
Svet je naruby. Európa chce menej CO2 a pritom „zabíja“ naftové motory, ktoré majú vyššiu účinnosť a teda aj nižšiu spotrebu paliva a menšiu produkciu tohto skleníkového plynu. Pod tlakom masívnej antidieselovej kampane už kapitulovali aj zákazníci. Podiel naftových áut v Európe jednoducho klesá na rekordné minimá. Automobilkám v podstate neostáva nič iné, ako dať od nich ruky preč. To, že tak už dávnejšie urobili japonské automobilky, či švédske Volvo neudivuje, ale že s dieselmi končia Francúzi, konkrétne Renault, je naozaj šokujúce. Ešte donedávna boli pritom ich najväčšími propagátormi.
Prvou lastovičkou „nových čias“ je absencia naftového motora v Renaulte Clio alebo v novej generácií Dacie Sandero a Logan. Ale to je len začiatok. Šéf Renaultu Luca de Meo totiž podľa informácií Automotive News Europe oznámil akcionárom automobilky, že spoločnosť s okamžitou platnosťou končí s investíciami do vývoja nových dieselových motorov. Zlepšovať bude už len tie súčasné. Či sa však Renaultu podarí doviesť ich do štádia, ktoré by vyhovovalo pripravovanej emisnej norme Euro 7 je len málo pravdepodobné. Skôr to vyzerá tak, že s príchodom nových emisných limitov skončia úplne.
Renault ušetrené prostriedky investuje do alternatívnych pohonov – čistých elektromobilov, plug-in hybridov a hybridov E-Tech. Podobný trend môžeme zakrátko očakávať aj u konkurenčného Stellantisu, najmä pri značkách pôvodného PSA. Naznačil to príchod nového Citroënu C5 X, ktorý patrí do strednej triedy a ktorý už naftový motor nedostane. Nahradí ho plug-in hybrid. Čosi také bolo pritom ešte donedávna nemysliteľné. Výmena dieselov za hybridy tak čaká nepochybne aj Peugeot a Opel. Poslednými zástancami nafty sa tak stávajú pomaly už len nemecké značky.
