
Po Európskej asociácii výrobcov áut (ACEA) prichádza s marcovými výsledkami predaja áut na 26 sledovaných európskych trhoch aj agentúra JATO Dynamics. A nemá príliš dobré správy. Registrácie síce v treťom mesiaci roka stúpli v medziročnom porovnaní o priam zázračných 63 %, keď sa predalo 1 374 313 áut, no ako vieme, dané to bolo len tým, že práve v marci 2020 odštartovala pandémia koronavírusu. V skutočnosti je marec 2021 najslabším od roku 2013. A v porovnaní s marcom 2019 ide o 22-percentný pokles.
Ani pri pohľade na štvrťročné výsledky sa niet z čoho radovať. V prvom kvartáli 2021 bolo v Európe registrovaných 3 045 703 áut, čo je najhorší výsledok dokonca od roku 1986, ak neberieme do úvahy prvý kvartál pandemického roka 2020. „Európsky trh s autami je ešte stále ďaleko od čísiel spred pandémie. Vlády musia podniknúť kroky na zvýšenie predaja a obnovenie dôvery spotrebiteľov,“ komentoval štatistiky Felipe Munoz, analytik spoločnosti JATO Dynamics. Darilo sa však elektromobilom a SUV.

Tie boli podľa Munoza hybnou silou predajov. V marci dosiahli elektrifikované autá rekordný trhový podiel 16 % v porovnaní s 9,7 % v marci 2020 a iba 3,4 % v marci 2019. „Spotrebitelia síce reagujú pozitívne na čoraz lepšie ceny elektromobilov, no keďže sú stále drahé, nedokážu vykompenzovať prepad predaja klasických áut so spaľovacími motormi,“ dodal Munoz. Podiel SUV tiež medziročne rástol – z 37 % v marci 2019, na 40 % v marci 2020 a 45 % v marci 2021! Zvlášť evidentné to bolo vo Švédsku, v Nórsku, Slovinsku a v Maďarsku.
Podľa Munoza je úspech elektromobilov a SUV dobrým indikátorom toho, že ľudia sa v blízkej budúcnosti zamerajú na pripravované elektrické SUV, ktoré majú byť kľúčovým motorom rastu v tomto odvetví. Horšie správy sa týkajú „nafty“. V marci 2021 klesol trhový podiel dieselových áut na historických 24 %. Tento trend má pokračovať aj naďalej. Diesle sa už určite nikdy nevrátia na pôvodné pozície. To napriek tomu, že produkujú menej CO2 ako benzínové autá.

A ako dopadol rebríček modelov? Na trón sa posadil opäť VW Golf s 26 265 registráciami, čo predstavovalo nárast o 12 %. K tomuto rastu prispeli najmä jeho elektrifikované verzie (PHEV a MHEV), ktoré tvorili v Nemecku až 36 % predajov. Lenže náskok Golfu už nie je zďaleka taký ako v minulosti. Na krk mu totiž dýchal Peugeot 208 so stratou zanedbateľných 836 kusov. Za prvý kvartál Golf dokonca predbehol so 61 000 registráciami. Darilo sa aj Opelu Corsa na tretej priečke. A na tej štvrtej nájdeme veľké marcové prekvapenie – elektrickú Teslu 3.

Do prvej desiatky sa ešte zmestili Toyota Yaris, VW T-Roc, Citroën C3, Renault Clio, Peugeot 2008 a Fiat 500. Octavia z TOP 10 vypadla. Vráťme sa však ešte k Tesle 3. Americký elektromobil sa totiž stal najpredávanejším elektromobilom v prvom štvrťroku vo Veľkej Británii, Francúzsku, v Nórsku, Taliansku, Rakúsku, vo Švédsku, Švajčiarsku, v Holandsku, Dánsku, Portugalsku, Poľsku, Grécku, Slovinsku, Chorvátsku a v Nemecku. Nasledujú Hyundai Kona Electric, Renault Zoe, Volkswagen ID.3 a VW ID.4. Medzi novými elektromobilmi sa zas začali prudko presadzovať Citroën ë-C4 či Opel Mokka-E.
Najpredávanejšie modely v Európe (marec 2021)
Model | počet ks. | vs. 2020 (%) | vs. 2019 (%) |
---|---|---|---|
1. VW Golf | 26 265 | +12 | –43 |
2. Peugeot 208 | 25 429 | +169 | –3 |
3. Opel Corsa | 24 540 | +106 | –20 |
4. Tesla Model 3 | 23 755 | +55 | +52 |
5. Toyota Yaris | 23 033 | +91 | –9 |
6. VW T-Roc | 21 772 | +96 | –7 |
7. Citroën C3 | 21 426 | +223 | –14 |
8. Renault Clio | 21 219 | +59 | –47 |
9. Peugeot 2008 | 20 960 | +271 | +12 |
10. Fiat 500 | 20 832 | +159 | –14 |