ACEA: Koľko vyžmýkajú európske štáty ročne z motoristov. Sú to stovky miliárd

Individuálna doprava je pre Európsku úniu doslova zlatým vajcom. Ročne zaplatia na daniach motoristi len na trinástich vplyvných trhoch 398 miliárd eur. Najmä tí s benzínovými a naftovými autami. Otázkou je, čo sa stane, keď nútený prechod k dotovaným elektromobilom oberie rozpočty o tento príjem snov.

03.05.2021 05:00
debata (14)
Štrajky v doprave vo Francúzsku spôsobili 3.... Foto: Reuters, Charles Platiau
Francúzsko, štrajk, doprava, Paríž Štrajky v doprave vo Francúzsku spôsobili 3. apríla 2018 zápchy v okolí Paríža.

Európska asociácia výrobcov áut ACEA zverejnila rebríček krajín s najväčším zdanením motoristov. Tieto čísla vychádzajú z daní súvisiacich z obstaraním vozidla (DPH, daň z obratu, registračná daň), vlastnením vozidla (cestná daň), prevádzkou vozidla (poplatky za užívanie cestnej siete) a daní z pohonných hmôt. A vskutku ohurujú. Podľa ACEA len v štrnástich krajinách vyberú vlády od motoristov ročne 398 miliárd eur, pričom tento údaj vlani narástol o tri percentá. Najviac je to v Nemecku, na najväčšom automobilovom trhu Európy (99,9 mld.), a najmenej v Írsku (6,2 mld.)

Keď sa pozrieme na celkové ročné dane pre motoristov, sú na tom najhoršie Belgičania. Ročne od nich štát zinkasuje 3 187 eur! Nasleduje Rakúsko (2 678 €) a Fínsko (2 523 €). Najnižšie ročné dane z individuálnej dopravy majú Gréci (1 264 €) a Španieli (1 068 €). Pokiaľ ide o dane z pohonných hmôt, takmer vo všetkých európskych krajinách, s výnimkou Belgicka a Slovinska, sú stále viac zdaňované benzíny ako nafta. Daň z nafty sa pohybuje od 317 €/1 000 litrov v Maďarsku do 617 €/1 000 litrov v Taliansku. Pri benzíne je toto rozpätie od 345 €/1 000 litrov v Maďarsku do 813 €/1 000 litrov v Holandsku.

„Dane z vozidiel, ciest a palív generujú každý rok v EÚ obrovské množstvo vládnych príjmov,“ uviedol generálny riaditeľ ACEA Eric-Mark Huitema. „Tento príjem by mal pomôcť financovať infraštruktúru nabíjania a tankovania, ktorá je nevyhnutá na zabezpečenie rýchleho rastu podielu áut s alternatívnym pohonom.“ To znamená, že z daní majiteľov vozidiel so spaľovacím motorom financuje únia rozvoj elektromobility. Každá minca má však dve strany. Ak na trhu začnú prevládať daňovo zvýhodňované a dotované elektromobily, na úkor áut na benzín a naftu, bude to znamenať miliardové výpadky v rozpočtoch jednotlivých krajín a celej EÚ.

Majitelia elektromobilov totiž často neplatia cestnú daň, poplatky za prihlásenie, netankujú a na nákup auta dostanú tisíce eur. Táto podpora nebude však môcť trvať do nekonečna. Ak budú krajiny chcieť tento príjem nahradiť, stane sa minulosťou dotačná politika na nákup elektromobilov, úľavy na daniach a ceny elektriny pre elektromobily poletia do nebies. Výsledkom potom nemusí byť rastúci predaj elektrických áut, ako to očakáva šéf ACEA, ale snaha Európanov udržiavať čo najdlhšie pri živote staršie a “špinavšie“ autá so spaľovacími motormi.

Tento trend je napokon zjavný úž dnes. Napríklad v Holandsku, kde prudko klesá predaj nových áut, pretože autá so spaľovacím motorom sú nekompromisne zdaňované a elektromobily sú aj s dotáciami stále drahé. Potom sa nemožno čudovať, že v Holandsku „kvitne“ dovoz ojazdených vozidiel, napríklad z Nemecka.

Koľko zaplatia motoristi ročne na daniach

Krajina Ročné zdanenie
1. Belgicko 3 817 €
2. Rakúsko 2 678 €
3. Fínsko 2 523 Eur
4. Írsko 2 438 Eur
5. Dánsko 2 251 Eur
6. Holandsko 2 158 Eur
7. Nemecko 1 963 Eur
8. Francúzsko 1 911 Eur
9. Taliansko 1 727 Eur
10. Švédsko 1 561 Eur
11. Portugalsko 1 528 Eur
12. Grécko 1 264 Eur
13. Španielsko 1 068 Eur
Holandsko Čítajte viac V ‘elektrickom‘ Holandsku kvitne predaj starých áut. Tie nové idú ku dnu

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #dane #elektromobily
Články podľa značiek