak z prvej desiatky automobiliek s najväčších trhovým podielom si medziročne polepšili len dve: Volkswagen a Peugeot a relatívne malý pokles predaja zaznamenali ešte Škoda a BMW. Naopak, pomerne výrazne klesol predaj Kii. Ukazuje to aj nasledujúca tabuľka:

Víťazi a porazení

Umiestnenie Značka Počet pred. Áut Trhový podiel (%) Zmena 20/21 (%)
1. miesto Škoda 3 993 25,93 –5,40
2. miesto Hyundai 1 518 9,86 –14,53
3. miesto Volkswagen 1 413 9,17 8,52
4. miesto Peugeot 1 066 6,92 7,85
5. miesto Toyota 1032 6,72 –14,57
6. miesto Kia 1 022 6,64 –26,1
7. miesto Citroën 656 4,26 –21,34
8. miesto BMW 555 3,60 –2,97
9. miesto Opel 518 3,36 –21,63
10. miesto Mercedes-Benz 493 3,20 –10,36

Niektoré automobilky počas prvého kvartálu zaznamenali – a to z rôznych dôvodov – extrémne poklesy predaja, ktoré výrazne presiahli hranicu 50 percent. Nie vždy je to však spôsobené nízkym záujmom klientov, ale príčinou je aj nedostatok áut. To sa týka napríklad aj Mitsubishi, značky, ktorá zaznamenala najvyšší medziročný pokles.

Tá aktuálne reviduje svoje pôsobenie na európskych trhoch a ďalšiu obchodnú stratégiu, preto v tomto období doviezla do Európy oveľa menej áut a prejavilo sa to zákonite aj na predajoch, vrátane tých na Slovensku. Nasledujúca tabuľka ukazuje päť značiek, ktoré v prvom kvartáli tohto roku zaznamenali v kategórii M1 najväčší prepad predaja.

Značka Počet pred. áut Trhový podiel (%) Zmena 20/21 (%, pred. autá)
Mitsubishi 95 0,62 –64,55
Honda 83 0,54 –61,57
Dacia 456 2,96 –56,61
Renault 327 2,12 –52,12
SEAT 160 1,04 –51,37
       

Nižšie uvedený graf sa týka len marca a ukazuje, aký typ pohonu sme pri nových autách preferovali. Asi nie je žiadnym tajomstvom, že nožnice medzi dominantnými benzínovými autami a ostrakizovanými dieslami sa naďalej mierne roztvárajú. Ak čísla zaokrúhlime (pokiaľ ukážete v grafe kurzorom na konkrétny typ pohonu, tak v zátvorke budete vidieť aj počet predaných áut), tak možno konštatovať, že prakticky každé druhé predané auto bolo v marci benzínové a každé štvrté naftové. Treťou najsilnejšou kategóriou sú benzínové plug-in hybridy.

Po prvých dvoch slabých mesiacoch sa v marci rozbehol aj predaj elektromobilov, v jeho priebehu si nového majiteľa našlo viac, než 90. Ak bude tento trend pokračovať, tak, podobne ako v uplynulom roku, by mohol ich celkový predaj aj bez dotácií atakovať tisíckusovú hranicu.

Prídu síce aj dotácie, no zrejme až na prelome rokov, takže do predajov sa premietnu zrejme až v roku 2022. Navyše uvidíme, aký vplyv budú mať, keďže už teraz je podľa vyhlásení kompetentných jasné, že nebudú ani zďaleka tak štedré ako v iných krajinách, napríklad v Nemecku alebo vo Francúzsku.

Marec 2021: Registrácie nových áut podľa typu pohonu

A aby sme nezabudli na tú najdôležitejšiu tabuľku, aj komplikovaný prvý kvartál tohto roku má svojich víťazov, modely, ktorým sa darilo z hľadiska predaja naozaj dobre. Asi neprekvapí, že medzi nimi dominujú hlavne modely Škoda a ázijské autá.

Kia má za sebou o niečo slabší kvartál, darilo sa najmä jej sesterskej automobilke Hyundai a pomerne slušné predaje zaznamenala aj Toyota so svojimi modelmi Corolla a RAV4. A evidentne sa nadýchli aj Francúzi, ktorí by v tomto roku mohli prehovoriť do tabuliek predaja podstatne výraznejšie. V prvej desiatke sú za január až marec hneď dva francúzske modely – Peugeot 2008 a Citroën C3 a o 13. miesto sa Tiguanom delí aj menší súrodenec 2008-ky, Peugeot 208, minuloročné európske Auto roku.

Poradie (jan.-marec) Model Počet pred. áut
1. miesto Škoda Fabia 1 038
2. miesto Škoda Octavia 954
3. miesto Hyundai i30 678
4. miesto Škoda Karoq 498
5. miesta Škoda Kamiq 480
6. miesto Hyundai Tucson 469
7. miesto Škoda Scala 412
8. miesto Peugeot 2008 368
9. miesto Citroën C3 345
10. miesto Kia Ceed 323
11. miesto Škoda Kodiaq 299
12. miesto Toyota Corolla 253
13. – 14. miesto Peugeot 208 251
13. – 14. miesto VW Tiguan 251
15. miesto Toyota RAV4 221
16. miesto VW Golf 220
17. miesto Kia Sportage 219
18. miesto Hyundai i20 208
19. miesto Dacia Duster 202
20. miesto VW T-Cross 185

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #predaj áut #ZAP SR #nové autá #predaj áut na Slovensku #štatistika predaja áut
Články podľa značiek